لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۹

آمریکا برای مقابله با هکرهای چینی آماده می شود


هکرها از روش های مختلفی برای ورود به حافظه کامپيوترهای سيار و دستگاه های تلفن موبايل استفاده می کنند.
هکرها از روش های مختلفی برای ورود به حافظه کامپيوترهای سيار و دستگاه های تلفن موبايل استفاده می کنند.

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال در گزارشی روز پنجشنبه نوشت که مقام ها و ادارات دولتی در آمريکا مشغول بررسی جدی تر خطرات احتمالی ناشی از کشف و سرقت اطلاعات توسط هکرهای اينترنتی در چين هستند.


آنها در حال مطالعه رهنمودهای لازم برای موسسات و افرادی هستند که برای شرکت در بازی های المپيک امسال قرار است به چين سفر کنند.


این روزنامه می نویسد: اداره امنيت داخلی آمريکا ماه گذشته در مورد خطر سرقت اطلاعات از طريق شبکه اينترنت در کشورهای خارجی، بدون آنکه جزييات آن را علنی کند، هشدار داد. بخش ويژه مقابله با اين خطرات در اداره امنيت داخلی، رهنمودهايی را در مورد چگونگی مقابله با اين خطرات تنظيم کرده است که از جمله آنها بالا بردن ضريب حفاظت امنيتی از کامپيوترهای شخصی است که مسافران آمريکايی با خود به خارج از کشور می برند.


به گفته ادارات امنيتی و شرکت های خصوصی فعال در اين زمينه، دستگاه های اطلاعاتی آمريکا نگران خطرات بالقوه سرقت اطلاعات از طريق رخنه به گنجينه اطلاعاتی کامپيوترهای سيار و تلفن های موبايل هستند ولی به گفته برخی از مقام ها، ادارات بخش تجارت خارجی برای پيشگيری از دلخور کردن چينی ها از انتشار علنی اين اطلاعات پرهيز می کنند.


باراک اوباما اولين نامزد مقام رياست جمهوری آمريکاست که در اين مورد اظهار نظر کرده است. وی روز چهارشنبه سياست های خود در زمينه امنيت در شبکه اينترنت را اعلام کرد که از جمله آنها مقابله با جاسوسی در شبکه های اطلاعاتی شرکت های بزرگ، حفاظت از ساختار شبکه اينترنت در آمريکا و تاسيس نهادی برای مشورت در اين زمينه است.


نگرانی سازمان های امنیتی


به گزارش وال استریت جورنال، سازمان های امنيتی آمريکا در مورد اقدامات جاسوسی در چين و ساير کشورها نگرانند و بدون علنی کردن اين اطلاعات، ماه گذشته به سازمان های دولتی و شرکت های خصوصی بزرگ هشدار دادند که تجهيزات کامپيوتری و الکترونيکی آنها به هنگام سفر در برخی از کشورهای خارجی ممکن است در معرض خطر سوء استفاده های جاسوسی قرار بگيرد و اطلاعات محفوظ در آنها کشف و سرقت شود.


دستگاه های اطلاعاتی آمريکا نگران خطرات بالقوه سرقت اطلاعات از طريق رخنه به گنجينه اطلاعاتی کامپيوترهای سيار و تلفن های موبايل هستند ولی به گفته برخی از مقام ها، ادارات بخش تجارت خارجی برای پيشگيری از دلخور کردن چينی ها از انتشار علنی اين اطلاعات پرهيز می کنند.

هکرها در اين موارد از روش های مختلفی برای ورود به حافظه کامپيوترهای سيار و دستگاه های تلفن موبايل استفاده می کنند. روش معمول آن، متصل شدن به اين دستگاه ها از طريق امواج الکترونيکی، رد يابی و کپی کردن اطلاعات و خارج کردن آنها از کامپيوتر يا تلفن های شخصی مسافران است.


جوئل برنر، از مقام های ضد جاسوسی آمريکا، به سفر بسياری ازآمريکايی ها به چين در دوره مسابقات المپيک اشاره می کند و می گويد: اين فرصت خوبی است برای رخنه در گنجينه های اطلاعاتی اين مسافران.


وی با ذکر نمونه ای از آنچه که برای او در چين روی داده، توصيه می کند که مسافران به اين کشورها بهتر است کامپيوتر يا تلفن موبايل همراه خود نبرند و برای حفظ ارتباطات از موبايل های محلی استفاده کنند.


این روزنامه آمریکایی می نویسد: برخی از شرکت های خصوصی از جمله جنرال الکتريک از هم اکنون برای پيشگيری از سرقت اطلاعاتشان در کشورهای ديگر به کارمندان خود دستور داده اند که به هنگام سفر به برخی از کشورها از جمله چين، حافظه کامپيوترهای خود را خالی کنند و هيچ اطلاعاتی را با خود حمل نکنند.


در پاسخ به سوالات در مورد احتمال استراق سمع يا سرقت اطلاعات در چين همزمان با بازي های المپيک، يک سخنگوی وزارت خارجه اين کشور گفته است: اتهامات در مورد هک کردن کامپيوترهای مسافران و مقامات آمريکايی در چين ساختگی و به شدت گمراه کننده است.


با وجود اين خطرات احتمالی، بسياری از مقام های ارشد در ادارات دولتی و شرکت های خصوصی به خاطر پرهيز از صدمه خوردن روابط سياسی و تجاری ترجيح می دهند در اين مورد از کشور مشخصی – مثلا چين – نام نبرند.


به گفته يکی از اعضای ارشد در دستگاه های امنيتی آمريکا اين يک معضل قديمی است و هر بار که بحث خطرات احتمالی در دوره بازی های المپيک مطرح می شود مقام های آمريکایی ترجيح می دهند آن را بزرگ نکنند.


وال استریت جورنال می گوید: بخشی از مشکل اين است که ادارات مسئول در آمريکا، مثلا وزارت امور خارجه، با وجودی که در مورد ساير خطرات رهنمود و دستورالعمل هايی برای مسافران دارند، ولی در مورد خطرات شبکه اينترنت سياست مشخص و رهنمودی ارائه نمی کنند.


وزارت امور خارجه در وب سايت خود به خطرات احتمالی در مورد سرقت اطلاعات کامپيوتری اشاره مختصری دارد.


پل کولتز، از مسئولان سابق شورای امنيت ملی آمريکا که اکنون مشاور امنيت اينترنتی است پيشنهاد می کند که دولت در رهنمودهای خود برای مسافران به خارج بايد برای هر کشور ضريب خطر را مشخص کند و هر سال پرونده عملکرد تک تک کشورها در زمينه خطرات اينترنتی را با اطلاعات جديد کامل کرده و به افکار عمومی ارائه دهد.


ارزيابی های دوره ای و غير علنی اداره امنيت داخل آمريکا از خطرات گوناگون که ماه گذشته تهيه شده است، در زمينه خطرات در شبکه اطلاعات اينترنتی – کامپيوتری به کشور خاصی اشاره نمی کند. هر چند اين اطلاعات پس از انتشار خبری مبنی بر اينکه در جريان سفر وزير تجارت خارجی آمريکا به چين در ماه دسامبر سال گذشته، احتمالا در کامپيوترهای مقامات محلی آمريکا رخنه شده و اطلاعات سرقت شده است، منتشر شد.


به نوشته این روزنامه، اين گزارش اداره امنيت داخلی آمريکا علنی نشد. سخنگوی اين اداره می گويد: اطلاع رسانی متناسب در اين زمينه کار وزارت امور خارجه است و اداره امنيت داخلی نمی خواهد با علنی کردن ارزيابی های خود بدون اطلاعات و رهنمودهای مشخص، افکار عمومی آمريکا را نگران کند.


XS
SM
MD
LG