لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۶

اعتراض آمریکا به انتشار اسناد فاش‌نشده‌ای از گوانتانامو توسط ویکی‌لیکس


گروهی از زندانیان زندان گوانتانامو در حال اقامه نماز در اکتبر ۲۰۰۹
گروهی از زندانیان زندان گوانتانامو در حال اقامه نماز در اکتبر ۲۰۰۹
انتشار مدارک طبقه‌بندی شده تازه‌ای درباره بازداشتیان گوانتانامو توسط وبسایت ویکی لیکس، برای بار چندم اعتراض دولت ایالات متحده آمریکا را به این وبسایت افشاگر به دنبال آورد.

این اسناد که در شماری از روزنامه‌های آمریکایی و اروپایی منتشر شده‌اند، اطلاعات فاش نشده‌ای را درباره جنجالی‌ترین زندانیان آمریکا در معرض افکار عمومی قرار داده‌اند.

اسناد جدید ویکی‌لیکس که یکشنبه شب در اختیار چندین نشریه قرار گرفته است، شامل جزئیات بازجویی‌ها و مدارک حقوقی مربوط به حدود ۷۰۰ بازداشتی گوانتاناموست؛ افرادی که از سوی ایالات متحده آمریکا متهم به اقدامات تروریستی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این مدارک از جمله شامل برآورد آمریکا از میزان تهدیدی است که آزادسازی هر یک از این افراد می‌تواند برای ایالات متحده به همراه داشته باشد.

تا کنون ۶۰۴ نفر از بازداشتی‌های گوانتانامو، از این زندان فوق امنیتی واقع در خلیج کوبا به بیرون منتقل شده‌اند، درحالی که ۱۷۲ تن دیگر همچنان در آن باقی مانده‌اند.

انتشار این اسناد از سویی با فاش کردن نحوه بازجویی‌ها می‌تواند بهانه‌های بیشتری را برای حمله به سیاست‌های امنیتی آمریکا در اختیار سازمان‌های حقوق بشری قرار دهد؛ و از سویی دیگر بر اساس برخی گمانه‌زنی‌ها ممکن است پروژه باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا را برای بستن این بازداشتگاه دچار دردسر کند.

بر اساس اسناد تازه فاش شده، خالد شیخ محمد دستور ترور پرویز مشرف، رئیس‌جمهور پیشین پاکستان، را صادر کرده بود
بعضی از اسناد تازه انتشاریافته، نشان می‌دهد که شماری از بازداشتی‌های گوانتانامو بسیار خطرناک‌تر از آن هستند که پیش از این تصور می‌شد. موضوعی که می‌تواند به معنای پیچیده‌تر شدن پروژه تعطیلی گوانتانامو باشد.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، اسناد تازه ویکی‌لیکس از جمله اطلاعات تازه‌ای را درباره خالد شیخ محمد، متهم ردیف اول در طراحی حملات ۱۱ سپتامبر، به دست می‌دهد.

بنا بر این گزارش، او دستور ترور پرویز مشرف، رئیس‌جمهور پیشین پاکستان، را توسط شخصی مقیم ایالت مریلند آمریکا صادر کرده بود.

به گزارش روزنامه تایمز چاپ بریتانیا، این مدارک محرمانه از سوی دیگر پرده از اسرار بازداشتی دیگری به نام عبدالرحیم النشیری برمی‌دارد.

النشیری در بازجویی‌ها اعتراف کرده است که رده او از خالد شیخ محمد که در آن زمان فرد شماره ۳ القاعده به شمار می‌رفت، بالاتر بوده است.

او که متهم به نقش داشتن در بمب‌گذاری سال ۲۰۰۰ علیه ناو «یو اس اس کول» آمریکاست، یک جهادی تمام‌عیار معرفی شده که به شکل خودخواسته آمپول‌هایی برای کم کردن قوای جنسی استفاده می‌کرده است.

النشیری گفته است که به اعتقاد او زنان، باعث منحرف شدن افکار می‌شوند، و به همین دلیل به همقطارانش توصیه می‌کرده که از آمپول‌های ناتوانی جنسی استفاده کنند تا زمان بیشتری برای جهاد داشته باشند.

یکی از پرونده‌های دیگر در اسناد ویکی‌لیکس فاش می‌کند که یک بازداشتی استرالیایی به نام ممدوح حبیب تحت بازجویی‌های شدید اعتراف کرده است که قصد داشته یک هواپیمای خطوط هوایی استرالیا را برباید.

او همچنین اعتراف کرده است که شش نفر از ربایندگان هواپیما در حمله‌های ۱۱ سپتامبر را آموزش داده است.

بر اساس اسناد طبقه‌بندی شده‌ای که از سوی ویکی‌لیکس منتشر شده است، این اعتراف‌ها تحت فشارهای شدید، و در شش ماهی گرفته شده که حبیب در یکی از بازداشتگاه‌های مخفی سی آی ای در خاک مصر به سر می‌برده است.

این اسناد همچنین شمال عکس‌های نایابی از متهمان به تروریسم است.

تصمیم برخی نشریات آمریکایی و اروپایی در مورد چاپ این «اطلاعات حساس» بار دیگر انتقاد مقام‌های آمریکا را برانگیخته است.

دنیل فرید، نماینده اوباما در امور بازداشتیان، و جئوف مورل، رئیس روابط عمومی پنتاگون، در بیانیه‌ای گفته‌اند: «مایه تأسف است که بسیاری از سازمان‌های خبری تصمیم به چاپ مدارکی گرفتند که مربوط به بازداشتگاه گوانتانامو می‌شود، و به صورت غیرقانونی توسط ویکی‌لیکس به دست آمده است.»

آمریکا پیش از این نیز در موارد مختلف، انتشار اسناد طبقه‌بندی‌شده دیپلماتیک و نظامی توسط وبسایت افشاگر ویکی‌لیکس را محکوم کرده است.

جولیان آسانژ، بنیانگذار استرالیایی ویکی‌لیکس، هم اکنون توسط دستگاه قضایی سوئد به اتهام سوء استفاده جنسی تحت پیگرد قانونی قرار گرفته است، و در مرحله استرداد از خاک بریتانیا به سوئد قرار گرفته است.

آسانژ یا رد این اتهام، آن را دست‌آویزی برای توقف انتشار اسناد محرمانه توصیف می‌کند.
XS
SM
MD
LG