لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۷:۳۲

درخواست ۲۶۴ نماینده مجلس از دولت برای اقدام متقابل در برابر آمریکا


همزمان با سخنان رئیس جمهوری ایران مبنی بر «مغایر» بودن مصوبه کنگره آمریکا با توافق اتمی وین، رئیس و ۲۶۴ نماینده مجلس از دولت خواستند که در برابر این مصوبه «اقدام متقابل را با رفتار آمریکا انجام دهد».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، علی لاریجانی، در جلسه علنی روز یکشنبه،۱۴ آذر مجلس، از دولت خواست که «هرچه سریع‌تر» و براساس قانون مجلس «اقدام متقابل» را در مقابل مصوبه کنگره آمریکا مبنی بر تمدید تحریم‌های ایران انجام دهد.

رئیس مجلس تاکید کرد که کل سیستم حکومت آمریکا و دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه درباره تمدید تحریم‌های ایران «توافق» کردند و رئیس جمهوری آمریکا در این موضوع «با شرافت» عمل نکرده است.

رئیس مجلس اعلام کرد که براساس «بررسی اجمالی» او، طرح تمدید قانون تحریم‌های ایران در ۸ مورد با «رویکرد» توافق اتمی وین مخالف است.

به گفته آقای لاریجانی، در این قانون محور تمرکز تحریم‌ها روی نفت و گاز و سرمایه‌گذاری‌های بعدی آن پتروشیمی است که براساس بند ۲۱ توافق اتمی وین، ایالات متحده باید از این تحریم‌ها خودداری کند.

مصوبه سنای آمریکا واکنش تعدادی از نمایندگان مجلس ایران را نیز به دنبال داشته است.

طرح تمدید قانون تحریم‌های ایران پس از آنکه با مخالفت تنها یک رأی در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید، با اجماع آرا از تصویب سنا هم گذشت و به این ترتیب تحریم‌های ایران پس از تأیید رئیس‌‌جمهور بار دیگر تا سال ۲۰۲۶ برقرار خواهد شد.

در همین زمینه سخنگویان کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا روز جمعه در اظهارنظرهایی جداگانه ضمن پیش‌بینی تأیید این مصوبه توسط باراک اوباما، تصریح کردند که این مصوبه به وزیر امور خارجه اختیار می‌دهد تا زمانی که ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای (برجام) پایبند باشد، تحریم‌های هسته‌ای را از این مجموعه حذف کند.

در همین حال ۲۶۴ نماینده مجلس در جلسه روز یکشنبه با امضای بیانیه‌ای تمدید قانون داماتو از سوی سنای آمریکا را در «تضاد با نص و روح برجام» خواندند و خواستار اقدام متقابل دولت ایران در این باره شدند.

براساس مصوبه مجلس ایران درباره توافق اتمی وین، دولت موظف است «هرگونه عدم‌پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریم‌ها یا بازگرداندن تحریم‌های لغوشده و یا وضع تحریم تحت هرعنوان دیگر را به‌دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد».

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز هنگام ارائه لایحه بودجه سال ۹۶ ،مصوبه اخیر کنگره آمریکا را «مغایر» توافق اتمی وین و«ناقض» آن خواند.

وی تاکید کرد که رییس جمهوری آمریکا «موظف است»، با استفاده از اختیارات خود از تایید و به ویژه از اجرای تمدید تحریم‌های ایران جلوگیری کند.

آقای روحانی اضافه کرد: «به عنوان رییس جمهوری کشور و رییس شورای عالی امنیت ملی به صراحت اعلام می کنم که نقض برجام را از سوی هیچ یک از اعضا ۱+۵ تحمل نخواهیم کرد و به آن پاسخ مناسب خواهیم داد».

به گفته آقای روحانی، چنانچه این مصوبه اجرا شود، «نقض فاحش» برجام است و «پاسخ قاطعانه» ایران را به دنبال خواهد داشت.

وی اضافه کرد: «حتی امضای آن توسط رییس جمهوری آمریکا نیز خلاف تعهدات آمریکا می دانیم و با عکس العمل مقتضی روبرو خواهد شد».

رئیس جمهوری ایران اعلام کرد که هیئت نظارت بربرجام در جلسه این هفته خود «تصمیمات لازم را اتخاذ و به اطلاع مردم» خواهد رساند.

آقای روحانی تاکید کرد که ایران بر اجرای «مطلوب برجام مصمم» است اما «در مواجهه با هرگونه بدعهدی، تعلل، تاخیر و یا نقض دراجرای برجام نیز قاطع» عمل خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری ایران روز شنبه نیز در در دیدار با فرستاده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور سوریه، توافق اتمی وین را محصول کار هفت کشور خوانده و گفته بود که «نباید اجازه داد کشوری طبق امیال خود اقدامی برای تضعیف توافق انجام دهد».

در روزهای گذشته نیز وزارت خارجه، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین الملل به مصوبه کنگره آمریکا اعتراض کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG