لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۶

چهار فوق ستاره تنیس مردان در نیمه‌نهایی رولان گاروس


اندی ماری (چپ) و راجر فدرر، برای آنکه یک بار دیگر رودرروی هم قرار گیرند باید به ترتیب از سد رافائل نادال و نوواک جوکوویچ عبور کنند/ عکس مربوط به مسابقات اوپن استرالیا در بهمن ماه ۸۸ است
اندی ماری (چپ) و راجر فدرر، برای آنکه یک بار دیگر رودرروی هم قرار گیرند باید به ترتیب از سد رافائل نادال و نوواک جوکوویچ عبور کنند/ عکس مربوط به مسابقات اوپن استرالیا در بهمن ماه ۸۸ است
نفرات اول تا چهارم رده‌بندی تنیس‌بازان حرفه‌ای جهان، برپاکنندگان مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌های رولان گاروس، دومین گرند اسلم سال خواهند بود.

رافائل نادال برای راهیابی به فینال، مقابل اندی ماری قرار می‌گیرد و راجر فدرر هم به مصاف نوواک جوکوویچ خواهد رفت.

اما در رقابت‌های زنان با حذف کارولین ووزنیاکی، کیم کلایسترز، زوناره وا و آزارنکا، نفرات راه یافته به نیمه نهایی دارای رتبه‌های پنجم، ششم ، هفتم و یازدهم جهان هستند.

جوکوویچ که در سال ۲۰۱۱ بدون شکست مانده در این تورنمنت به رکورد ۴۳ پیروزی متوالی رسید. گیلرمو ویلاس آرژانتینی با ۴۶ برد در سال ۱۹۷۷ رکورددار است. ایوان لندل از چکسلواکی نیز در سال ۱۹۸۲ به رکورد ۴۴ پیروزی دست یافت.

جوکوویچ همچنین می‌تواند با برتری در این رقابت‌ها تبدیل به مرد شماره یک جهان شود تا برای اولین بار در هفت سال گذشته، کسی غیر از فدرر و نادال به صدر جدول تکیه بزند. آخرین بار اندی رادیک در فوریه ۲۰۰۴ بود که توانست بالاتر از نادال و فدرر بایستد.

انصراف فابیو فونینی ایتالیایی از مصاف با جوکوویچ به دلیل مصدومیت، بهترین فرصت برای تنیس‌باز صرب است تا با استراحت و تجدید قوای کامل به مصاف فدرر برود.

فدرر تنها تنیس بازی است که در این تورنمنت بر تمام حریفانش ۳-۰ غلبه کرده و حتی یک ست را هم نباخته است. رقیب صربستانی او در نیمه نهایی، پیش از این مقابل خوان مارتین دل پوترو از آرژانتین یک ست را واگذار کرد.

در هر سه دیداری فدرر و جوکوویچ امسال برگزار كرده‌اند، نوواک پیروز شده است. نیمه‌نهایی تنیس آزاد استرالیا. فینال دوبی و نیمه نهایی ایندین ولز. اما در مجموع رقابت‌های این دو نفر، فدرر ۱۳ بر ۹ پیش است.

مهم‌ترین تورنمنت خاک رس در جهان

تنیس آزاد فرانسه، رقابت‌هایی است که نخستین بار در سال ۱۸۹۱ و با حضور بازیکنانی که عضو باشگاه تنیس فرانسه بودند برگزار شد. رویه‌ای که تا سال ۱۹۲۴ تداوم داشت.

شش سال بعد هم اولین دوره مسابقات زنان به انجام رسید.

نادال که با برتری بر سودرلینگ سوئدی به نیمه‌نهایی رسیده، می‌گوید من تقریباً ۲۵ ساله هستم، اما حالا احساس می‌كنم که ۱۰۰ سال است راکت تنیس به دست دارم.

تنیس‌باز چپ‌دست اسپانیایی تاکنون پنج بار در این تورنمنت قهرمان شده و اگر سال ۲۰۰۹ به سودرلینگ نمی‌باخت، شاید فدرر هم نمی‌توانست طلسم ناکامی در تنیس آزاد فرانسه را بشکند.

نادال باز هم مثل سایر بزرگان این رشته ورزشی، به انتقاد از سنگین بودن فصل رقابت‌های تنیس و تعدد رقابت‌ها پرداخته است. او طرح کاهش رقابت‌های فصل را ایده‌ای مطلوب اما متعلق به نسل بعدی تنیس قلمداد کرده است.

رقابت‌های رولان گاروس از سال ۱۹۲۸ روی خاک رس برگزار می‌شود. سه زمین اصلی این مسابقات، فیلیپ شاتریه، سوزان لانگلن و زمین شماره یک نام دارند.

فیلیپ شاتریه رئیس سابق فدراسیون تنیس فرانسه است. او مؤثرترین فرد در بازگشت تنیس به بازی‌های المپیک در سال ۱۹۸۸ و رقابت‌های سئول بود. ورزشگاه شاتریه 14 هزار و 840 گنجایش دارد.

سوزان لنگلن هم از اسطوره‌های تنیس است که ۳۱ عنوان گرند اسلم دارد. ورزشگاه لنگلن ۱۰ هزار نفری است.

زمین شماره یک نیز با سه هزار و ۸۰۰ نفر گنجایش توسط ژان لوورا ساخته شده که خود از قهرمانان تنیس بوده است.

رافائل نادال و فرانچسکا اسکیاوونه مدافعین عنوان قهرمانی هستند. پارسال اسکیاوونه برای اولین بار و نادال برای پنجمین بار فاتح این مسابقات شدند.

نادال با غلبه بر رابین سودرلینگ سوئدی و بدون واگذار کردن حتی یک ست قهرمان شد. اسکیاوونه ایتالیایی نیز بر سامانتا استوسور استرالیائی غلبه کرد.

در دو نفره مردان، دانیل نستور و نناد زیمونیچ قهرمان شد. در زنان هم خواهران ویلیامز جام را بالای سر بردند. در مختلط نیز کاترینا سربوتنیک و نناد زیمونیچ قهرمان شدند.

از جالب‌ترین اتفاقات حاشیه‌ای در این رقابت‌ها، بازی ویکتور ترویسکی از صربستان و اندی ماری بریتانیایی بود که به دلیل تاریکی هوا نیمه تمام ماند و روز بعد پیگیری شد.

در ست پنجم و در اوج حساسیت، در حالی که ترویسکی داشت توپ بدون بازگشتی را در زمین حریف می‌نشاند، توپ جمع کن لبِ تور وارد کورت شد و داور نیز دستور تکرار سرویس را داد که این موضوع با اعتراض ترویسکی و تماشاگران مواجه شد.
XS
SM
MD
LG