لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۲

«خاوير سولانا اواسط ژوئن به ايران می رود»


سولانا را دراين سفر نمايندگانی از پنج کشور اروپايی همراهی خواهند کرد
سولانا را دراين سفر نمايندگانی از پنج کشور اروپايی همراهی خواهند کرد

سفیر آمریکا در سازمان ملل، روز سه شنبه اعلام کرد که خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، بسته مشوقی را، روز ۱۴ ژوئن، به مقامات ایرانی ارائه می کند.


در اين بسته از ايران خواسته شده تا در قبال توقف غنی سازی از امکانات اقتصادی و سياسی بيشتری بهره مند شود.


به گزارش رويترز، در حالی که زلمای خليلزاد، سفیر امريکا در سازمان ملل زمان اين سفر را ۱۴ ژوئن اعلام کرده، دفتر سولانا در بروکسل می گوید : «هنوز زمان دقيق سفر تعيين نشده است.»


وزارت امور خارجه آمریکا نیز، پیشتر اعلام کرده بود که سفر آقای سولانا به تهران، در اواسط ژوئن صورت می گیرد.


پنج عضو شورای امنيت - آمريکا، فرانسه، بريتانيا، چين و روسيه- در کنار آلمان موافقت کرده اند تا اين بسته تشويقی را به ايران ارائه کنند اما هنوز در مورد زمان آن به نتيجه نرسيده اند.


اين بسته در واقع همان بسته پيشنهادی سال ۲۰۰۶ است که بازنگری شده است.


آقای خليلزاد می گوید : « نتیجه سفر خاویر سولانا، مبنای تصميم گيری آینده قدرت های بزرگ در مورد برنامه هسته ای ایران خواهد بود»


« نتیجه سفر خاویر سولانا، مبنای تصميم گيری آینده قدرت های بزرگ در مورد برنامه هسته ای ایران خواهد بود»
زلمای خليلزاد، سفیر آمریکا در سازمان ملل

وی افزود در صورتی که تهران این بسته مشوقی را رد کند، شورای امنیت تصمیم می گیرد که چه تحریم های دیگری علیه ایران به اجرا گذاشته شود.


شورای امنیت تاکنون سه قطعنامه تحریمی علیه ایران صادر کرده و از این کشور خواسته تا غنی سازی را متوقف کند. تهران تاکنون از این دستور شورای امنیت سرپیچی کرده است.


برنامه غنی سازی اورانيوم که کاربرد دو گانه نظامی و غير نظامی دارد، از سوی کشورهای غربی گامی برای دستيابی ايران به دانش ساخت سلاح اتمی ارزيابی شده است ولی تهران اين اتهام را رد می کند و هدف برنامه هسته ای خود را صلح آمیز می داند.


آژانس بین المللی انرژی اتمی می گويد که به برخی از اسناد دست يافته است که نشان می دهد جمهوری اسلامی مطالعاتی در زمينه استفاده از سانتريفوژهای پيشرفته برای غنی سازی سريعتر اورانيوم، آژمايش مواد منفجره و تحقيقات بر روی کلاهک های هسته ای که بر روی موشک سوار می شوند، کرده است. ايران اين اسناد را «جعلی و ساختگی» خوانده است.


ایران درخواست ژاپن برای توقف غنی سازی را رد کرد


محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، روز سه شنبه درخواست ژاپن را برای توقف غنی سازی اورانيوم رد کرد.


کازوو کوداما، سخنگوی نخست وزير ژاپن، اعلام کرد که ياسوو فوکودا، نخست وزير اين کشور با محمود احمدی نژاد در اجلاس جهانی غذا و خواربار سازمان ملل، در رم ديدار کرده و از وی خواسته تا در خواست شورای امنيت برای توقف غنی سازی را بپذيرد.


سخنگوی نخست وزير ژاپن به آسوشيتدپرس گفت که ملاقات بين نخست وزير این کشور و محمود احمدی نژاد به درخواست رييس جمهوری ايران صورت گرفته است.


آقای کوداما گفت که محمود احمدی نژاد گفته است که «ايران غنی سازی را متوقف نمی کند و اين قدرت های هسته ای هستند که بايد خلع سلاح شوند.»


سخنگوی نخست وزير ژاپن افزود که آقای فوکودا در مورد سخنان ضد اسرائيلی آقای احمدی نژاد صحبتی با وی نداشته ولی «ما معتقديم که چنين سخنانی کمکی به حل مسالمت آميز بحران خاورميانه نمی کند.»


آقای احمدی نژاد که روز دوشنبه برای حضور در نشست دو روزه سازمان جهانی خواربار و کشاورزی به رم – مقر اين سازمان – سفر کرده است، درباره بحران غذا در جهان گفت که کشورهای اروپايی «بزرگترين آسيب» را از سوی «رژيم جعلی» اسرائيل متحمل شده اند.


رييس جمهوری ايران در شهر رم گفت: «اروپايی ها بزرگترين آسيب ها را از سوی صهيونيست ها متحمل شده اند و ما امروز می بينيم که وزن اين رژيم جعلی، چه از نظر سياسی و چه از نظر اقتصادی بر روی دوش اروپاست.»


وی در حالی اين سخنان را بيان کرد که حضور وی در رم موجب شده است تا فعالان، گروه های سياسی چپ گرا و گروه های يهودی ايتاليا، چندين گردهمايی و راهپيمايی را عليه محمود احمدی نژاد در چند ميدان شهر رم برگزار شد.


XS
SM
MD
LG