لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۷

مینی‌فضاپیماهای استیون هاوکینگ به سوی خورشیدهای دیگر می‌روند


استیون هاوکینگ و سرمایه‌گذار روس یوری میلنر
استیون هاوکینگ و سرمایه‌گذار روس یوری میلنر

گروهی از درخشان‌ترین مغزهای متفکر ایده‌ای تازه برای سفر به نزدیک‌ترین سامانه خورشیدی به منظومه شمسی ارائه داده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، یوری میلنر فیزیکدان و سرمایه‌گذار‌ روس ۱۰۰ میلیون دلار برای این پروژه صرف می‌کند.

در تیم یوری میلنر، استیون هاوکینگ فیزیکدان معروف و مارک زاکربرگ بنیانگذار فیس‌بوک نیز هستند.

میلنر می‌گوید که ایده نهایی این پروژه، فرستادن صد‌ها و هزاران فضاپیمای کوچک به سبکی چند گرم به منظومه آلفا قنطورس است. سه ستاره‌ای که سامانه آلفا قنطورس را تشکیل می‌دهند، نزدیک‌ترین ستاره‌ها به منظومه خورشیدی ما هستند. با این حال، باز هم فاصله آنها از زمین ۲۰۰۰ برابر فاصله‌ای است که فضاپیما‌ها تاکنون توانسته‌اند بپیمایند.

در همین زمینه روزنامه ایندپندینت گزارش داده است که این ستاره‌ها در فاصله ۴.۳ سال نوری از خورشید ما قرار دارند و رسیدن به آن با فضاپیماهای عادی حتی ممکن است تا ۳۰ هزار سال طول بکشد.

این فضاپیماهای کوچک به اندازه یک تمبر پست یا یک پروانه از طریق پرتوهای قدرتمند لیزری شلیک شده از زمین به سمت هدف جلو رانده خواهند شد و پیش‌بینی می‌شود که با یک‌پنجم تا یک‌چهارم سرعت نور به طرف منظومه آلفا قنطورس حرکت کنند.

این گزارش می‌افزاید که احتمالا این فضاپیماهای کوچک بتوانند پس از ۲۰ سال به هدف‌های خود برسند و داده‌های خود از وضعیت موجود را به زمین مخابره کنند.

استیون هاوکینگ نیز درباره این پروژه بلندپروازانه گفته است که «ما متعهد هستیم که جهش بزرگی در فضا انجام دهیم، به این خاطر که ما انسان هستیم و طبیعت انسان حکم می‌کند که به پرواز درآید».

اعلام ایده این پروژه در ۵۵-مین سالگرد سفر یوری گاگارین، نخستین فضانورد انجام شد.

هم‌اکنون گروهی از دانشمندان در این پروژه که «استارشات» نامیده شده، گرد آمده است.

دراین پروژه صد‌ها و هزاران فضاپیمای کوچک توسط یه موشک متعارف به فضا پرتاب خواهند شد و در فضا جدا شده و هر کدام به‌صورت جداگانه مسیر خود را رو به هدف خواهند پیمود. انرژی لازم برای پیش راندن آنها با سرعتی به اندازه ۲۰ درصد سرعت نور، توسط دستگاه‌های لیزری و از زمین انجام خواهد شد.

آقای میلنر می‌گوید که تجهیزات الکترونیکی پیشرفته، تکنولوژی لیزری و ساخت موادی فوق العاده نازک و سبک به جایی رسیده است که هم‌اکنون ایده سفر به نزدیک‌ترین خورشید واقعیت‌پذیر است. «هم اکنون ما می‌توانیم از خیره شدن محض به ستاره‌ها یک گام فرا‌تر رویم، ما عملا می‌توانیم به آنها برسیم.»

هاوکینگ و میلنر از سال گذشته نیز در یک پروژه دیگر که هدف از آن، قرار دادن تلسکوپی در مدار زمین برای تجسس حیات هوشمند در فضا بود، همکاری می‌کنند.

XS
SM
MD
LG