لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۶

۱۵ تن از کارکنان ایرانی یک پروژه گازی در عراق به قتل رسیدند


۱۵ ایرانی به همراه سه عراقی روز جمعه، ۲۲ آذر ماه، در حالی که در عراق بر روی پروژه گازرسانی کار می‌کردند، توسط افراد مسلح نا‌شناس کشته شده‌اند. سفیر ایران در بغداد از تشکیل کمیته‌ تحقیق درباره این واقعه به دستور دولت عراق خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این اتفاق در حومه شهر مقدادیه در استان دیالی واقع در شمال عراق و در نزدیکی مرز ایران روی داده است.

شهردار مقدادیه در این باره به خبرگزاری رویترز گفته است که ۱۵ ایرانی و سه عراقی هنگامی که در حال خاک‌برداری برای کشیدن لوله‌های گاز بودند، مورد حمله افراد مسلح نا‌شناس قرار گرفتند. حسن دانایی‌فر٬ سفیر ایران در بغداد شمار کشته‌شدگان عراقی را چهار تن و مجموع کشته شدگان را ۱۶ تن اعلام کرده است.

به گفته وب‌سایت خبری تابناک ایرانیان کشته شده کارمندان وزارت نفت بودند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از مقام‌های امنیتی عراق گزارش داده است مهاجمان مسلح اندکی پیش از غروب آفتاب سوار بر سه خودرو به محل کار قربانیان یورش بردند.

شبکه خبری المیادین نیز گزارش داده است که قربانیان حادثه که در شرکت نفت و گاز کار می‌کردند «در حال بازگشت به محل استراحتشان، توسط تروریست‌ها کشته شدند».

این شبکه خبری به نقل از یک منبع مطلع عراقی گزارش داده است که ایرانیان کشته شده، از کارمندان وزارت نفت ایران بوده‌اند.

هنوز گروهی مسئولیت این حادثه را بر عهده نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی٬ ایرنا٬ سفیر ایران در بغداد بامداد شنبه٬ ۲۳ آذرماه گفته است که به دستور نوری المالکی٬ نخست‌وزیر عراق کمیته‌ تحقیقی برای بررسی این واقعه٬ با حضور فرماندهان ارشد ارتش و مسئولان امنیتی عراق تشکیل می‌شود.

استان دیالی که بعقوبه بزرگ‌ترین شهر آن است، از استان‌های پر تنش عراق به شمار می‌آید.

در سال جاری میلادی، عراق شاهد شدت گرفتن خشونت‌هایی است که عمده آنها، فرقه‌ای هستند. سازمان ملل متحد می‌گوید در ۱۱ ماهی که از سال جاری میلادی می‌گذرد، بیش از هشت هزار نفر در عراق کشته شده‌اند.

بدین ترتیب ممکن است سال جاری به خونبار‌ترین سال عراق تبدیل شود. در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ میلادی، عراق شاهد اوج گرفتن خشونت‌های مذهبی و درگیری‌های شدید میان سنی‌ها و شیعیان بود.
XS
SM
MD
LG