لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۴

احکام رضایی و نصرتی؛ سنگین‌ترین مجازات در تاریخ لیگ بر‌تر ایران


سرانجام پس از یک ماه، فدراسیون فوتبال ایران رأی کمیته انضباطی خود را در خصوص تخلف محمد نصرتی و شیث رضایی مدافعین تیم پرسپولیس اعلام کرد.

این دو بازیکن در جریان دیدار دو تیم پرسپولیس و داماش گیلان در رشت، پس از به ثمر رسیدن گل‌های تیم پرسپولیس مرتکب حرکاتی شدند که حتی در رسانه‌های خارجی نیز بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد.

بر این اساس؛ شیث رضایی ۲۰ ماه از کلیه فعالیت‌های ورزشی محروم شده است. ۴ ماه برای «ارتکاب عمل زننده» و ۱۶ ماه برای «جریحه‌دار شدن اخلاق عمومی». این بازیکن همچنین به پرداخت ۳۰ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده است.

محمد نصرتی مدافع سابق تیم ملی فوتبال ایران نیز ۱۰ ماه محروم شده که ۴ ماه آن برای «ارتکاب عمل زننده» و ۶ ماه نیز برای «جریحه‌دار شدن اخلاق عمومی» است. نصرتی هم مثل رضایی باید ۳۰ میلیون تومان جریمه به فدراسیون فوتبال ایران بپردازد.

این جرایم با احتساب احکام جداگانه‌ای که باشگاه پرسپولیس صادر کرده است، سنگین‌ترین مجازات برای بازیکنان در تاریخ لیگ بر‌تر فوتبال ایران محسوب می‌شود.

پیش از برگزاری رقابت‌های لیگ بر‌تر، زمانی که رقابت‌های لیگ آزادگان برگزار می‌شد، سال ۱۳۷۳ دیدار تیم‌های پرسپولیس و استقلال به جنجال کشیده شد. با درگیری بازیکنان و هجوم تماشاگران به زمین، بازی ناتمام ماند و استقلال ۳-۰ برنده اعلام شد.

مجتبی محرمی ۳ سال محروم شد. احمدرضا عابدزاده ۲ سال و رضا شاهرودی نیز یک سال محروم شدند. فرشاد پیوس، بهزاد داداش‌زاده، امیر قلعه‌نویی، محمود فکری، صادق ورمزیار و غفوری‌های اصل نیز هر کدام ۶ ماه محروم شدند.

امیر عابدینی مدیر باشگاه و محمد پنجعلی سرپرست پرسپولیس به اتفاق دو پزشک پرسپولیس، هر کدام یک سال محروم شدند! اما محکومیت رضایی و نصرتی، در طول ۱۱ دوره‌ای که از رقابت‌های لیگ بر‌تر می‌گذرد بی‌سابقه است.

فدراسیون فوتبال ایران همچنین همچنین حرکات این دو بازیکن را ناشی از مسامحه مسئولان باشگاه پرسپولیس دانسته و این باشگاه را به پرداخت ۲۰ میلیون تومان محکوم کرده است.

صدور احکام فوق در شرایطی صورت گرفته است که پیش از این هم از سوی فدراسیون فوتبال و باشگاه پرسپولیس، احکام موقت و دائمی متعددی برای این دو بازیکن صادر شده بود که اغلب متناقض بودند.

این در حالی است که دادگستری استان گیلان از اعلام جرم دادستان رشت علیه رضایی ومحمد نصرتی خبر داده است. پرونده این دو بازیکم الان در شعبه ۱۴ بازپرسی دادسرای رشت در حال رسیدگی است و طبق اعلام روابط عمومی این نهاد، احکام آن‌ها به زودی اعلام خواهد شد.

رویانیان: می‌خواهند به پرسپولیس ضربه بزنند

مدیرعامل باشگاه پرسپولیس پس از اعلام آرا با انتقاد از کمیته انضباطی گفت: می‌خواهند با ضربه زدن به روحیه تیم، قاطعیت خودشان را نشان دهند.

محمد رویانیان می‌گوید: باشگاه پرسپولیس قاطع‌ترین تصمیم را در مورد این بازیکنان اخذ کرد و اگر قرار است جریمه‌ای انجام شود، باید کمیته انضباطی و سازمان لیگ جریمه شوند نه باشگاه پرسپولیس.

به اعتقاد این مقام نظامی که مدیریت باشگاه پرسپولیس را برعهده دارد؛ کمیته انضباطی در گذشته در زمینه تخلفات انجام گرفته در بازی‌ها «هیچ گونه برخورد قوی از خود نشان نداده است». رویانیان مدعی شد که این کمیته تحت تأثیر جو رسانه‌ای، باشگاه پرسپولیس را جریمه کرده.

او مدعی شد که حکم این کمیته بر اساس اصول شرعی و اخلاقی نبوده و باید ریشه اقدامات را در درست عمل نکردن به وظایف قانونی در سازمان لیگ و کمیته انضباطی جستجو کرد. او می‌گوید: اگر بنا بر جریمه است، آن‌ها باید جریمه شوند.

پیش از اعلام رأی فدراسیون فوتبال، شیث رضایی که در دوران سرمربیگری افشین قطبی و علی دایی نیز از این تیم اخراج شده بود، برای سومین بار حکم اخراج خود را دریافت کرد.

مدیرعامل پرسپولیس با تایید حکم اخراج رضایی، از جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی او خبر داده بود. محمد نصرتی نیز ۲۵۰ میلیون تومان جریمه و تا نیم فصل (برای پنج بازی) از باشگاه اخراج شده بود که حالا با صدور این حکم، او رقابت‌های لیگ بر‌تر را تا پایان فصل از دست خواهد داد و چند ماه از فصل آینده را نیز نمی‌تواند بازی کند. شیث رضایی اما فصل آینده را هم به طور کامل از دست خواهد داد.

باشگاه پرسپولیس در طول یک ماه اخیر، واکنش‌هایی متناقض در قبال تخلفات شیث رضایی و محمد نصرتی نشان داده است.

در نخستین تصمیم محمود سالارکیا، رئیس کمیته انضباطی باشگاه پرسپولیس که در فهرست تحریم اتحادیه اروپا نیز قرار دارد، اصل ماجرا را انکار کرد و گفت: «با توجه به بررسی‌های انجام شده، این موضوع صحت نداشته و عده‌ای می‌خواهند برای پرسپولیس حاشیه‌سازی کنند.»

اما بازتاب منفی گسترده اتفاقات آن مسابقه باعث شد این باشگاه، شیث رضایی را دو جلسه و محمد نصرتی را نیز تا اطلاع ثانوی محروم کند. هر دو بازیکن نیز به کسر ۱۵ درصد مبلغ قرارداد محکوم شدند.

در سومین تصمیم نیز میزان جریمه‌ها به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافت و محرومیت‌ها هم افزایش پیدا کرد.

فدراسیون فوتبال ایران نیز ابتدا این دو بازیکن را از ورود به کلیه اماکن ورزشی محروم کرد و حالا با یک ماه تأخیر، احکام قطعی صادر شده درباره آن‌ها را اعلام کرده است.
XS
SM
MD
LG