لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۰

انتقاد دو تشکل کارگری از تصمیم شورای کار در مورد حداقل دستمزد سال ۹۰


راهپیمایی روز کارگر در سال ۸۷ِ/ عکس تزئینی است
راهپیمایی روز کارگر در سال ۸۷ِ/ عکس تزئینی است
دو تشکل کارگری در ایران از تصمیم شورای عالی کار جمهوری اسلامی ایران در افزایش ۲۷ هزار تومانی حداقل دستمزد ماهانه هفت میلیون و ۵۰۰ هزار کارگر برای سال آینده انتقاد کرده‌اند.

در روزهای اخیر، شورای عالی کار بر اساس نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی، سطح حداقل دستمزد ماهانه کارگران برای سال ۹۰ را ۲۷ هزار تومان افزایش داد.

در واکنش به این موضوع سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با انتشار بیانیه‌ای از افزایش ۳۰ هزار تومانی حداقل دستمزد ماهانه کارگران انتقاد کرده و آن را غیرمنطقی دانسته است.

این تشکل کارگری در بیانیه خود آورده است که تصمیم شورای عالی کار، توجيه كننده تورم و فقر موجود نيست و حداقل دستمزد كارگران بايد به گونه‌ای باشد كه زندگی يک خانواده چهار نفره را تامين كند.

در این بیانیه با اشاره به اینکه افزایش ۳۰ هزار تومانی حداقل دستمزد کارگران بر اساس نظرات كارفرمایان و دولت تعيين شده، آمده است: با عدم حضور تشكل‌های مستقل كارگری و نمايندگان واقعی كارگران در شورای عالی كار، تنها کارگران متضرر خواهند شد.

سنديكای كارگران شركت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در پایان بیانیه خود خواستار تجديد نظر و رسيدگی مجدد برای افزايش عادلانه حقوق كارگران توسط نمايندگان حاضر در شورای عالی كار شده است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران نیز در بیانیه‌ای با انتقاد شدید از اعضای شورای عالی کار، تصمیم آنان را یک اهانت بزرگ به شعور و حق حیات میلیون‌ها خانواده کارگری دانسته است.

این تشکل کارگری همچنین افزایش ۲۷ هزار تومانی حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده را بسیار ناچیز توصیف کرده و افزوده است: این مقدار افزایش دستمزد جبران افزایش قیمت‌ها و حفظ قدرت خرید کارگران را نخواهد کرد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران در این بیانیه خود اعلام کرده است که این تشکل کارگری، سال جدید را به سال اعتراض برای افزایش دستمزدها و لغو قرار دادهای موقت تبدیل خواهد کرد و اجازه نخواهد داد کسانی که بر حاصل دسترنج کارگران در وزارت کار و کاخ‌های اشرافی لم داده‌اند، با افزایش اندک دستمزدها، کارگران را به استهزا بگیرند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و اتحادیه آزاد کارگران ایران چندی پیش همراه با سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه و چند تشکل دیگر کارگری خواستار تعیین دستمزد کارگران بر اساس بند دوم ماده ۴۱ قانون کار شده بودند که به گفته آنها «هزینه زندگی شرافتمندانه یک خانوار چهار نفری را تامین کند.»
XS
SM
MD
LG