لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۰

مرگ دست کم ۱۰ تن در اثر مصرف خیارهای آلوده به باکتری ای‌کولای


شیوع بیماری «ای کولای» سبب مرگ دست کم ۱۰ تن در آلمان و بیماری سه تن در بریتانیا شد. گفته می‌شود خیار عامل انتشار باکتری این بیماری و مرگ این افراد بوده است.

به جز افرادی که در آلمان در این جریان جان خود را از دست داده‌اند، ۲۷۰ مورد ابتلا به بیماری در این کشور تأیید شده است و در حال حاضر آزمایش‌ها بر روی ۵۰۰ نفر دیگر برای اطمینان در جریان است.

این احتمال هست که خیارهای ارگانیک که از اسپانیا وارد شده بود ممکن است سبب بروز این بیماری شده باشد و مقام‌های جمهوری چک علاوه بر تأیید احتمال ورود این خیارها به خاک کشور خود، به نقل از منابع دولتی در آلمان، از امکان ورود این خیارها به مجارستان، اتریش و لوکزامبورگ خبر داده‌اند.

گرچه هنوز مشخص نیست که آلودگی این خیارها در مبدأ یا در حین ترانزیت صورت گرفته است، اما اسپانیا اعلام کرده است که محدودیت‌هایی را برای دو کمپانی صادرکننده این صیفی‌جات وضع کرده است.

سه نفری که در بریتانیا به این بیماری مبتلا شده‌اند به تازگی پس از احساس کسالت و آزمایش دریافتند که به نوع نادری از این بیماری مبتلا شده‌اند.

مقام‌های بهداشتی از مسافرانی که قصد سفر به آلمان را دارند خواسته‌اند از خوردن خیار، کاهو و گوجه فرنگی خام خودداری کنند.

این مقام‌ها تأیید کرده‌اند که دو تن از این سه مبتلای این بیماری در بریتانیا، شهروندان آلمان هستند و پس از ورود به این کشور احساس کسالت کرده‌اند. نفر سوم نیز نشانه‌هایی از بیماری را از خود بروز داده است و در حال حاضر مورد بررسی و آزمایش است.

یک سخنگوی بهداری بریتانیا درجه شیوع بیماری در آلمان را «بسیار جدی» خوانده است.

سازمان استانداردهای مواد خوراکی بریتانیا تأیید کرده است که خیارهای مشکوک برای فروش در بریتانیا عرضه نشده است.

بنا به آمار سال ۲۰۰۸ آلمان سالانه ۱۸۲ هزار تن خیار از اسپانیا وارد می‌کند که نزدیک به ۴۰ درصد واردات خیار این کشور را تشکیل می‌دهد.

باکتری ای کولای یک باکتری معمولی است و خطری ندارد. اما برخی از انواع آن می‌تواند سبب بیماری جدی مبتلایان به آن شود.

اشریشیا کُلی که به ای‌کلای‌ یا کُلی باسیل نیز معروف است، یک باکتری گرم منفی از خانواده انتروباکتریاسه که در سال ۱۸۵۵ کشف شد. این باکتری بیهوازی اختیاری و بدون اسپور می‌باشد.
XS
SM
MD
LG