لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۱

سندی تازه از ویکی‌لیکس: «تلاش مقام‌های ایرانی برای انتقال میلیاردها یورو به مالت»


سایت افشاگری ویکی لیکس، خبر از تلاش ایران برای انتقال میلیارد‌ها یورو به بانک‌های جزیره مالت داد.

بر اساس یک سند جدید منتشر شده از سوی سایت ویکی لیکس، ایران تلاش داشته است تا میلیارد‌ها یورو را در بانک‌های مالت سرمایه گذاری کند.

این تلاش‌ها اما، با مخالفت وزارت دارایی مالت بی‌نتیجه مانده است.

برابر سند ویکی لیکس، جیسون دیویس، سفیر آمریکا در مالت در گزارشی به واشینگتن می‌نویسد: «آلان کارو وانا، مدیر کل در وزارت دارایی مالت، بسیار در متعهد ماندن این کشور به تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران و جلوگیری از نفوذ ایران به بازارهای آن کشور کمک کرده است»

برابر سند ویکی لیکس، سفیر ایران در پاریس، سفیر مالت در این شهر را از علاقه شدید ایران به سرمایه گذاری میلیارد‌ها یورو در بخش بانکی این کشور آگاه کرده است و از او پرسیده است که آیا نظام بانکی مالت مستقل است؟ و یا تحت نظارت آمریکا یا بریتانیا قرار دارد؟

سفیر ایران در پاریس، آنچنان که در سند ویکی لیکس آمده است، بسیار مایل به دریافت اطلاعات از نظام بانکی و پولی کشور مالت بوده است.

آلان کارو وانا، مدیر کل وزارت دارایی کشور مالت، پس از دریافت یک ایمیل از سفیر مالت در پاریس، درباره گفت‌و‌گو‌هایش با سفیر ایران، این ایمیل را در اختیار سفارت آمریکا گذاشته است.

آلان کارو وانا به مقامات آمریکایی از قول سفیر کشورش در پاریس می‌گوید که او در برابر درخواست سفیر ایران در فرانسه برای سرمایه گذاری در مالت به او گفته است که کشور مالت به تحریم‌های سازمان ملل و اتحادیه اروپا علیه ایران وفادار است.

سفیر ایران هم در واکنش سه این گفته سفیر مالت، پاسخ داده است که تحریم‌ها مانعی نیستند، چون ایران گرم مذاکره با فرانسوی‌ها برای سرمایه گذاری در این کشور است.

سفیر آمریکا در مالت در پایان گزارش خود به وزارت خارجه کشورش می‌نویسد که بر اساس گفته‌های قبلی با آلان کارو وانا، تقریبا مطمئن است که دولت مالت اجازه نخواهد داد تا ایران میلیارد‌ها یوروی خود را به بانک‌های این کشور منتقل کند.
XS
SM
MD
LG