لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۴

اعتراض تشکیلات فلسطینی به سخنان احمدی‌نژاد در مراسم روز قدس


سخنان روز جمعه محمود احمدی‌نژاد که تکرار نظرات شناخته‌شده او در زمینه نابودی کشور اسرائیل است، در حالی که هیچ واکنش تازه‌ای از سوی دولت اسرائیل را در پی نیاورد، با اعتراض تشکیلات خودگردان فلسطینی روبه‌رو شد.

حکومت خودگردان فلسطینی این اظهارات دوباره رئیس‌جمهور ایران در زمینه لزوم تعیین نابودی اسرائیل به عنوان هدف نهایی فلسطینی‌ها را، «کمک به راست‌گرایان اسرائیل» و «زدن ضربه بر هدف دیرینه فلسطینی‌ها برای رسیدن به کشور مستقلی برای خود» توصیف کرده است.

محمود احمدی‌نژاد چهارم شهریور، در آخرین نماز جمعه ماه رمضان و مراسم «روز قدس» در تهران، گفت که «به رسمیت شناختن دولت مستقل فلسطین نقطه نهایی و هدف نیست، بلکه گام اول و سکوی رو به جلو در جهت آزادسازی همه سرزمین فلسطین است».

رئیس‌جمهور ایران افزود که «ملت فلسطین و مقاومت فلسطینی باید توجه داشته باشند که مبادا فقط به دولت ضعیف، کم اقتدار و کم اختیار، آن هم در یک بخش ناچیز از سرزمین فلسطین، بسنده کنند».

محمود احمدی‌نژاد تلاش برای «آزادی کامل فلسطین» را یک «واجب دینی» نامید.

تکرار نظرات رئیس‌جمهور ایران در مورد نابودی اسرائیل، این بار در آستانه مراجعه فلسطینی‌ها به سازمان ملل برای پذیرش عضویت فلسطین در مجمع عمومی این سازمان، از اهمیتی بیشتر برخوردار شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه و شبکه الجزیره از رام‌الله، نبیل ابوردینه، سخنگوی نهاد ریاست جمهوری در تشکیلات خودگردان فلسطینی، این سخنان احمدی‌نژاد را، به مثابه وارد کردن ضربه بر آرمان فلسطینی‌ها ارزیابی کرد.

آقای ابوردینه اظهار نظر کرد که این گفته‌های احمدی‌نژاد تأکید فلسطینی‌ها را بر پایبندی به وجود دو کشور مستقل اسرائیل و فلسطین در کنار یکدیگر مورد تردید قرار می‌دهد.

آقای ابوردینه همچنین گفت که سخنان احمدی‌نژاد نه تنها به تحقق آرمان والای ملت فلسطین هیچ کمکی نمی‌کند بلکه در راستای هدف‌های راست‌گرایان افراطی اسرائیل است، و آنها با توسل این بهانه‌ها می‌توانند به گسترش یهودی‌نشین‌ها و گریز از تعهدات در قبال روند صلح ادامه دهند.

وی یادآور شد که فلسطینی‌ها خواهان محو اسرائیل از نقشه جغرافیا نیستند بلکه می‌خواهند کشور فلسطین در مرزهای پیش از جنگ «شش روزه» سال ۱۹۶۷ (در جوار اسرائیل) بر پا شود.

در پی سخنان احمدی نژاد، آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل، شنبه گفته بود که متوسل شدن فلسطینی‌ها به سازمان ملل برای درخواست عضویت کشور مستقل، تلاش دیگری از سوی آنها برای نابودی و حذف کشور اسرائیل است.

فلسطینی‌ها امیدوارند بیش از ۱۳۰ کشور از این درخواست حمایت کنند و بدین ترتیب، برگی نوین در دفتر تاریخ پر رنج فلسطینی‌ها گشوده شود.

به گفته سلام فیاض، نخست‌وزیر تشکیلات فلسطینی، محمود عباس، رئیس این تشکیلات، در روز گشایش مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۲۹ شهریور، درخواست پذیرش عضویت کشور مستقل فلسطین را به بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل، ارائه خواهد داد.

در آستانه درخواست فلسطینی‌ها از سازمان ملل، اختلاف نظرها میان تشکیلات خودگردان و جنبش حماس بر سر این اقدام، شدت گرفته است.

در حالی که سران حماس در هفته‌های اخیر گفته‌اند که حمایت‌شان از این درخواست با این شرط است که این امر مقدمه نابودی اسرائیل و تشکیل کشور فلسطین «از رود [اردن] تا دریا [ی مدیترانه]»، ایران نیز که حامی اصلی حماس است، با سخنانی که احمدی‌نژاد جمعه بیان کرد، بر نظرات حماس در این زمینه تأکید نهاده است.

حمله لفظی سیاسی نبیل ابوردینه به سخنان روز جمعه احمدی‌نژاد، تنها واکنش تند تشکیلات خودگردان فلسطینی به اظهارات سران ایران در خصوص مسائل مرتبط با فلسطینی‌ها نیست.

در گذشته نیز در مواردی سران سازمان آزادیبخش فلسطین، جنبش فتح و تشکیلات خودگردان فلسطینی از اظهارات احمدی‌نژاد و برخی دیگر از سران ایران، و حتی از برخی از دیدگاه‌های آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، به شدت شاکی شده و آنها را به زیان رساندن به هدف‌های فلسطینی‌ها متهم کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG