لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۴

طرح ترکيه برای انجام عمليات نظامی در شمال عراق


فرمانده ارتش ترکيه چند روز پيش درخواست خود برای اجازه دولت جهت آغاز عمليات در شمال عراق را تکرار کرد
فرمانده ارتش ترکيه چند روز پيش درخواست خود برای اجازه دولت جهت آغاز عمليات در شمال عراق را تکرار کرد

عبدالله گل، وزير امور خارجه ترکيه، گفت اين کشور طرح گسترده ای را برای عمليات نظامی عليه شورشيان کرد ترکيه درعراق آماده کرده است.


وی تاکيد کرد که اگرنيروهای آمريکايی يا عراقی قادر به کنترل شورشيان کرد ترکيه در داخل داخل عراق نباشند، ترکيه برنامه خود را آغاز خواهد کرد.


آقای گل، روز جمعه هشت تير، با اعلام اين مطلب در مصاحبه با روزنامه راديکال، هر گونه اختلاف نظر ميان دولت و ارتش ترکيه در مورد حمله به شمال عراق را رد کرد.


وی گفت:«دولت از برنامه هايی که توسط ارتش تهيه شده است، آگاهی دارد و با آنها موافق است.»


فرمانده ارتش ترکيه چند روز پيش درخواست خود برای اجازه دولت جهت آغاز عمليات در شمال عراق را تکرار کرد و گفت:«اين عمليات به مشکل پ.ک.ک پايان نخواهد داد، اما ضربه بزرگی به آن گروه وارد می کند.»


وزير امور خارجه ترکيه سپس گفت که اگر نيروهای عراقی و آمريکايی نتوانند پ.ک.ک، حزب کارگران کردستان ترکيه، را سرکوب کنند، تصميم خود را خواهيم گرفت و برنامه های خود را اجرا خواهيم کرد.»


آنکارا در هفته های گذشته، بارها تهديد کرده است که برای سرکوب هزاران شبه نظامی پ.ک.ک، که از شمال عراق، برای حمله به اهدافی درترکيه استفاده می کنند، نيروهای نظامی خود را به داخل خاک عراق اعزام خواهد کرد.


واشينگتن از ترکيه، که عضو پيمان ناتو است، درخواست کرده تا به شمال عراق حمله نکند و تاکيد کرده است که چنين اقدامی، اين منطقه را بی ثبات خواهد کرد.


ايالات متحده آمريکا، همانند ترکيه، پ.ک.ک را يک سازمان تروريستی می داند، اما می گويد نيروهايش در مرکز عراق با شورشيان درگيرند.


در همين حال، بغداد به ترکيه در مورد هرگونه تهاجمی به شمال عراق هشدار داده است.


XS
SM
MD
LG