لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

«آمریکا تاسیسات هسته ای در سوریه کشف کرده است»


تصویری از محلی که آمریکا می گوید تاسیات هسته ای سوریه در آن با کمک کره شمالی ساخته شده است.
تصویری از محلی که آمریکا می گوید تاسیات هسته ای سوریه در آن با کمک کره شمالی ساخته شده است.

ایالات متحده امریکا مدعی است که سه پایگاه را که احتمالا سوریه از آنها به عنوان مکان های پنهانی تاسیسات اتمی استفاده کرده، کشف کرده است.


به گزارش واشنگتن پست، یک مقام آگاه آمریکایی که نامی از او برده نشده، به این روزنامه گفته است آمریکا در صدد یافتن این موضوع است که آیا از این پایگاه ها به عنوان محل هایی برای پشتیبانی راکتور اتمی «الکبار» استفاده می شده یا نه.


بنا بر این گزارش ایالات متحده به ناظران اتمی سازمان ملل و همچنین آژانس اتمی فشار می آورد که تحقیقات خود را در باره این محل ها گسترده تر کنند.


در گزارشی دیگر، استفان هادلی، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در نشست روز چهارشنبه گسترش تسلیحات، در جمع مقامات عالی رتبه چند کشور گفت که در فوریه سال گذشته یک محموله را متوقف کرده اند که «قصد داشت قطعات موشک قاره پیما را برای آزمایش به سوریه منتقل کند.»


وی بدون ذکر نام چهار کشور که در این معامله دست داشتند، توضیح داد که چگونه آنها محموله را به کشور مبدا برگردانده اند.


آقای هاردلی همچنین گفت: «این محموله یکی از بی شمار محموله های حساسی است که به مقصد ایران، کره شمالی و سوریه بارگیری شده و آنها محموله را توقیف کرده اند.»


ماه گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که در حال تحقیق درباره رآکتور الکبار سوریه است که گفته می شود اسرائیل آن را بمباران کرده است.


در همان زمان آژانس بین المللی انرژی اتمی از آمریکا و اسرائیل به خاطر پنهان کردن اطلاعات رآکتور الکبار و همچنین ارتباطات این کشور با کره شمالی انتقاد کرد.


د ر ماه آوریل ایالات متحده امریکا اعلام کرد پیونگ یانگ در ساخت نیروگاه اتمی سوریه کمک می کند.


کاخ سفید همچنین سوریه را متهم کرد که با پنهان کردن تاسیسات اتمی اش از ماموران آژانس بین المللی انرژی اتمی تعهد بین المللی خود را زیر پا گذاشته است.


با این حال سوریه می گوید آماده است با آژانس بین المللی انرژی اتمی، برای رفع اتهام های که آمریکا به وجود تاسیسات هسته ای مخفی در آن کشور وارد کرده، همکاری کند.


عماد مصطفی ، سفیر سوریه در سازمان ملل متحد ، با اشاره به مسئله مشابه در عراق گفته است: «آمریکا در جمع آوری اطلاعات درباره ی فعالیت هسته ای کشورها از منابعِ کشورهای دیگر سابقه دارد.»


اگر چه عماد مصطفی به فعالیت های پایگاه الکبیر اشاره ای نکرد اما گفت عدم وجود تدابیر امنیتی در اطراف این منطقه واقع در شرق مناطق کویری نشان دهنده حساس نبودن فعالیت های این تاسیسات است.


آمریکا می گوید، پس از حمله نیروی هوایی اسراییل علیه این تاسیسات و تخریب بخش عمده آن، سوریه کوشیده است کلیه مدارک در مورد وجود چنین نیروگاهی را مخفی کند.


XS
SM
MD
LG