لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۶:۱۰

افشای پهلوگیری چندین کشتی گروه اسرائیلی عوفر در بنادر ایران در سال‌های اخیر


نفتکش رافلز پارک که سرانجام در معامله‌ای در اختیار شرکت کشتیرانی ایران قرار گرفت، زیر پرچم لیبریا فعالیت داشته است.
نفتکش رافلز پارک که سرانجام در معامله‌ای در اختیار شرکت کشتیرانی ایران قرار گرفت، زیر پرچم لیبریا فعالیت داشته است.
چند روز پس از آنکه دولت آمریکا برای دومین بار تکرار کرد که یکی از شرکت‌های گروه بزرگ تجاری اسرائیلی- بین‌المللی «برادران عوفر» یک کشتی را به ایران فروخته و باید تحریم شود، رسانه‌های اسرائیل روز یکشنبه «برادران عوفر» را متهم کردند که شماری از نفتکش آنها در سال‌های اخیر چند بار در بنادر ایران لنگر انداخته‌اند.

بنا بر گزارش رسانه‌های اسرائیل و نیز یک نهاد بین‌المللی، کشتی‌های این شرکت متعلق به این بازرگانان اسرائیلی هفت تا ۱۳ بار به ایران رفته بودند.

«د مارکر»، روزنامه اقتصادی وابسته به موسسه هاآرتص، یکشنبه به نقل از «اکواسیس»، نهاد داده‌های کشتیرانی بین‌المللی از لنگر انداختن ۱۳ کشتی خاندان «عوفر» در سال‌های اخیر در ایران سخن می‌گوید.

روزنامه مهم اقتصادی دیگر اسرائیل، «کالکالیست» (اقتصادی) نیز یکشنبه نوشته است که بی‌احتیاطی «برادران عوفر» در معاملات بین‌المللی‌شان تنها محدود به آن نبوده که یکی از نفتکش‌هاشان سرانجام به شرکت ملی کشتیرانی ایران تحویل شده است، بلکه در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰، دست کم هفت نفتکش وابسته به این گروه عظیم تجاری، در بندرهای ایران پهلو گرفتند.

روزنامه «کالکالیست» نوشت تحقیقاتی که در روزهای اخیر به عمل آورده، نشان می‌دهد که نفتکش‌هایی که به ایران رفته‌اند، متعلق به همان شرکت «تانکر پاسیفیک» بودند که معامله پاییز گذشته‌اش با شرکتی در امیرنشین دوبی، موجب شد که یک نفتکش این خانواده اسرائیلی به بهای حدوداً هشت و نیم میلیون دلاری به شرکت ملی کشتیرانی ایران فروخته شود.

به نوشته «کالکالیست»، هفت نفتکش «برادران عوفر» برای نقل و انتقال نفت و مشتقات نفتی دیگر به بندرهای ایران رفتند: نفتکش ««کوسمیک جوئل» ابتدا در ماه مه سال ۲۰۰۴ زیر پرچم لیبریا به ایران رفت و آخرین بار نیز آوریل ۲۰۱۰، نفتکش «کارمن. سی» که حرکت خود را از بندری در ژاپن آغاز کرد، به ایران رسید و پس از بارگیری نفت ایران، به سوی بندری در فرانسه رفت.

نفتکش رافلز پارک نیز که سرانجام در معامله‌ای در اختیار شرکت کشتیرانی ایران قرار گرفت، زیر پرچم لیبریا فعالیت داشته است.

دولت اسرائیل در طول سال‌ها، به ویژه از زمانی که شک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به ماهیت نظامی برنامه اتمی ایران تقویت شد، مرتباً به آمریکا و جامعه جهانی به سختی فشار می‌آورد تا تحریم‌ها علیه ایران را به مرحله تحریم علیه فروش نفت و بنزین ایران گسترش دهد، تا به گفته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، «اقتصاد ایران زمین‌گیر شود».

«برادران عوفر»: کار غیرقانونی نکردیم

برخی از افراد نزدیک به خاندان بازرگانان مشهور اسرائیلی «عوفر» به رسانه‌های اسرائیل گفته‌اند که در سال‌هایی که سخن از لنگر انداختن کشتی‌های یک شرکت این خاندان در بنادر ایران مطرح است، هنوز رفتن کشتی‌های بین‌المللی به ایران امر ممنوعی نشده بود.

این افراد مرتبط با خاندان «عوفر» افزوده‌اند که شرکت «تانکر پاسیفیک» یک کمپانی عظیم بین‌المللی است که مانند دیگر کمپانی‌هایی که همطرازش هستند، عمل می‌کند و کشتی‌های آنها نیز در آن دوره در بنادر ایران لنگر می‌انداختند.

روزنامه «کالکالیست» می‌نویسد، واکنشی را که از شرکت «تانکر پاسیفیک» در پاسخ به استعلام این روزنامه دریافت کرده، باید به منزله «تأیید معاملات نفتکش‌های این شرکت با ایران» از سوی خاندان «عوفر» تلقی کرد.

«کالکالیست» به نقل از پاسخ استعلامی که از «تانکر پاسیفیک» دریافت کرده، می‌افزاید که خانواده «عوفر» مدعی هستند که «همه اقدامات‌شان در چارچوب قوانین بین‌المللی بوده است و با تحریم‌های مستقلی که آمریکا و اتحادیه اروپا نیز وضع کرده‌اند، همخوانی داشته است».

خانواده «عوفر» افزوده‌اند که ضمن رعایت همه قوانین، به اختیار خود نوامبر ۲۰۱۰، آبان ۱۳۸۹، ارتباط نفتکش‌های کمپانی «تانکر پاسیفیک» با ایران را کاملاً قطع کرده‌اند.

معاون وزیرخارجه آمریکا سه‌شنبه گذشته، ۲۴ مه، سوم خرداد، در فهرست هفت شرکت جدید مورد تحریم به خاطر معاملات با ایران، برای نخستین بار نام یکی از شرکت‌های گروه عظیم «برادران عوفر» را ذکر کرد.

تحقیقات دولت آمریکا نشان داده بود که شرکت «تانکر پاسیفیک» چند ماه پیش معامله ای با شرکتی ثبت شده در دوبی داشته، که بعداً معلوم شده یکی از شرکت‌های پوششی است که رژیم ایران باهدف عامدانه دور زدن تحریم‌های جهانی علیه خود، در دوبی برپا کرده است.

خاندان اسرائیلی «عوفر» که شرکت‌های گروه‌شان درسراسر جهان ثبت است، گفته بودند که «معامله عامدانه با ایران نکرده‌اند»، و از وزارت خزانه داری آمریکا خواستند که تحریم‌های ذکر شده علیه «تانکر پاسیفیک» را لغو کند.

اما وزارت خارجه آمریکا پنجشنبه دوباره اعلام کرد که شرکت یاد شده، خطا کرده است.

وزارت خارجه اسرائیل نیز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم یکی از شرکت‌های خاندان «عوفر» از سوی آمریکا، یک امر داخلی مربوط به این کمپانی و دولت آمریکاست، و وزارت خارجه اسرائیل در آن هیچ مداخله‌ای نمی‌کند.

فروش بالگردهای قراضه اسرائیلی به ایران

در همان روز، دولت اسپانیا نیز از دستگیری هشت نفر خبر داد که تلاش داشتند هلیکوپترهای دست دومی را به ایران منتقل کنند و سه نفر آنها ایرانی بودند.

وزارت دفاع اسرائیل شامگاه پنجشنبه اعلام کرده بود که هلیکوپترهای موضوع این پرونده در اسپانیا، بالگردهای ساخت اسرائیل بودند که از رده خارج شده و به عنوان قراضه، نیروی هوایی اسرائیل از دست آنها خلاص شده بود.

این هلیکوپترهای قراضه اسرائیلی، پس از مدت زمانی کوتاه از اسپانیا سر درآورده و افرادی در صدد انتقال آن به ایران بوده‌اند.

«۲۰۰ شرکت اسرائیلی دیگر مشکوک به معامله با ایران»

رسانه‌های اسرائیل، از جمله روزنامه منتقد هاآرتص، در روزهای اخیر نوشته بودند که ممکن است ۲۰۰ کمپانی دیگر اسرائیلی با شرکت‌هایی در جهان معامله دارند که آن شرکت‌ها، درگیر معاملات با جمهوری اسلامی ایران هستند.

به نوشته هاآرتص، دولت اسرائیل می‌خواهد از این پس، این شرکت‌ها را مورد نظارت دقیق‌تری قرار دهد زیرا بعید نیست که عاقبت برخی از معاملات اسرائیل با شرکت‌های جهانی، به سود جمهوری اسلامی ایران باشد.

رسانه‌های اسرائیلی انتقاد کرده‌اند که ذره‌بین موساد برای تعقیب همه شرکت‌های جهانی به دلیل معاملات آنها با ایران فعال بوده اما شرکت‌های اسرائیلی را به فراموشی سپرده است.

در این میان، محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، نخستین مقام ایرانی است که خرید نفتکش شرکت متعلق به یک خاندان بازرگان اسرائیلی را تکذیب کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای نهاوندیان «استدلال» کرده است که جمهوری اسلامی ایران «رژیم صهیونیستی» را به رسمیت نمی‌شناسد و افزوده‌است که قوانین ایران اجازه چنین معامله‌ای با «صهیونیست‌ها» را نمی‌دهد.

آقای نهاوندیان خبرهای روزهای اخیر را «بازی جدید» در واکنش به «استقبال کشورهای دیگر از رابطه اقتصادی با ایران» نامیده است.
XS
SM
MD
LG