لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۶

جزئیاتی در مورد تیم عملیاتی مسئول شکار بن‌لادن


باراک اوباما، اندکی پیش از این سخنرانی با «گروه شش» دیدار کرده بود
باراک اوباما، اندکی پیش از این سخنرانی با «گروه شش» دیدار کرده بود
باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه به عنوان بخشی از برنامه‌های رسمی و تشریفاتی خود پس از عملیات کشتن بن‌لادن با اعضای «گروه شش» واحد کماندویی که طبق گزارش‌های منتشر شده عملیات کشتن بن‌لادن را انجام داده است، ملاقات کرد.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، این ملاقات به شکل خصوصی در یک پایگاه نظامی آمریکا به نام «فورت کمبل» که در ایالت کنتاکی واقع شده، صورت گرفت. پس از آن رئیس‌جمهور آمریکا در جمع گروهی از نظامیان که به تازگی از مأموریت افغانستان بازگشته‌اند حاضرشد.

«گروه شش» زبده‌ترین واحد از نیروهای ویژه و کماندوهای نیروی دریایی آمریکا است. کماندوها یا واحدهای عملیات ویژه نیروی دریایی با عنوان «سیل»ها شناخته می‌شوند. این عنوان برگرفته شده از اولین حروف در کلمات دریا، آسمان و زمین به زبان انگلیسی است، (SEALS) که معرف عرصه‌های عملیاتی این نیروی مخصوص است.

به دنبال پایان موفقیت‌آمیز عملیات کشتن اسامه بن لادن در مخفیگاه خود در پاکستان «سیل»ها به قهرمانان ملی بدل شده‌اند. با وجود توجه فراوان رسانه‌ها به این موضوع و پخش انواع گزارش‌ها در مورد این واحد عملیاتی ویژه اطلاعات بسیار کمی در مورد آنها علنی شده است.

به نظر می‌رسد که ساختار عملیاتی و سایر جزئیات کار این واحد مخصوص برای همیشه مخفی خواهد ماند. کاپیتان دونکان اسمیت سخنگوی این واحد در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «ای بی سی » گفت: «بخش اعظم عملیات این واحد هیچگاه علنی نخواهد شد.»

آنچه که تاکنون از عملیات‌های این نیرو علنی شده، مواردی مثل عملیات کشتن بن‌لادن یا مأموریت‌های مهم و خبرساز دیگری نظیر آن بوده است. از جمله این موارد که علنی شده است می‌توان به عملیات «گروه شش» در سال ۱۹۸۳ برای نجات فرماندار گرانادا در جزایر کارائیب به دنبال وقوع یک کودتای کمونیستی و یا نجات ناخدای یک کشتی تجاری آمریکا از اسارت دزدان دریایی سومالی در سال ۲۰۰۹ اشاره کرد.

موارد دیگر از عملیات آنها تعقیب و شکار جنایتکاران جنگی در یوگسلاوی سابق و یا تلاش برای نجات یک امدادگر بریتانیایی از اسارت شورشیان در افغانستان بود که البته در این مورد این امدادگر در جریان عملیات کشته شد.

«گروه شش» در سال ۱۹۸۰ و پس از شکست عملیات کماندوهای آمریکایی برای نجات گروگان‌های اسیر در سفارت آن کشور در تهران تشکیل شد. در آن عملیات که در زمان ریاست جمهوری جیمی کارتر انجام شد مثل مورد بن‌لادن کماندوهای آمریکایی با استفاده از هلی کوپتر وارد صحنه عملیات شدند ولی به دلیل بروز اختلال‌های فنی در کار هلی کوپترهای نجات این عملیات متوقف شد.

یکی از فرماندهان سابق «گروه شش» می گوید که به هنگام تأسیس این واحد نیروی دریایی آمریکا امکانات فراوانی در اختیار آن گذاشت. وی می‌گوید انتخاب عنوان «تیم شش» در آن زمان برای فریب اتحاد شوروی صورت گرفت تا این طور جلوه داده شود که گویا شمار این واحدها بسیار بیشتر از یک مورد است.

براساس ارزیابی‌های منتشر شده در رسانه‌ها احتمالاً کل نفرات «گروه شش» بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ است. این افراد از بین زبده‌ترین نفرات «سیل»ها برگزیده می‌شوند. نیروی «سیل»ها احتمالاً حدود دو هزار و ۳۰۰ نفر پرسنل دارد.

دوره آموزش کماندوهای نیروی مخصوص آمریکا «سیل»ها پنج سال است و آنها فنون متعددی را فرا می‌گیرند از جمله پرش با چتر از ارتفاع بسیار زیاد، عملیات زیر دریایی و انفجار در زیر آب.

علاوه بر آموزش فنون و توانایی‌های جسمی عامل مهم دیگر در راهیابی به این نیروی مخصوص، قدرت ذهنی افراد برای کار و عملیات در شرایط روحی دشوار و فشارهای عصبی است. به همین خاطر در فاصله روزهای عملیاتی این افراد به طور منظم و پیوسته در حال تمرین و آموزش هستند تا قابلیت‌های فیزیکی و روحی خود در بالاترین سطح حفظ کنند.

نیروهای مسلح آمریکا علاوه بر «سیل»ها یک واحد کماندویی یا نیروی مخصوص دیگر دارد که با عنوان «نیروی دلتا» شناخته می‌شود. تفاوت آن در حالت کلی این است که این واحد زیرمجموعه نیروی زمینی است و قاعدتاً مأموریت‌هایی در خشکی به آن محول می‌شود.

استفاده از «گروه شش» که بخشی از واحد کماندویی نیروی دریایی است نشان می‌دهد که به هنگام انجام عملیات ویژه این نوع خطوط در تفکیک وظایف چندان مهم تلقی نمی‌شوند. البته برخی از تحلیلگران معتقدند که شاید دلیل آن رقابت بین بخش‌های مختلف از نیروهای مسلح آمریکا بوده چون در حال حاضر فرمانده ستاد مشترک نیروهای مسلح با دریادار مایک مالن از نیروی دریایی است.
XS
SM
MD
LG