لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۸

اعلام شرایط عفو افراد مسلح سوری از سوی وزارت کشور سوریه


صحنه‌ای از تظاهرات شهروندان حماه در روز جمعه ۱۳ آبان
صحنه‌ای از تظاهرات شهروندان حماه در روز جمعه ۱۳ آبان
وزارت کشور سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد افراد مسلحی که تا کنون دست به آدم‌کشی نزده تا یک هفته خود را تسلیم کنند، مشمول عفو خواهند شد. در همین حال در جریان تظاهرات جمعه سوریه دستکم ۲۵ نفر از معترضان با شلیک نیروهای دولتی کشته شدند.

نزدیک به هشت ماه از آغاز تظاهرات اعتراض‌آمیز در سوریه می‌گذرد و خواست معترضان همچنان سرنگونی نظام بشار اسد رئیس‌جمهور این کشور است. به گفته سازمان ملل متحد تا کنون بیش از سه هزار نفر در نا آرامی‌های سوریه کشته شده‌اند.

مقام‌های سوریه می‌گویند که هدف از عملیات نیروهای نظامی و امنیتی در مناطق مختلف را مبارزه با گروه‌های مسلح تروریست است. از آغاز اعتراض‌ها در سوریه مقام‌های این کشور از وجود گروه‌های مسلح تروریست سخن گفته‌اند که در چارچوب توطئه‌ای خارجی فعالیت می‌کنند. معترضان اما با رد این روایت، می‌گویند که هدف از چنین روایتی سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز است.

در این بین وزارت کشور سوریه جمعه در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی پخش شد، اعلام کرد که «هر یک از شهروندان که اقدام به حمل، فروش، توزیع، خرید یا تهیه هزینه برای خرید سلاح کرده باشد، چنانچه مرتکب آدم‌کشی نشده و خود را به همراه سلاح، ظرف یک هفته تسلیم نزدیک‌ترین پاسگاه پلیس محل سکونتش کند، فوراً آزاد خواهد شد.»

این بیانیه پس از گذشت سه روز از پذیرش طرح اتحادیه عرب برای پایان دادن به بحران سوریه توسط دولت این کشور صادر می‌شود.

برپایه این طرح که شامگاه چهارشنبه بر سر آن در نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در قاهره پایتخت مصر توافق شد، دولت سوریه متعهد شد فوراً به حضور نیروهای امنیتی و نظامی در تمام مناطق سوریه پایان دهد، تمام بازداشت‌شدگان حوادث اخیر را آزاد کند و به بازرسان اتحادیه عرب و خبرنگاران رسانه‌های خارجی اجازه تردد آزادانه داخل سوریه را بدهد.

با وجود این به گفته سازمان‌های حقوقی، جمعه سرکوب نظامی معترضان در سوریه ادامه یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از فعالان سوری، در جریان گلوله‌باران حمص توسط تانک‌های ارتش سوریه، در روز جمعه، شماری از اهالی این شهر کشته شدند. محله‌های بابا عمرو، البیاضه، دیر بعلبه، باب الدریب، الخالدیه، باب السباع، الوعر و الحوله در حمص هدف حملات ارتش قرار گرفت.

حمص از چند روز پیش در معرض حملات ارتش و گلوله‌باران تانک‌ها قرار دارد. با وجود ادامه حملات اهالی حمص در برخی محله‌ها اقدام به برگزاری تظاهرات کردند. آنها در شعارها و پلاکاردهایی که حمل می‌کردند، حمص را مصیبت‌زده توصیف کرده و از جامعه بین‌الملل خواستند برای نجات جانشان مداخله کند.

اتحادیه کمیته‌های هماهنگ‌کننده اعتراض‌ها در بیانیه‌ای اعلام کرد شمار کشته‌ها نشان از آن دارد که دولت سوریه با پذیرش طرح اتحادیه عرب، هدفی جز خرید وقت ندارد و می‌خواهد به سیاست سرکوب نظامی معترضان ادامه دهد.

جمعه این هفته از سوی معترضان سوری «جمعه الله‌اکبر» نامگذاری شده بود. در این روز شهر کناکر در حومه جنوبی دمشق شاهد حمله گسترده نیروهای نظامی به تظاهرکنندگان بود که در جریان آن شماری کشته و زخمی شدند. شهر دیرالزور نیز روز جمعه شاهد یورش گسترده نیروهای امنیتی و دستگیری ده‌ها تن از فعالان و معترضان بود.

همچنین فعالان سوری از حمله نیروهای امنیتی از مسجد السنانیه دمشق خبر دادند. تظاهرکنندگان در دمشق، حماه، حلب، ادلب، باب الشغور و دیگر مناطق سوریه در شعارهای خود ناخرسندی خود را از ناتوانی اتحادیه عرب در متوقف کردند حمام خون در سوریه ابراز کردند.
XS
SM
MD
LG