لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۳

نیروهای عراقی با قطع راه تدارکاتی گروه داعش حلقه محاصره موصل را کامل کردند


نیروهای عراقی روز چهارشنبه سوم آذر توانستند که حلقه محاصره شهر موصل در شمال این کشور را کامل کنند و راه تدارکاتی نیروهای داعش با سوریه را ببندند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک روز پس از آنکه آخرین پل بزرگ دجله از سوی نیروهای ائتلاف بمباران شد، نیروهای ویژه عراقی خبر از پیشروی عمده در جبهه شرق موصل دادند.

در غرب موصل هم نیروهای حشدالشعبی، راه ارتباطی گروه داعش با سوریه را مسدود کردند.

ژنرال ابومهدی المهندس یکی از فرماندهان حشدالشعبی اعلام کرد که این نیروها راه ارتباطی تلعفر به سنجار را قطع کردند.

شهر تلعفر که در ۵۰ کیلومتری موصل قرار دارد هنوز در کنترل نیروهای داعش است.

در همین حال با تنگ‌تر شدن حلقه محاصره شهر تلعفر در غرب موصل توسط شبه نظامیان شیعه هزاران نفر از مردم ساکن این شهر در حال فرار هستند. شهر تلعفر که در کنترل گروه «خلافت اسلامی» است در مسیر جاده بین موصل و شهر رقه، مرکز «خلافت اسلامی» در سوریه واقع شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، فرار هزاران نفر از ساکنان تلعفر (در ۶۰ کیلومتری غرب موصل) موجب نگرانی نهادهای امدادرسانی شده چون بسیاری از این مردم به عمق مناطق تحت کنترل گروه «خلافت اسلامی» می روند که ارسال کمک به آنها ناممکن است.

هدف شبه نظامیان شیعه که اساسا توسط ایران آموزش دیده و حمایت می شوند، محاصره کامل شهر تلعفر است که اکثریت ساکنان آن ترکمن (ترکمان)‌های سنی مذهب هستند.

نورالدین قابلان، یکی از نمایندگان شورای شهر تلعفر و شورای منطقه‌ای نمرود که دفتر آن در حال حاضر در شهر اربیل کردستان است به خبرگزاری رویترز گفت حدود ۳ هزار خانوار شهر را ترک کرده اند. نیمی از آنها به سمت جنوب غرب و خاک سوریه و نیم دیگری از آنها به سمت شمال غرب و مناطق تحت کنترل کردهای عراق در حال حرکتند. او افزود: «ما از مقامات محلی کردستان خواسته‌ایم مسیر امنی برای عبور آنها ایجاد کنند.»

به گفته او گروه «خلافت اسلامی» از غروب روز یکشنبه به ساکنان تلعفر اجازه داده این شهر را ترک کنند. اکثر ساکنان این شهر مثل سایر ساکنان استان نینوا سنی مذهبند. ولی اقلیتی از شیعه مذهبان نیز ساکن شهر تلعفر بودند که در سال ۲۰۱۴ و در پی تصرف این مناطق توسط گروه «خلافت اسلامی» از این شهر گریختند.

دولت ترکیه در مورد گسترش نفوذ ایران از طریق پیشروی شبه‌نظامیان شیعه در این مناطق که به مرزهای ترکیه و سوریه بسیار نزدیک است اظهارنگرانی کرده است. ترکیه، با توجه به ارتباط نزدیکش با گروههای ترکمن ساکن تلعفر تهدید کرده که در صورت تصرف تلعفر برای جلوگیری از کشتارهای تلافی جویانه ترکمن‌ها توسط حشد الشعبی (شبه نظامیان شیعه) دخالت نظامی خواهد کرد.

نورالدین قابلان از اعضای شورای شهر تلعفر و شورای منطقه‌ای نمرود گفت:«دلیل فرار مردم شهر تلعفر پیشروی‌های حشد الشعبی است.» یکی دیگر از اعضای شورای تلعفر گفت این شهر اکنون تقریبا خالی از سکنه است.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق تلاش کرده نگرانی‌ها در مورد قتل و آزار اقلیت‌های مذهبی ساکن این شهر را برطرف کند. او اخیرا اعلام کرد نیرویی که برای آزادسازی شهر تلعفر اعزام می شود منعکس کننده ترکیب قوی و مذهبی گوناگون این شهر خواهد بود.

یکی از رهبران شبه نظامیان شیعه روز چهارشنبه گفت این نیروها درغرب موصل به نیروهای پیشمرگه کرد رسیده‌اند و به این ترتیب حلقه محاصره این شهر کامل شده است. ابو مهدی المهندس افزود حشد الشعبی به خطوط جبهه پیشمرگان مستقر در ناحیه سنجار، در جوار مرز سوریه و غرب موصل و تلعفر رسیده‌اند.

به گفته او گروه «خلافت اسلامی» هنوز جاده بین تلعفر و موصل را در کنترل خود دارد و هدف شبه نظامیان شیعه تصرف این جاده و قطع ارتباط بین موصل و تلعفر است.

شهر موصل در هفته‌های اخیر توسط نیروهای دولتی عراق و پیشمرگان کرد از سوی شمال، جنوب و شرق به محاصره در آمده است. واحدهای نیروی مخصوص و ضد تروریستی ارتش عراق که توسط آمریکا آموزش دیده اند، اواخر ماه اکتبر از استحکامات گروه «خلافت اسلامی» عبور کرده و وارد محلات شرقی شهر موصل شده اند.

بر اساس ارزیابی‌های ارتش عراق در حال حاضر رقمی بین ۵ تا ۶ هزار پیکارجوی گروه «خلافت اسلامی» در شهر موصل مستقرند و در مقابل حملات یک نیروی ۱۰۰ هزار نفره می جنگند. آزادسازی شهر موصل گام مهمی در مسیر نابودی گروه «خلافت اسلامی» تلقی می شود. گفته می شود که ابوبکرالبغدادی رهبر این گروه به مناطق مرزی سوریه پناه برده است.

پیکارجویان گروه «خلافت اسلامی» خود را در بین یک میلیون غیر نظامی ساکن موصل پنهان کرده اند. از طریق تونل هایی که در نقاط مختلف شهر حفر کرده اند رفت و آمد می کنند. با استفاده از خودروهای حامل بمب گذاران انتحاری، شلیک خمپاره، تک تیراندازان و کار گذاشتن تله‌های انفجاری به واحدهای در حال پیشروی ارتش عراق حمله می کنند.

XS
SM
MD
LG