لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۱

روسیه و اصرار بر حل موضوع اتمی ایران از طریق مذاکره


ویتالی چورکین؛ نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد
ویتالی چورکین؛ نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد
«تحریم و تهدید کارگر نیست، مذاکره و تنها مذاکره.» در گیر و دار افزایش تنش‌ها میان ایران و غرب، سفیر روسیه در سازمان ملل روز جمعه به خبرنگاران گفت کشورش با تحریم‌های تازه علیه ایران مخالف است و بر این باور که برای حل مشکلات در پرونده جنجال‌برانگیز اتمی ایران گفت‌و‌گو‌ها باید از سر گرفته شود.

رجب صفراُف، مدیر مرکز مطالعات ایران در مسکو، در این باره به رادیو فردا می‌گوید: «برای روسیه روشن نیست ایران خلاف قوانین بین‌المللی فعالیت‌های هسته‌ای داشته باشد و اگر این مسئله ثابت نشود چرا باید این تحریم‌ها را اعمال کرد؟»

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:05 0:00
لینک مستقیم


پس از انتشار گزارش تازه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفته‌های اخیر، آمریکا و متحدانش از تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی ایران سخن می‌گویند. در گزارش تازه آژانس آمده که احتمالاً ایران دست به تحقیقاتی برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای زده است.

علی کشتگر، تحلیلگر مسائل سیاسی در فرانسه، معتقد است: «اتفاقاً تنها راهی که به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسد مذاکره است، چون جمهوری اسلامی از طریق مذاکره فقط سعی کرده وقت بخرد. با توجه به اینکه مداخله نظامی در ایران هم برای مردم ایران خطرناک است و هم برای تمام دنیا و به خصوص منطقه، بنابراین راهی نمی‌ماند به جز فشارهای اقتصادی و تحریم و این تحریم‌ها قطعاً جواب می‌دهد.»

سفیر روسیه در سازمان ملل متحد به تهدیدهای نظامی علیه ایران هم اشاره می‌کند، تهدید برخی مقام‌های اسراییلی درباره امکان حمله نظامی به تأسیسات اتمی ایران و گفته برخی مقام‌های آمریکایی که در چنین صورتی خواه ناخواه پای آمریکا هم به میان کشیده خواهد شد.

ویتالی چورکین به خبرنگاران گفت تهدیدهای ضمنی و اشاره به امکان حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران کمکی به حل مسئله نمی‌کند.

رجب صفراُف هم با اشاره به اینکه کشور ایران آماده نیست زیر فشار تحریم باشد و پشت میز مذاکره بیاید، می‌گوید: «احتمال حمله نظامی مطمئناً بر امنیت و منافع روسیه و کشورهای آسیای مرکزی تأثیر زیادی خواهد داشت و امنیت منطقه به خطر می‌افتد. در نتیجه روسیه مجبور می‌شود برای حفظ امنیت و منافع خود به میدان بیاید و غرب این را خوب می‌داند.»

ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، گزارش تازه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را هم دارای نکات تازه زیادی نمی‌داند. آنچه تاکنون تنها مطالعات ادعایی خوانده می‌شد در گزارش تازه آژانس این مطالعات معتبر اعلام شده است.

علی کشتگر در این زمینه می‌گوید: «خطر اینکه اسرائیلی‌ها دست به یک حمله ماجراجویانه بزنند و بعد خطر مداخله قدرت‌های جهانی در ایران افزایش یابد، خیلی زیاد‌تر است. بنابراین باید کاری انجام شود اما این اقدام مذاکره نیست، چون نتیجه نمی‌دهد. مداخله نظامی هم نباید باشد پس راهی جز تحریم‌های اقتصادی باقی نمی‌ماند. ۹۰ درصد درآمد جمهوری اسلامی از نفت و گاز است و اگر این‌ها خریداری نشود ایران مجبور می‌شود پای میز مذاکره بیاید و این بهترین راه است برای جلوگیری از جنگ.»

سفیر روسیه در سازمان ملل در نشست مطبوعاتی روز جمعه به نوعی ابراز نا‌امیدی کرد و گفت: «ما فکر می‌کردیم به از سر گیری دوباره گفت‌و‌گو‌ها با ایران نزدیک شده‌ایم. این روز‌ها با بالا گرفتن تنش‌های تازه میان ایران و غرب، کمتر صحبتی از طرح گام به گام روسیه به میان می‌آید.»
XS
SM
MD
LG