لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۹

منابع روسی از اعزام دو ناو این کشور به سواحل سوریه خبر دادند


خبرگزاری روسی اینترفکس دوشنبه اعلام کرد دو ناو روسیه به همراه تفنگ‌داران نیروی دریایی این کشور عازم سوریه می‌شوند.

در همین حال، خبرگزاری فارس به نقل از منابع غیر رسمی گزارش داده که به زودی رزمایش مشترک نظامی روسیه، سوریه، ایران و چین در خاک سوریه برگزار خواهد شد.

ناوهای روسیه در راه سوریه

خبرگزاری اینترفکس به نقل از یک مقام مسئول در ستاد مشترک ارتش روسیه که خواسته هویتش فاش نشود گفته است: دو ناو نیوکلای فلچنکوف و سزار کونیکوف خود را برای حرکت به سمت بندر طروطوس سوریه آماده می‌کنند.

تنها پایگاه دریایی روسیه در دریای مدیترانه، در بندر طرطوس سوریه مستقر است.
این گزارش می‌افزاید که ناو سزار کونیکوف توانایی انتقال ۱۵۰ سرباز و تجهیزات دیگر از جمله تانک را دارد. ناو نیکولای فلچنکوف قادر است تا ۱۵۰۰ تن تجهیزات حمل و نقل کند.

اینترفکس می‌افزاید، اعزام این دو ناو برای محافظت از شهروندان روس و حفاظت از تاسیسات زیربنایی پایگاه روسیه در سوریه است.

نیروی دریایی روسیه یا وزارت دفاع این کشور، تاکنون هیچ موضعی رسمی در خصوص این خبر اعلام نکرده‌اند.

«مانور مشترک»

از سوی دیگر، خبرگزاری فارس در گزارشی به نقل از منابع غیر رسمی، از برگزاری رزمایش مشترک روسیه، سوریه، چین و ایران در خاک سوریه با حضور ۹۰هزار نیرو از چهار کشور در کمتر از یک ماه آینده خبر داده است.

این گزارش می‌افزاید حدود دو هفته پیش یک مقام سوری که نام وی فاش نشده، اعلام کرد که رزمایش مشترکی با حضور این چهار کشور بزودی در خاک سوریه انجام می‌شود.

خبرگزاری فارس خاطرنشان کرده که مقدمات این رزمایش که «بزرگ‌ترین رزمایش در خاورمیانه» توصیف شده، به سرعت در حال فراهم شدن است.

برپایه این گزارش این رزمایش شامل نیروهای زمینی، دریای و هوایی و پدافند هوایی و موشکی می‌شود و چین موفق شده است موافقت رسمی مصر را برای عبور ۱۲ ناو چینی از کانال سوئز بگیرد که حامل ادوات نظامی دریایی و هوایی خواهد بود که تا دو هفته دیگر به سواحل لاذقیه و طرطوس سوریه می‌رسد.


فارس به نقل این منبع خبری آورده که «این رزمایش پس از پاکسازی کامل سوریه انجام خواهد شد؛ پاکسازی‌ای که هم‌اکنون چند روزی است در چندین شهر محل تجمع گروهک‌های مسلح آغاز شده است.»

هنوز هیچ منبع رسمی از هیچکدام از چهار کشور، این خبر را تایید نکرده است.

دولت سوریه از زمان آغاز اعتراض‌های سوریه می‌گوید که با «گروه‌های مسلح تروریست» در حال نبرد است. از چند هفته پیش درگیری‌ها میان نیروهای دولتی و مخالفان مسلح در مناطق مختلف سوریه شدت گرفته است. این درگیری‌ها باعث شد که ناظران صلح سازمان ملل در سوریه، فعالیت خود را به حال تعلیق در آورند.

روسیه، چین و ایران، همپیمانان نظام بشار اسد رئیس جمهور سوریه هستند. روسیه و چین تا کنون دو قطعنامه در محکومیت خشونت‌های دولتی در سوریه را در شورای امنیت سازمان ملل متحد وتو کرده‌اند.

در همین حال، گزارش‌ها از کشته شدن دستکم ۶۵ نفر در مناطق مختلف سوریه در روز دوشنبه حکایت می‌کند. عمده این کشته‌ها از دمشق پایتخت سوریه و حومه آن هستند که از دو روز پیش، درگیری‌های شدیدی میان نیروهای دولتی و مخالفان در آن آغاز شده است.
XS
SM
MD
LG