لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۱

پوتين به انتخابات سال ۲۰۱۲ می انديشد


پوتين روشن ساخته است که قصد بازنشستگی سياسی در سال ۲۰۰۸ ميلادی را ندارد.
پوتين روشن ساخته است که قصد بازنشستگی سياسی در سال ۲۰۰۸ ميلادی را ندارد.

يک روزنامه با نفوذ روسی، روز شنبه نوزدهم خرداد، گزارش داد که ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه، که دوره رياست جمهوری اش در سال آينده به پايان می رسد، امکان شرکت در انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۱۲ ميلادی را رد نکرده است.


بر اساس اين گزارش، برنامه های آينده پوتين ۵۴ ساله، سياستمدار قدرتمند و محبوب روسيه، داغ ترين موضوع برای جانشين وی در سال آينده ميلادی خواهد بود.


بر اساس قانون اساسی روسيه، آقای پوتين نمی تواند بيش از دو دوره متوالی در سمت رياست جمهوری اين کشور باقی بماند. با اين همه، اين امکان وجود دارد که پس از يک وقفه چهار ساله، باز هم به اين سمت برگزيده شود.


به اين ترتيب، فردی که در سال ۲۰۰۸ ميلادی به عنوان رييس جمهوری روسيه انتخاب خواهد شد، نقشی انتقالی را ايفا خواهد کرد تا آقای پوتين در سال ۲۰۱۲ ميلادی، باز هم به اين سمت برگزيده شود.


ولاديمير پوتين گفته است که تغييری درقانون اساسی اعمال نخواهد کرد تا بتواند برای سومين دور پياپی، رييس جمهوری روسيه شود.


درعين حال، وی روشن ساخته است که قصد بازنشستگی سياسی در سال ۲۰۰۸ ميلادی را ندارد. اما آقای پوتين هيچ چيز در مورد آنچه که می خواهد انجام دهد، بر زبان نياورده است.


متحدان ولاديمير پوتين و بسياری از سرمايه گذاران خارجی از اينکه پايان رياست جمهوری پوتين به بی ثباتی روسيه بينجامد، ابراز نگرانی کرده اند.

هنگامی که در جريان اجلاس سران هشت کشور بزرگ صنعتی جهان، گروه هشت، در آلمان، از رييس جمهوری روسيه پرسيده شد که آيا در سال ۲۰۱۲ ميلادی، در انتخابات رياست جمهوری شرکت خواهد کرد، گفت:«اين موضوع در تئوری ممکن است و قانون اساسی هم آن را رد نکرده است.»


به نوشته روزنامه کامرسانت، وی افزود:«اما، راهی طولانی درپيش رو است و من هنوز درمورد آن فکر نکرده ام».


خبرگزاری رويترز می گويد آقای پوتين به خاطر رشد قوی اقتصادی و تقويت سياست خارجی روسيه مورد تحسين واقع شده است. موضوعی که باعث شده است به محبوب ترين سياستمدار روسيه تبديل شود.


در اين ميان، متحدان ولاديمير پوتين و بسياری از سرمايه گذاران خارجی از اين موضوع که پايان رياست جمهوری او به بی ثباتی روسيه بينجامد، ابراز نگرانی کرده اند.


روزنامه کامرسانت همچنين اشاره کرده است که آقای پوتين هفته گذشته به سود ايده افزايش دوره رياست جمهوری از چهار به پنج يا هفت سال سخن گفت، که با اشتياق فراوان از سوی پارلمان، که طرفدارانش در آن، اکثريت کرسی ها را در دست دارند، مورد استقبال قرار گرفت.


XS
SM
MD
LG