لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۹

دیدگاه‌ها: حمله اسرائیل به نوار غزه


پس از گذشت بیش یک هفته از آغاز حمله‌های هوائی اسرائیل به نوار غزه و آغاز حمله رمینی در چند روز گذشته هنوز چشم‌انداز سرانجام این حمله بی‌سابقه اسرائیل به جنبش حماس روشن نیست.


حمله اسرائیل به نوار غزه از یک سو به افراط گریان اسلامی فرصت عرض اندام سیاسی دوباره داده است و از سوی دیگر نیروهای معتدل عربی و فلسطینی و بویژه محمود عباس در موقعیتی دشوار قرار گرفته‌اند.


به گفته فلسطینی‌ها از زمان آغاز حمله هوائی و زمینی اسرائیل تا به حال حدود ۵۰۰ فسلسطینی کشته و ۲۲۰ تن زخمی شده‌اند.


اسرائیل هدف از حمله خود به نوار غزه را انهدام زیربناها و سکوهای موشک‌انداز حماس اعلام کرده است در حالی که ناظران اوضاع منطقه انتخاب زمان حمله به نوار غزه را هم در ارتباط با در پیش بودن انتخابات اسرائیل می‌دانند و هم تلاشی از سوی اسرائیل ارزیابی می‌کنند، که دولت تازه آمریکا به رهبری باراک اوباما را در برابر موقعیت تازه‌ای در خاورمیانه قرار دهد و همزمان از این طریق هرگونه زمینه آغاز نزدیک شدن ایران و آمریکا را نیز از بین ببرد.


دولت جمهوری اسلامی اما از آغاز حمله اسرائیل به نوار غزه کارزار تبلیغاتی گسترده‌ای را در دفاع از حماس و محکوم کردن کشورهای عربی به راه انداخت که این خود به رسانه‌های تندروی مانند روزنامه کیهان فرصت داده است تا گروه‌های سیاسی منتقد دولت مانند دفتر تحکیم وحدت، نهضت آزادی و یا کارگزاران را به عنوان به اصطلاح «مدافعان صهیونیسم» تخطئه کند.


آنچه اما از نظر ناظران اوضاع ایران پنهان نمانده این است که همزمان با کارزار تبلیغاتی در دفاع از فلسطین و حماس، دولت جمهوری اسلامی بر فشار بر روی نیروهای منتقد دولت افزوده است که بستن دفتر کانون مدافعان حقوق بشر در تهران، حمله به خانه و دفتر وکالت شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل، توقیف روزنامه کارگزاران به خاطر چاپ دوباره بخشی از مطلبی انتقادی از دفتر تحکیم وحدت در باره سیاست‌های دولت در خاورمیانه از این جمله‌اند.


از سوی دیگر مجلس شورای اسلامی با مصوبه‌ای دولت را ملزم به حمايت همه جانبه از مردم فلسطين کرده است.


حمله اسرائیل به نوارغزه در سطح جهانی واکنش‌های زیاد و فعالیت‌های دیپلماسی گسترده‌ای را به دنبال داشته است. اسرائیل تا کنون پیشنهاد آتش‌بس از سوی کشورهای مختلف را رد کرده و در این میان مقام‌های جمهوری چک به عنوان رئیس دوره‌ای تازه اتحادیه اروپا به همراه وزیران خارجه فرانسه و سوئد به عنوان رئیسان دوره‌ای پیشین و آینده اتحادیه اروپا عازم منطقه شده‌اند تا طرفین درگیری را متقاعد به پایان جنگ کنند.


سولی شاهوار پژوهشگر مرکز مطالعات ایران و خلیج فارس در حیفا در اسرائیل به رادیو فردا می‌گوید: هدف اسرائیل از این حملات تأمین امنیت شهروندان اسرائیلی است. حماس اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و می‌گوید اسرائیل باید نابود شود. بنابراین مذاکره با حماس غیر ممکن است.


به گفته این پژوهشگر، از سوی دیگر حماس آتش‌بس را هم رعایت نمی‌کند بلکه به اسرائیل موشک پرتاب می‌کند. بنابراین، برای اسرائیلی‌ها، راهی جز از بین بردن زمینه حملات موشکی حماس نیست.


آقای شاهوار از تغییری که در حال حاضر در سیاست‌های کشورهای عربی و غربی در برابر سیاست اسرائیل قابل مشاهده است، می‌گوید و اضافه می‌کند که تنها انتخابات اسرائیل دلیل این حمله نیست بلکه اسرائیل مجبور است از موشک‌پرانی حماس جلوگیری کند.


سولی شاهوار می‌گوید تخلیه سرزمین‌های فلسطینی به نفع اسرائیل نیست زیرا تا کنون هر جا که اسرائیل عقب‌نشینی کرده، افراط گرایان از همان مناطق اسرائیل را مورد حمله قرار داده‌اند.


حسن هاشمیان استاد دانشگاه و تحلیلگر اوضاع خاورمیانه در تهران اما نظری دیگر دارد و به رادیو فردا می‌گوید: توجیه حملات اسرائیل به نوار غزه با موشک‌پرانی حماس درست نیست زیرا اسرائیل در کرانه باختری هم به سیاست‌های خود ادامه می‌دهد.


آقای هاشمیان در توضیح این موضوع می‌گوید: به رغم آمادگی دولت محمود عباس برای رسیدن به صلح هیچ امتیاز قابل توجهی به محمود عباس نداده است بلکه با ایجاد شبکه راه‌های مخصوص در کرانه باختری، ایجاد پست‌های بازرسی و توسعه شهرک‌های یهودی نشین عملاً همین سیاست را در مقابل محمود عباس در پیش گرفته است.


بنابراین و به گفته آقای هاشمیان نمی‌توان مسئولیت اوضاع را تنها متوجه حماس کرد. آقای هاشمیان ادامه می‌دهد: به رغم سیاست‌های حماس، اسرائیل به عنوان قدرت برتر هم مسئولیت خود را دارد.


در مورد سیاست‌های جمهوری اسلامی آقای هاشمیان بر این نظر است که ایران طبیعتاً تلاش می‌کند در منطقه برای خود جای پایی درست کند و تنها کشوری که به این سیاست کمک می‌کند، اسرائیل است.


رضا تقی‌زاده دیپلمات پیشین و تحلیلگر سیاسی در لندن نیز به رادیو فردا می‌گوید، ایران برنده نهایی این جنگ خواهد بود، چون ایران به دلیل حمایت خود از حماس و بدون مداخله مستقیم توانسته است افکار عمومی دنیای عرب را با خود همراه کند.


به گفته آقای تقی‌زاده حمله اسرائیل و ابعاد این حمله مناسب با موشک‌پرانی‌های حماس نیست. هدف اسرائیل به گفته آقای تقی‌زاده برگرداندن وجهه دولت مقتدر است که در جنگ با حزب‌الله در لبنان خدشه‌دار شد.


آقای تقی‌زاده براین باور است که اسرائیل هنوز حاضر به پرداخت بهای لازم برای صلح با فلسطینی‌ها نیست و به آمادگی نیروهای فلسطینی برای گذشت از یک سلسله خواست‌های خود پاسخ مناسب نداده است.


برنامه دیدگاه‌ها روزهای شنبه ساعت ۱۹:۳۵ به وقت تهران پخش و دوبار دیگر، یکی ۳۵ دقیقه پس از نیمه شب روز یکشنبه و یک بار در ساعت ۱۳:۰۵ روزهای یکشنبه به وقت تهران تکرار می‌شود.
XS
SM
MD
LG