لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۱

«امنیت حداکثری»؛ نقطه تمرکز اصلی طرح اینترنت چمدانی


«اينترنت چمدانی» عنوان طرحی است که با بودجه وزارت امور خارجه آمريکا و توسط گروهی از کارشناسان در بنياد پژوهشی «نيو امريکن» در حال تکميل است.

هدف اين طرح، ارائه فناوری برای راه اندازی شبکه اينترنتی مستقل (سايه) است که با کمک آن بتوان در هر نقطه‌ای اقدامات حکومت‌های سرکوبگر در انسداد شاهراه‌های اينترنتی را دور زد.

ساشا مينراث، مسئول طرح «اينترنت چمدانی»، چندی پیش میهمان پرسش‌های کاربران وب سایت رادیو فردا بود و در پاسخ به پرسش‌های شما جزئیات تازه‌تری را از این طرح ارائه کرد.

طرحی که از هم اکنون و پیش از رونمایی از آن، جمهوری اسلامی مدعی است راهکارهایی را برای مقابله با آن در دست دارد.

آقای مینراث از جمله می‌گوید که در طرح اینترنت چمدانی، هیچ سیستم کنترل مرکزی وجود ندارد و به این ترتیب احتمال نظارت تمرکز یافته و یا حمله متمرکز به این شبکه و شکست آن بعید است.

وی اضافه می‌کند که این سیستم به گونه‌ای در حال طراحی است که امنیت حداکثری و ناشناخته شدن حداکثری کاربران را در پی داشته باشد.

وی همچنین می‌گوید که سرویس اینترنت چمدانی، طرحی برای بستن یا غیرقابل دسترس کردن هیچ سایتی ندارد.

آقای مینراث اضافه می‌کند که در طرح اینترنت چمدانی، نرم افزار «کوموشن» میان دستگاه‌هایی که به هم وصل شده‌اند، ارتباط فرد به فرد ایجاد می‌کند و هر کسی می‌تواند با نصب این نرم‌افزار در کامپیوتر خود، یک شبکه مستقل خلق کند.

او می‌گوید که این نرم‌افزار که بر روی سیستم‌های سخت‌افزاری موجود کار می‌کند، قابلیت گسترش برای نیازهای محلی را دارد و قابلیت‌های آن برای پوشش محدوده‌ای به وسعت تهران مناسب است.

مشروح پاسخ‌های آقای مینراث به پرسش‌های کاربران رادیو فردا را در روزهای آینده بخوانید.
XS
SM
MD
LG