لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۹

پیشتازی سرخ‌های مخالف دولت در انتخابات پارلمانی تایلند


نتایج اولیه انتخابات تایلند مخالفان دولت به رهبری یینگلاک شیناوات را برنده انتخابات معرفی می‌کند
نتایج اولیه انتخابات تایلند مخالفان دولت به رهبری یینگلاک شیناوات را برنده انتخابات معرفی می‌کند
با گذشت بیش از یکسال از بحران در تایلند و سرکوبی شدید معترضان در آن کشور، انتخابات پارلمانی در روز یکشنبه برگزار شد و حزب اپوزیسیون این کشور پیروز میدان رقابت اعلام شد.

هنوز نتیجه نهایی این انتخابات اعلام نشده اما شمارش بیش از نیمی از آرا، حکایت از پیروزی حزبی دارد که یک زن را برای احراز پست نخست‌وزیری برگزیده است.

گزارش رادیویی از پیشتازی مخالفان در انتخابات پارلمانی تایلند
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:46 0:00
لینک مستقیم


سرخپوشان تایلند، که سال گذشته، پس از ضرب و شتم نیروهای دولتی و تخریب چادرهایشان در مرکز تجاری بانکوک، مجبور به عقب نشینی شدند، روز یکشنبه، فریاد پیروزی سر دادند.

هواداران حزب «برای تایلندی‌ها» روز یکشنبه یک نام را فریاد زدند؛ یینگلاک شیناوات، زنی ۴۴ ساله، خواهر تکسین شیناوات، نخست‌وزیر سابق تایلند که هم اکنون در تبعیدی خود خواسته در دبی ساکن است.

یینگلاک شیناوات، که فوق لیسانس علوم سیاسی از دانشگاه‌های تایلند و آمریکا دارد، تا کنون هیچ منصب دولتی بر عهده نداشته، اما فرزند نهم خانواده‌ای به شدت سیاسی است و با لبخندی جذاب، به نظر می‌رسد موفق به جلب آرای تایلندی‌ها شده است.

برادرش تکسین، از ثروتمندان عرصه ارتباطات و مخابرات است. او در سال ۲۰۰۱ با میزان رأی بسیار بالا، پیروز انتخابات شد و اولین نخست‌وزیر تایلند بود که دوره چهار ساله اش را به پایان رساند.

او در سال ۲۰۰۵ بار دیگر انتخاب شد، اما با افزایش اتهامات فساد علیه او و آغاز اعتراضات خیابانی و کودتای نظامی در سال ۲۰۰۶ از کار برکنار شد.

اگر چه دادگاه حکم دو سال زندان برای تکسین شیناوات صادر کرده، اما او همچنان در میان اقشار کم درآمد تایلند، هواداران زیادی دارد، چرا که از اولین سیاستمدارانی است که به مشکلات آنها پرداخت.

برخی گزارش‌ها در مورد تکسین شیناوات حاکی از آن است که وی منتظر زمان مناسب است و اگر به این نتیجه برسد که بازگشتش به تایلند مشکل‌زا خواهد بود، همچنان در تبعید خواهد ماند.

حزب «برای تایلندی‌ها»، حزب حاکم دموکراتیک را متهم می‌کند که به همراه ثروتمندان و اعضای ارشد ارتش تایلند، با استفاده مصونیت، قانون‌شکنی می‌کند.

از سوی دیگر، نخست‌وزیر تایلند، هشدار داده است که در صورت روی کار آمدن یینگلاک شیناوات، خطر بی‌ثباتی تایلند را تهدید می‌کند.

آبهیسیت وجاجیوا، همچنین سرخ‌پوشان را مقصر اصلی بحران سال گذشته در تایلند می‌داند که به کشته شدن ۹۱ نفر غیرنظامی منتهی شد. اما مرگ این افراد و اصرار نخست‌وزیر تایلند بر سرپوش گذاشتن بر نقش ارتش و نیروهای امنیتی در آن، به یکی از نقاط ضعف حزب حاکم مبدل شد.

انتخابات روز یکشنبه، بیست و ششمین انتخابات تایلند، از زمان برقراری دموکراسی در این کشور در سال ۱۹۳۲ میلادی بود. اگر چه این دموکراسی، بسیار متزلزل است و دولت‌ها تا کنون با ۱۸ مورد کودتای نظامی روبه‌رو شده‌اند.

این بار اما اگرچه گزارش‌ها حاکی از آن است که آبهیسیت وجاجیوا، نخست‌وزیر کنونی تایلند، به رقیبش در انتخابات پیروزی را تبریک گفته، اما ناظران، چشم به تصمیم دادگاه قانون اساسی تایلند دوخته‌اند. این دادگاه تا کنون، دو نخست‌وزیر را برکنار کرده، سه کمیسیونر انتخابات را به زندان انداخته، شش حزب سیاسی را منحل اعلام کرده و از سال ۲۰۰۶ تا کنون ۲۵۰ سیاسمتدار را از فعالیت منع کرده است.

این‌ها بدین معنی است که شاید همین دادگاه تصمیم بگیرد که حزب اپوزیسیون تایلند نمی‌تواند قدرت را در دست بگیرد.
  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG