لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۱

لغو ۴۸ پرواز «ایران ایرتور»


اکثر هواپیماهای ایران ایرتور توپولوف هستند.
اکثر هواپیماهای ایران ایرتور توپولوف هستند.

شرکت هواپیمایی «ایران ایرتور» اعلام کرد که به دلیل زمین گیر شدن شش هواپیمای این شرکت، ۴۸ پرواز در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه لغو شده است.


تمامی اين پروازها متعلق به شرکت هواپيمايی «ايران اير تور» است که اعلام کرده بهای بليط های فروخته شده را به مسافران مسترد خواهد کرد.


پيش از اين، حسين خانلری، ریيس سازمان هواپيمايی ايران، به خبرگزاری دولتی ايرنا ، اعلام کرده بود که تعدادی از پروازهای شرکت هواپيمايی شرکت «ايران ايرتور»، وابسته به شرکت هواپيمايی جمهوری اسلامی ايران(هما) لغو شده و تعدادی نيز با تاخير انجام می شود.

آقای خانلری علت لغو ۴۸ پرواز شرکت هواپيمايی «ايران ايرتور» را زمين گير شدن شش فروند هواپيمای اين شرکت اعلام کرده است.


اکثر شرکت های «ایران ایرتور» توپولوف بوده و به صورت استجاری در اختیار این شرکت قرار دارد.


خبرگزاری های ايران طی سه سال گذشته، چندين بار خبر منعقد شدن قرارداد خريد توپولوف ۲۰۴ را که سری جديدتری از هواپيماهای توپولوف روسی است منتشر کرده اند اما تاکنون اين هواپيماها وارد خطوط هوايی ايران نشده است.


خرداد ماه گذشته محمد رحمتی وزير سابق راه و ترابری ايران، از اخذ موافقت اصولی و کلی توليد توپولف خبر داده و گفته بود:«هم اکنون روی جزئيات، مشخصات فنی هواپيما، نحوه تحويل و نگهداری اين ۱۰۰ فروند هواپيما و نيز انتقال تکنولوژی و بومی سازی آنها در حال مذاکره هستند.»


سال گذشته، چند تن از مقامات سازمان هواپيمايی کشوری، بدون ذکر نام به ماهنامه ترابران در ايران گفتند که علت تاخير در فروش اين هواپيماها به ايران آن است که موتور و سيستم الکترونيکی اين هواپيماها توسط يک شرکت آمريکايی ارتقا يافته و به اين دليل آمريکا اجازه فروش اين هواپيماها را به ايران نمی دهد.


حادثه در جده


با اين همه به نظر می رسد مشکل تنها به تعمير هواپيماها محدود نمی شود و نگهداری هواپيما ها نيز با مشکلات جدی روبرو است.


به گزارش روزنامه عرب نيوز چاپ عربستان، يک فروند هواپيمای ايرباس متعلق به شرکت ايران اير تور، در روز شنبه حين برخاستن در فرودگاه جده دچار سانحه شد.


اين روزنامه افزوده است:«اين هواپيما در حال سرعت گرفتن بود که ناگهان چرخ های عقب آن در فرودگاه بين المللی شاه عبدالعزيز منفجر شد و ترمز سريع و شديد خلبان نيز برای توقف روند بلند شدن، زمينه آتش گرفتن لاستيک های متلاشی هواپيما را فراهم آورد.»


با اين حال روابط عمومی هواپيمايی جمهوری اسلامی ايران علت بروز نقص فنی را علت ترکيدگی لاستيک ناشی از وجود شی خارجی روی باند فرودگاه جده اعلام کرد


در اين حادثه به هيچ يک از مسافران آسيبی وارد نشد و بعد از مهار آتش، پرواز به صورت عادی انجام شد.


صنايع هوايی ايران از حدود ۳۰ سال پيش مورد تحريم آمريکا قرار گرفته است. اين تحريم ها باعث شده ناوگان هواپيماهای مسافربری ايران به شدت فرسوده شود.


بر اساس اين تحريم آمريکا، فروش هواپيماهايی که تا ۱۰ درصد قطعات آنها توسط شرکت های آمريکايی ساخته شده باشد، ممنوع شده است.


در سال های اخير ايران به اين دليل که حتی هواپيماهای ايرباس اروپايی هم از قطعات آمريکايی استفاده می کنند، قادر به خريد هيچ هواپيمايی به جز توپولوف های ۱۵۴ و هواپيمای فوکر هلندی نشده است.


هواپيماهای فوکر، به دليل ظرفيت کم و نامناسب بودن تجهيزاتش برای پرواز در شرايط آب و هوايی ايران همواره مشکل ساز بوده است.


وزارت دفاع ايران در حال حاضر هواپيمای اکراينی آنتونوف ۱۴۰ را توليد می کند. اين هواپيما ها که در ايران با عنوان ايران – ۱۴۰ شناخته می شود در ايران توسط هيچ يک از خطوط هوايی ايران به کار گرفته نشده است.


اولين فروند از اين هواپيماها که حامل مهندسان اکراينی کارخانه آنتونوف بود در بدو ورود به ايران در نزديکی اصفهان سقوط کرد و تمامی سرنشينانش کشته شدند.


XS
SM
MD
LG