لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۷

بازی‌های آسیایی؛ ایران در دو و میدانی نوزدهمین طلای خود را به دست آورد


سجاد مرادی (راست) در کنار برادرش امیر مرادی
سجاد مرادی (راست) در کنار برادرش امیر مرادی
در ادامه رقابت‌های شانزدهمین دوره بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگژو، سجاد مرادی موفق شد مدال طلای ماده ۸۰۰ متر دو و میدانی را نصیب خود کند. این دونده که اهل استان چهارمحال و بختیاری است، پیش از این در ماده ۱۵۰۰ متر نیز نقره گرفته بود.

در ۸۰۰ متر که از تاکتیکی‌ترین مواد دو و میدانی است، سجاد به اتفاق برادرش امیر فینالیست شده بود. طبق برنامه‌ای که دو برادر با یکدیگر هماهنگ کرده بودند، سجاد در پایان ۵۰۰ متر، نفر سوم بود و امیر مرادی که با تمام قوا می‌دوید، پیشتاز بود و بقیه دونده‌ها را سردرگم کرده بود.

ناگهان با کنار کشیدن امیر از ادامه مسابقه، سجاد که دقیقاً می‌دانست در چه لحظه‌ای باید جای امیر را در پیشانی گروه دونده‌ها بگیرد، از باد برادرش خارج شد و با گام‌های بلند و سریع توانست جلوتر از بقیه دونده‌ها قرار بگیرد.

سایر دونده‌ها که برنامه‌های از پیش تعیین شده شان برای تنظیم سرعت در این مسافت به هم ریخته بود، با بهت‌زدگی نظاره‌گر ثبت زمان زمان یک دقيقه و ۴۵ ثانيه و ۴۵ صدم ثانيه برای سجاد مرادی بودند که با دست‌های باز و صورت خندان از خط پایان عبور کرد.

جالب این جا بود که تاکتیک دو برادر شهرکردی باعث شد بقیه مدعیان نیز دچار اشتباه شده و در مترهای پایانی کم بیاورند. به همین خاطر دونده‌هایی که پشت سرشان بودند توانستند نقره و برنز بگیرند!

پس از پایان مسابقه هر دو برادر به اتفاق، روی پیست ورزشگاه، دور افتخار زدند.

مرادی با اين مدال طلا، پس از احسان حدادی در پرتاب دیسک، دووميدانی ایران را به دومين مدال طلا در اين بازی‌‌ها رساند. غیر از نقره سجاد در ۱۵۰۰ متر، کاوه موسوی هم در پرتاب چکش نقره گرفته بود.

مرادی‌ها چه گفتند؟

امير مرادی پس از حركت تاکتیکی تحسين‌برانگيزی كه در فينال انجام داد به خبرنگاران گفت: «از كاری كه كردم پشيمان نيستم و نه به خاطر برادرم بلكه به خاطر ايران و دووميدانی كشورمان اين كار را انجام دادم.»

مرادی ادامه داد: «باد از مقابل می‌‌وزيد و در صورت من بود، آن قدر تحمل كردم كه خيالم راحت شوم سجاد اول می‌‌شود. نگران دونده عربستانی بودم كه او اول شود اما در ۲۰۰ متر آخر خيالم راحت شد كه سجاد قهرمان است و سپس از مسابقه كنار كشيدم.»

سجاد مرادی هم گفت: «خودم را مديون برادر كوچكترم می‌دانم و اين طلا برای اوست. از خودگذشتگی او بود كه باعث شد من اين طلا را بگيرم. او خودش را فدای من كرد. امير دور را تند كرد و همه خسته شدند و من با خيال راحت رفتم و قهرمان شدم. طلا گرفته‌ام و خوشحالم اما شرمنده‌ برادر كوچكترم هستم. نمی‌‌دانم چگونه به چشم‌های او نگاه كنم.»

برادران مرادی، برادر بزرگتری به نام کوروش دارند که او نیز در دوهای نیمه استقامت از قهرمانان ایران بود.

رده‌بندی پایانی ۸۰۰ متر به این شرح است:

۱. سجاد مرادی(ایران)
۲. عدنان ال منتفاقه(عراق)
۳.بلال عبدالرحمان(قطر)
۴. ماساتو یوکوتا (ژاپن)
۵. محمد عبید الصلحی (عربستان)
۶. محمد الاعظمی(کویت)
XS
SM
MD
LG