لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۹

شهاب‌سنگ روسیه «۲۹۰ میلیون سال» پیش از جرم مادر جدا شده بود


 شهاب سنگی که سال پیش در روسیه فرود آمد
شهاب سنگی که سال پیش در روسیه فرود آمد
پژوهش‌های جدید نشان می دهد که شهاب‌سنگی که سال گذشته در چلیابینسک در روسیه سقوط کرد و ۱۰۰۰ مجروع برجای گذاشت پیش از تصادم با زمین با یک شهاب‌سنگ دیگر برخورد کرده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بررسی یک ماده معدنی به نام «ژادئیت» که در اجزای باقیمانده از انفجار چلیابینسک به دست آمده نشان می‌دهد که جرم فضایی «مادر» این شهاب‌سنگ با سرعتی حدود ۴۸۰۰ کیلومتر در ساعت با یک شهاب‌سنگ بزرگتر برخورد کرده است.

شین اوزاوا، مدیر گروه پژوهشی از دانشگاه توهوکو ژاپن در مقاله‌ای که این هفته در نشریه «ساینتیفیک ریپورتس» منتشر شد نوشت: «احتمال دارد این ضربه موجب جدایی شهاب‌سنگ چلیابینسک از جرم مادر آن شده و آن را به سوی زمین فرستاده باشد.»
تکه‌ای از شهاب‌ سنگ فرود آمده در روسیه
تکه‌ای از شهاب‌ سنگ فرود آمده در روسیه
انتظار می‌رود کشف فوق درباره الگوی حرکت شهاب‌سنگ‌ها و تصادم این اجرام آسمانی با زمین اطلاعات بیشتری در اختیار پژوهشگران قرار دهد. دانشمندان می‌گویند به این نتیجه رسیده‌اند که برخورد منجر به ایجاد شهاب‌سنگ چلیابینسک حدود ۲۹۰ میلیون سال پیش صورت گرفته است.

بیش از یک سال پیش، در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۹۱، شهابسنگ چلیابینسک - که حدود ۲۰ متر پهنا داشت - به سوی زمین حرکت می‌کرد. این توده آسمانی با سرعتی معادل ۶۷۶۰۰ کیلومتر در ساعت با جو زمین برخورد کرد و بر اثر اصطکاک آتش گرفت و تکه تکه شد و به سوی زمین سقوط کرد.

تکه‌های برجای مانده از این شهاب‌سنگ با سرعتی ۶۰ برابر سرعت صوت حرکت کرده و در نقطه‌ای حدود ۳۰ کیلومتر بالاتر از سطح زمین منفجر شد و نیرویی ۳۰ برابر بمب هسته‌ای استفاده شده توسط آمریکا در هیروشیما در جنگ جهانی دوم را آزاد کرد.

انفجار فوق که بر فراز چلیابینسک اتفاق افتاد موجب تولید امواجی شد که ساختمان‌ها را تخریب کرد و در شعاعی دورتر پنجره‌ها را شکست. بیش از ۱۰۰۰ نفر در اثر این حادثه مجروح شدند.

ژادئيت، که یکی از مواد کانی موجود در سنگ جواهر یشم است تنها تحت فشار بسیار شدید و حرارت‌های بالا ایجاد می شود. بررسی ژادئيت یافته شده در شهاب‌سنگ چلیابینسک نشان می‌دهد که جرم مادر این شهاب‌سنگ با یک شهاب‌سنگ دیگر تصادم کرده است که حداقل ۱۵۰ متر قطر داشته است.

دانشمندان همچنان در حال آزمایش دیگر بخش‌های باقی مانده از این شهاب‌سنگ هستند و هم‌اینک در حال انجام محاسبه برای تعیین مسیر دقیق آن به سوی زمین هستند.

شین اوزاوا، مدیر تیم پژوهشگرانی که بر روی این شهاب‌سنگ کار می‌کنند، در ایمیلی که برای «رویترز» فرستاد شهاب‌سنگ چلیابینسک را «نمونه‌ای منحصر به فرد» توصیف کرد.

شهاب‌سنگ چلیابینسک دومین انفجار مهیب تاریخ ثبت شده را رقم زد. در سال ۱۹۰۸ انفجار ایجاد شده توسط یک شهاب‌سنگ دیگر نیرویی ۱۰۰۰ برابر قدرت بمب اتمی منفجر شده در هیروشیما را آزاد کرد و در نتیجه آن انفجار ۸۰ میلیون اصله درخت در محدوده‌ای بزرگتر از ۲۰۰۰ کیلومتر مربع در نزدیکی رودخانه «پودکامِنایاتونگوسکا» سیبری از بین رفت.
XS
SM
MD
LG