لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۹

افزايش صد در صدی گشت ارشاد در تهران


از بامداد دیروز تعداد گشت های ارشاد در تهران دو برابر شده است.
از بامداد دیروز تعداد گشت های ارشاد در تهران دو برابر شده است.

احمد رضا رادان، فرمانده نیروی انتظامی تهران، روز یکشنبه ۲۲ ارديبهشت ماه اعلام کرد که واحدهای گشتی «طرح امنيت اجتماعی و ارتقای امنيت بانوان» دو برابر می شود.


اين طرح که از تابستان سال گذشته آغاز شده است، به گفته احمد رضا رادان، تا از ميان رانده شدن تمامی «کج روی ها» و «انحرافات رفتاری و اجتماعی» در جامعه استمرار خواهد يافت.


احمدرضا رادان در گفت و گويی که روزنامه جمهوری اسلامی بخش هايی از آن را روز دوشنبه به چاپ رسانده است، اعلام کرده «در چهارچوب طرح امنيت اجتماعی شهروندان، و به منظور افزايش و ارتقای ميزان احساس امنيت بانوان، تعداد گشت های ارشاد خود را دو برابر خواهد نمود.»


آقای رادان با تاکيد بر اينکه از هفته جاری برخورد با مزاحمان نواميس تشديد خواهد شد، گفته است:« نيروی انتظامی با کسانی که با اقدامات و رفتارهای نابهنجار خود موجب ترويج کج رفتاری در جامعه می شوند و امنيت زنان و کودکان را به خطر می اندازند، قاطعانه برخورد خواهد کرد.»


  • «در سطح شهر جاهايی که قبلا اصلا انتظار ديدن گشت های ارشاد را نداشتيم، در حال حاضر نيروهای گشت را می بينيم که مستقر هستند.»
میترا، دانشجویی در تهران در گفت و گو با رادیو فردا

ميترا، يک دانشجوی تهرانی، در گفت و گویی با رادیو فردا می گوید که تعداد گشت های ارشاد در تهران چند روزی است که افزایش چشمگیری یافته است.


وی می افزاید:« در سطح شهر جاهايی که قبلا اصلا انتظار ديدن گشت های ارشاد را نداشتيم، در حال حاضر نيروهای گشت را می بينيم که مستقر هستند و حجاب زنان و دخترانی را که در آن محل تردد دارند برسی می کنند.»


سال گذشته، مرحله اول طرح «ارتقای امنيت اجتماعی» به دليل برخورد خشن نيروی انتظامی با جوانانی که مطابق معيارهای مشخص نيروی انتظامی ايران «بد پوشش» خوانده می شوند، مورد انتقاد قشر وسيعی از جامعه ايران قرار گرفت. انتقادات تا جايی پيش رفت که دولت نهم نيز مجبور شد از اين طرح انتقاد کند.


غلامحسين الهام، سخنگوی دولت محمود احمدی نژاد، آذر ماه سال گذشته، گفته بود: «دولت مخالف برخی برخوردها در چهارچوب طرح امنيت اجتماعی، به خصوص با جوانان است.»


غلامحسين الهام افزوده بود: «نبايد با ادبياتی که با متخلفان صحبت می کنند، مردم را مخاطب قرار داد و اين گونه ادبيات بايد اصلاح شود.»


با وجود اين، نيروی انتظامی و قوه قضاييه با انتقاد از سخنان سخنگوی دولت، تاکيد کردند که دولت نهم خود در برنامه ريزی و اجرای اين طرح نقش و دخالت داشته است و بيان چنين اظهاراتی در آستانه انتخابات مجلس هشتم، اهدافی سياسی را دنبال می کند.


ميترا، دانشجوی مقیم تهران، به رادیو فردا می گوید که پس از حدود یک سال که از اجرای طرح امنیت اجتماعی می گذرد، هنوز هيچ مشخصه ويژه ای را که با رعايت آن بتوان از تذکرات نيروهای پليس در امان بود، پيدا نکرده است.


او می افزاید که هم با دختری روبه رو شده که با مانتويی کوتاه و روسری کوچک تذکر گرفته است و هم با خانمی با مانتو بلند زير زانو و موهای کاملا پوشانده شده توسط روسری.


ميترا معتقد است « امسال تغيير رنگ و جنس پوشش به دليل تغيير آب و هوا صورت نگرفته است و علی رغم گرم شدن شديد هوا، همچنان رنگ مانتو زنان در سطح شهر تيره است.»


شايد اين اتفاق را بتوان اولين گام در موفقيت طرحی دانست که آقای رادان معتقد است « تا از ميان رانده شدن تمامی کج روی ها و انحرافات رفتاری و اجتماعی در جامعه استمرار خواهد يافت.»


XS
SM
MD
LG