لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۸

طرح ابراهیمی برای مذاکرات دولت و اپوزیسیون سوریه در ژنو


اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در مسائل سوریه دوشنبه ۱۰ بهمن در ژنو با نمایندگان دولت و ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه به صورت جداگانه در دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

ابراهیمی در این دیدار‌ها که در چارچوب دور جدید از مذاکرات میان دولت و ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه صورت گرفته، در پی آن است که دو طرف را ملزم به بحث بر سر مسائل اصلی مورد اختلاف کند.

در طرحی که ابراهیمی به دو طرف ارائه داد و خبرگزاری رویترز متن آن را منتشر کرد، از دولت ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه خواسته شده که پایبندی خود را برای دستیابی به توافقی در چارچوب گفت‌و‌گوهای صلح جاری اعلام کند.

دور نخست این مذاکرات با توافق آمریکا و روسیه برگزار می‌شود، نتیجه ملموسی در پی نداشت.

ابراهیمی گفت که با امید ایجاد فضای بهتر برای مذاکرات، با دو طرف دولت و اپوزیسیون، به طور جداگانه، دیدار و گفت‌و‌گو خواهد کرد.

در طرح هشت صفحه‌ای ابراهیمی، از دو طرف خواسته شده است تا برای مذاکره بر سر در مساله اصلی آتش‌بس و تشکیل دولت یا شورای حکومتی انتقالی، تمرکز کنند.

در این طرح آمده که این در مساله، سخت‌ترین و پیچیده‌ترین موضوعات مورد اختلاف است و توافق بر سر آن‌ها، نیاز به چندین جلسه مذاکره و گفت‌و‌گوهای طولانی است.

این طرح در عین حال تاکید کرده است که موفقیت روند سیاسی نیازمند آن است که دو طرف از ابتدا اعلام کنند که اراده کامل سیاسی برای تعامل با این دو مساله را دارد.

در این دور از مذاکرات و بنا بر طرح ارائه شده ابراهیمی در پی آن است تا دایره گفت‌و‌گو‌ها را توسعه دهد به گونه‌ای که دو مساله دیگر را نیز در بر بگیرد. چگونگی ادامه فعالیت سازمان‌های دولتی و نحوه اداره گفت‌و‌گوی ملی و آشتی که نتیجه هر توافق در ژنو است، این دو مساله هستند.

مرحله نخست از مذاکرات یک هفته‌ای میان نمایندگان دولت و ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه دوازدهم بهمن ماه به پایان رسید، در پی اعتماد سازی میان دو طرف بود. همچنین تلاش شد توافقی برای آتش بس در برخی مناطق حاصل شود تا بتوان با استفاده از آن، کمک‌های انسانی به نیازمندان در مناطق تحت محاصره رساند.

این توافق سرانجام هفته جاری حاصل شد و آژانس‌های امدادرسان سازمان ملل کمک‌های انسانی خود را به مناطقی در حمص که از حدود دو سال پیش در محاصره نیروهای دولتی است رساندند. همچنین گزارش‌ها از خروج بیش از ۸۰۰ تن از زن‌ها، کودکان و کهنسال از این مناطق هستند.

با وجود نقض جزیی آتش‌بس در برخی مناطق حمص و هدف قرار گرفتن کاروان‌های حامل کمک‌های انسانی، ابراهیمی از دو طرف خواست برای دستیابی به آتش‌بس در مناطق دیگر افدام کنند. او تاکید کرد که تنها ادامه تماس میان دولت و مخالفان می‌تواند به دستیابی به توافقی فراگیر در ژنو منتهی شود.

پس از دیدارهای دوشنبه ابراهیمی با نمایندگان دولت و ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه در ژنو، سازمان ملل متحد بیانیه‌ای صادر و طی آن اعلام کرد که آقای ابراهیمی روز جمعه با گنادی گاتیلوف معاون وزیر امور خارجه روسیه و وندی شرمن معاون وزارت امور خارجه آمریکا، جلسه‌ای سه جانبه برگزار خواهد کرد.

این در حالی است که آقای گاتیلوف پیش از آن پیشنهاد داده بود که نمایندگان روسیه، آمریکا و سازمان ملل متحد جلسه‌ای با نمایندگان دولت و ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه برگزار کنند.

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، گاتیلوف گفته است که این جلسه می‌تواند با حضور همزمان نمایندگان دولت و اپوزیسیون صورت گیرد یا اینکه جلسه جداگانه‌ای با هرکدام از این دو طرف برگزار شود.

روسیه همپیمان نظام بشار اسد رئیس جمهوری سوریه است در حالی که ایالات متحده آمریکا از مخالفان او حمایت می‌کند.
XS
SM
MD
LG