لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۱

گروه ویژه اقدام مالی میراث کیست


 روزنامه شرق
روزنامه شرق

روزنامه شرق در تیتر یک شماره سه‌شنبه خود با اشاره به حمله مکرر رسانه‌ها و چهره‌های اصولگرا به دولت حسن روحانی به خاطر پیوستن ایران به کارگروه اقدام ویژه برای مبارزه با پولشویی آن را میراث دولت سابق معرفی کرده و نوشته است که این حملات به دولت یازدهم به خاطر اجرای قانون موردتأیید مجلس و شورای نگهبان انجام شده است.

این روزنامه با اشاره به اینکه پیوستن ایران به گروه اقدام ویژه برای مبارزه با پولشویی براساس لایحه مبارزه با تأمین مالی تروریسم است که با امضای محمود احمدی‌نژاد به عنوان رئیس دولت دهم در سال ۸۹ تقدیم مجلس هشتم شده بود، نوشته است: بهمن ماه ۹۰ هم این لایحه در مجلس اصولگرای هشتم تصویب شد. ۲۲ اسفند ماه سال ۹۰ شورای نگهبان اعلام کرد این لایحه ماهیت قضایی دارد و باید از قوه قضاییه به مجلس بیاید. ۳۱ تیرماه سال گذشته مجلس نهم این لایحه را با انجام اصلاحاتی برای رفع ایرادهای شورای نگهبان مجددا تصویب کرد؛ اما ۱۰ مرداد سال گذشته باز هم شورای نگهبان این مصوبه را این بار در مجلس نهم رد کرد. در نهایت لایحه در جلسه روز ۱۳ بهمن به تصویب مجلس رسید و ۱۳ اسفند ۹۴ هم شورای نگهبان بر سومین مصوبه مجلس اصولگرا درباره این لایحه، مهر تأیید زد.

شرق به حملات مکرر علیه دولت حسن روحانی در چند روز اخیر اشاره کرده و نوشته است: هنوز امضای مجلس پای قراردادهای نفتی خشک‌نشده که دلواپسان سناریوی حمله به دولت با دستمایه‌ قراردادن دو جوابیه بانک‌های سپه و ملت و پاسخ رد این دو بانک به درخواست افتتاح حساب ارزی برای «اشخاص» و «نهادهایی» را که شامل تحریم شده‌اند در پیش گرفته‌اند تا بار دیگر علیه دولت بتازند.

این روزنامه البته با ارائه با این اوصاف دو قانون محوری که نام ایران را از فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی خارج کرد، یعنی «مبارزه با پول‌شویی» و «مبارزه با تأمین مالی تروریسم»، هر دو پشتوانه تصویب مجلس شورای اسلامی را دارند؛ ضمن آنکه در مسیر اجرای استانداردهای دو شورای عالی یعنی شورای عالی امنیت ملی و نیز شورای عالی مبارزه با پول‌شویی ناظر آن هستند.

روزنامه جهان صنعت در تیتر یک خود با عنوان دعوا بر سر پول‌های کثیف نوشته است:در حالی که از تیرماه امسال نام ایران از لیست کشور‌هایی که اقدام مالی باید علیه آنها صورت گیرد، حذف شده است، به نظر می‌رسد همه از این اتفاق خوشحال نیستند و به هر طریق ممکنی سعی در منفی نشان دادن این مساله دارند و از جمله بسیاری از افرادی که خود با برجام مخالف بودند، از این ناراضی بودند که چرا آثار برجام را در کشور مشاهده نمی‌کنیم، اکنون نیز که آثار برجام یکی یکی در حال رو شدن هستند، این اشخاص همچنان راضی نشده و با هر اتفاق مثبت یا منفی به نوعی مخالفت می‌کنند.

این روزنامه به صراحت حملات و انتقادات به پیوست ایران به گروه اقدام ویژه برای مبارزه با پولشویی را به کسانی نسبت داده که متضرر خواهند شد و نوشته است: اگرچه در این موضوع که مسایلی نظیر شفاف‌سازی و مبارزه با پولشویی به ضرر بسیاری از اشخاصی تمام می‌شود که خود داعیه پاکدستی دارند، شکی نیست با این وجود این انتظار نیز نمی‌رفت که با پیشرفت ایران و خروج کشور از انزوای اقتصادی تا این حد مخالفت و تلاش شود که علیه آن زمینه‌سازی‌هایی صورت بگیرد.

مسعود هوشمند عضو اتاق بارگانی ایران هم در سرمقاله روزنامه جهان صنعت با تاکید براینکه دسترسی به اطلاعات بانکی پیش شرط روابط بین‌الملل است، تاکید کرده است که نام ایران اخیرا از فهرست کشورهایی که باید علیه آنها اقدام مالی شود، خارج شده است که این قضیه می‌تواند فرصت‌های تازه‌ای را پیش‌ روی کشورمان قرار دهد اما در عین حال واکنش بسیاری را نیز برانگیخته است.

سرمقاله‌نویس جهان صنعت البته تاکید کرده است که در خصوص پیوستن به گروه اقدام ویژه برای مبارزه با پولشویی هم قهر کردن به ضرر ماست و هم اینکه بخواهیم صد‌درصد به خواسته‌های دیگران تن دهیم بلکه در عوض باید راه میانبری پیدا کنیم که این راه میانبر همان مذاکره و گفت‌وگو است.

روزنامه آرمان عکس یک خود را به دیدار سفیر تازه بریتانیا در تهران با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران اختصاص داده و با تاکید بر احیای روابط ایران - انگلیس نوشته است: کلید روحانی در قفل سفارت انگلیس چرخید.

به نوشته این روزنامه بعدازظهر دوشنبه، حمید بعیدی‌نژاد سفیر جدید ایران در بریتانیا و نیکلاس هاپتون سفیر جدید بریتانیا در تهران به طور همزمان در وزارت امور خارجه دو کشور حضور یافته و با تسلیم رو نوشت استوارنامه خود با وزرای خارجه ملاقات کردند.

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، با ابراز ناخرسندی از ارتقای روابط ایران و انگلیس به سطح سفیر، نوشته است:

تجربه سياست خارجي انگليس به خصوص در سال‌هاي اخير نشان داده در ميان تصميم‌سازان سياست خارجي بريتانيا، انگاره‌های سياسی- امنيتی در برخورد با ايران، بر ملاحظات اقتصادي غلبه دارد و به همين خاطر شايد انگليسی‌های وقت‌شناس بيشتر از آنكه بازگشت سفيرشان را فرصتی برای احيای رابطه اقتصادی بدانند از آن برای كاشتن نطفه فتنه در رحم انتخابات ۹۶ ایران كه ۹ ماه تا آن باقی است بهره ببرند تا جنين فتنه را درست در رأس ۹ ماهگی متولد كند.

مجید تفرشی طی یادداشتی در روزنامه اعتماد با اشاره به اینکه با انتصاب «حميد بعيدی‌نژاد» به عنوان سفير جديد ايران در لندن و ارتقای عملی سطح مناسبات ديپلماتيک، دوران جديدی از روابط پرفراز و نشيب ايران و بريتانيا آغاز شد، تاکید کرده است: منافع ملی و مصالح ايران چنين حكم می‌كند كه بهبود روابط تهران و لندن را اقدامی مهم و تاثيرگذار در حضور مجدد ايران در عرصه سياست، اقتصاد و ديپلماسي جهانی بدانيم و آن را پيروزی مهمی براي راهبرد ديپلماتيک دولت تدبير و اميد تلقی كنيم.

XS
SM
MD
LG