لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۱

ایران نگرانی ناتو درباره برنامه موشکی‌اش را «بی‌اساس» دانست


 بهرام قاسمی
بهرام قاسمی

سخنگوی وزارت خارجه ایران اظهار نگرانی بیانیه پایانی نشست سران ناتو درباره برنامه موشکی ایران را «مردود» و «تکرار ادعاهای بی‌اساس» گذشته خواند و گفت که این برنامه ناقض قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت سازمان ملل «محسوب نمی‌شود».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، بهرام قاسمی روز دوشنبه،۲۱ تیر، بار دیگر گفت که برنامه موشکی ایران «صرفا در چارچوب برنامه‌های مشروع دفاعی» است و «به هیچ‌وجه برای حمل کلاهک هسته ای طراحی نشده است».

آقای قاسمی همچنین تاکید کرد که برنامه موشکی ایران «نه تنها هیچ‌گونه ارتباطی» با توافق اتمی وین و مذاکرات هسته ای ندارد، بلکه «همانگونه که بارها تاکید شده است» ناقض قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت سازمان ملل «محسوب نمی‌شود».

در بخشی از بیانیه پایانی نشست اخیر ناتو، ضمن حمایت از توافق اتمی وین از برنامه موشکی ایران ابراز «نگرانی شدید» شده و این برنامه مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت خوانده شده است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز روز پنجشنبه ۱۷ تیرماه،از استقرار پدافند موشکی ناتو در جنوب اروپا به دلیل «خطر» برنامه موشکی ایران دفاع کرده و جمهوری اسلامی ایران را متهم کرده بود که بر خلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در پی ساخت و گسترش موشک‌های میان‌برد خود است.

در همان روز گزارشی از سازمان‌ امنیت داخلی آلمان در رسانه‌ها بازتاب یافت که ایران را متهم کرده که تلاش‌های خود را برای خرید قطعات موشکی که می‌تواند برای ساخت کلاهک هسته‌ای به کار برود، افزایش داده است.

یک روز بعد نیز مارتین شفر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان، در توضیح این گزارش گفت که «بعضی نیروها در داخل ایران» از هیچ فرصتی برای ضربه زدن به توافق اتمی فروگذار نخواهند کرد.

در همین حال بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، در گزارش شش‌ماهه خود به شورای امنیت از ایران خواسته‌ است تا از آزمایش موشک‌های بالیستیک خودداری کند، چرا که چنین آزمایش‌هایی با «روح سازنده» توافق هسته‌ای سازگار نیست و «ظرفیت افزایش تنش در منطقه را دارد».

سخنگوی وزارت خارجه و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران این اظهارات را رد کرده واعلام کرده بودند که جمهوری اسلامی ایران به برنامه موشکی خود ادامه می دهد.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، نیز روز شنبه، ۱۹ فروردین، اظهارات دبیرکل سازمان ملل و صدراعظم آلمان را «عجیب» و نشان‌دهنده یک «توطئه» دانسته بود.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که پس از حصول توافق هسته‌ای وین و با هدف تأیید آن صادر شد، از ایران خواسته است که از توسعه موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند.

ایران با تکیه بر همین موضوع می‌گوید که آزمایش‌های موشکی‌اش در تضاد با توافق اتمی نیست، و «موشک‌های آزمایش‌شده با هدف حمل کلاهک‌های هسته‌ای مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند».

در مقابل به دنبال انجام چندین آزمایش موشکی از سوی ایران در نیمه دوم سال ۹۴، چهار کشور آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان اوایل فروردین امسال در نامه‌ای خطاب به رئیس دوره‌ای شورای امنیت و بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، اعلام کردند که آزمایش‌های موشکی ایران، «بی‌اعتنایی» به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است و باید به آن پاسخ مناسب داده شود.

XS
SM
MD
LG