لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۴

افزایش بهای نفت در پی توافق عربستان و روسیه در مورد ثبات بازار


تاسیسات نفتی روسیه
تاسیسات نفتی روسیه

قیمت نفت در بازارهای جهانی در پی توافق عربستان سعودی و روسیه بر سر تثبیت قیمت‌ها افزایش یافت. به گزارش بلومبرگ، محمد بن سلمان، معاون ولیعهد عربستان، و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، روز یکشنبه در دیداری بر سر همکاری برای تثبیت قیمت‌ها به توافق رسیدند.

قرار است خالد الفالح وزیر نفت عربستان روز دوشنبه در اجلاس «جی ۲۰» در چین جزییات این توافق را اعلام کند. پیش از این، رئیس جمهور روسیه در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفته بود در توافق احتمالی برای کاهش تولید جهانی نفت ایران می تواند مستثنی شود.

وی گفت ایران بعد از لغو تحریم‌هایش از سطح بسیار پایینی تولید خود را شروع کرده است و درخواست از ایران برای کاهش تولید منصفانه نخواهد بود.

قیمت نفت در ماه گذشته در پی گمانه‌زنی‌ها در مورد توافق اعضای اوپک و دیگر تولیدکنندگان نفت بر سر طرح فریز نفتی در اجلاس الجزایر در اواخر ماه جاری روندی رو به افزایش داشت.

قیمت نفت در بازارهای جهانی طی روز جاری نسبت به یکشنبه حدود ۲.۵ درصد افزایش یافت.

آمادگی ایران برای افزایش تولید نفت تا ۴ میلیون بشکه در صورت تقاضا

در همین حال، خبرگزاری رویترز به نقل از محسن قمصری، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، گزارش داد ایران آماده است تولید را بسته به تقاضای بازار در ۲ تا ۳ ماه آینده تا ۴ میلیون بشکه در روز بالا ببرد.

قمصری که در اجلاس نفتی «آرگوس» در سنگاپور سخنرانی می‌کرد، گفت «ما می‌توانیم تولید نفت خام را بر حسب نیازهای بازار افزایش دهیم».

ایران بعد از رفع تحریم‌های هسته‌ای تلاش می‌کند تا به سطح تولید قبل از تحریم‌ها یعنی ۴ میلیون بشکه در روز برگردد. به گفته قمصری، ایران که سومین تولیدکننده بزرگ اوپک محسوب می‌شود در حال حاضر روزانه کمی بیش از ۳.۸ میلیون بشکه نفت خام تولید می‌کند.

فروش نفت ایران از دسامبر گذشته، یک ماه پیش از برداشته شدن تحریم‌ها علیه این کشور، تاکنون دو برابر شده است.

ورود مجدد ایران به بازار نفت باعث بروز تنش‌هایی با رقیب اصلی این کشور یعنی عربستان سعودی شده است و اوپک را در تلاشهایش برای محدود کردن سقف تولید به منظور بالابردن قیمت ها ناکام گذاشته است.

برنامه‌های ایران برای بازپس گیری سهم بازار پس از تحریم‌ها در میان مشتریان آسیایی به نتیجه رسیده است تا آنجایی که چهار خریدار بزرگ آسیایی نفت ایران واردات از این کشوردر ماه جولای را نسبت به سال گذشته ۶۱ درصد افزایش دادند.

قمصری در صحبت‌هایش به این موضوع اشاره کرد که شرکت ملی نفت ایران ممکن است تولید را در سه ماهه اول سال بعد به ۴.۳ میلیون بشکه در روز و در ۲ تا ۳ سال آینده به ۵ میلیون بشکه درروز برساند. او گفت بخش اعظم این افزایش مربوط به نفت خام سنگین خواهد بود. او می‌گوید «به عقیده ما بازار بیشتر متمایل به انواع نفت خام سنگین است و به این دلیل ما در پی معرفی یک نوع جدید نفت خام هستیم».

علی کاردر، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، به خبرگزاری مهر گفته است وزیر نفت، بیژن نامدار زنگنه، تصمیم نهایی در مورد این که آیا ایران به برنامه فریز نفتی ملحق خواهد شد یا نه را خواهد گرفت.

در همین حال، این خبرگزاری به نقل از امیر حسین زمانی‌نیا، معاون وزیر نفت، گفته است ایران از هر گونه اقدام به منظور احیا قیمت‌ها با در نظرگرفتن منافع ملی و بازپس‌گیری سهم خود در بازار حمایت می کند.

خبرگزاری بلومبرگ در گزارش دیگری به نقل از «جان دریسکول» استراتژیست ارشد شرکت خدمات انرژی «جی تی دی» که بیش از ۳۰ سال در سنگاپور سابقه تجارت نفت خام و بنزین دارد، گفت تولیدکنندگان ممکن است در اجلاس الجزایر در مورد سقف تولید و افزایش قیمت‌ها به توافق برسند اما تضمین پایبندی کامل و فدا کردن منافع ملی از سوی تولیدکنندگان اوپک و غیر اوپک در راه رسیدن به اهداف جمعی دور از دسترس نظر می‌رسد.

موضوع فریز نفتی قرار است ۲۸ سپتامبر در الجزایر دوباره میان اعضای اوپک و برخی دیگر از کشورهای تولیدکننده نفت برگزار شود.

XS
SM
MD
LG