لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۸

مخالفت وزارت خارجه ایران با سفر قالیباف به واشینگتن


محمدباقر قالیباف، شهردار تهران
محمدباقر قالیباف، شهردار تهران
وزارت خارجه جمهوری اسلامی با سفر شهردار تهران و هیئت همراهش به واشینگتن برای حضور در مراسم اهدای جایزه حمل و نقل پایدار ۲۰۱۱ مخالفت کرده است.

این مراسم قرار است روز دوشنبه چهارم بهمن ماه برگزار شود و نام تهران در میان پنج شهری است که بخت کسب این جایزه را دارند.

آن طور که خبرگزاری فارس به نقل از یکی از مسئولان شهرداری تهران گزارش داده است، وزارت خارجه دولت محمود احمدی‌نژاد حتی با حذف نام محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، حاضر به موافقت با سفر هیئت ایرانی نشده است.

آقای قالیباف از رقبای محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ بود و پس از آنکه محمود احمدی‌نژاد پست شهرداری را برای تکیه بر کرسی ریاست جمهوری ترک کرد، از سوی شورای شهر تهران به عنوان شهردار پایتخت برگزیده شد.

آقای قالیباف در دوره سوم فعالیت شورای شهر تهران نیز بار دیگر از سوی این شورا به عنوان شهردار تهران معرفی شد.

با این حال نزدیکان محمود احمدی‌نژاد هرگز تمایل خود را برای عدم انتخاب آقای قالیباف و انتخاب شهرداری نزدیک به دولت پنهان نکردند و در هر دو تصمیمی که منجر به انتخاب قالیباف شد، از دیگر چهره‌های نزدیک به رئیس دولت حمایت کردند.

اما انتخاب آقای قالیباف بر میزان همکاری‌های دولت با شهرداری پایتخت اثری منفی داشت، به طوری که دولت محمود احمدی‌نژاد تاکنون حاضر نشده است تسهیلات مصوب مجلس در مورد توسعه حمل و نقل شهری و متروی تهران را در اختیار شهرداری قرار دهد.

شاید به همین دلیل است که شهردار تهران، ضمن خودداری از توضیح بیشتر در مورد دلیل مخالفت وزارت خارجه با سفر خود، به خبرگزاری ایسنا گفته است که «به این نکته توجه کنید که شهر تهران با مشکلات بسیار و موانعی که وجود دارد، توانسته این افتخار را کسب کند».

وی همچنین افزوده است که «در تلاش هستیم حداقل یک نماینده در مراسم مربوطه حضور داشته باشد».

جایزه‌ای برای حمل و نقل شهری پایدار

نام تهران در کنار چهار شهر گوانگژوی چین، لئون مکزیک، لیمای بولیوی و نانت فرانسه در فهرست نامزدهای جایزه حمل و نقل پایدار ۲۰۱۱ قرار گرفته است، جایزه‌ای که از سوی مؤسسه سیاست‌های حمل و نقل و توسعه اهدا می‌شود.

بر اساس اعلام این مؤسسه، تهران به دلیل توسعه سریع حمل و نقل عمومی از قبیل مترو و خطوط اتوبوس‌ تندرو نامزد دریافت جایزه امسال شده است.

دیگر شهرهایی که در کنار تهران در فهرست نامزدهای جایزه حمل و نقل پایدار ۲۰۱۱ قرار گرفته‌اند نیز عمدتاً به دلیل توسعه خطوط مترو و اتوبوس‌های تندروی شهری به عنوان نامزد معرفی شده‌اند.

در سال ۲۰۱۰ شهر احمد‌آباد هند موفق به کسب این جایزه بین‌المللی شد و در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۰۸ نیز نام نیویورک، لندن و پاریس به عنوان برندگان این جایزه به چشم می‌خورند. پاریس و لندن در سال ۲۰۰۸ مشترکاً موفق به کسب به جایزه شده است.
XS
SM
MD
LG