لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۹

امضای طرح استیضاح وزیر صنعت توسط بیش از «۶۰ نماینده»


محمدرضا نعمت‌زاده٬ وزیر صنعت
محمدرضا نعمت‌زاده٬ وزیر صنعت
بیش از ۶۰ تن از نمایندگان مجلس، طرح استیضاح محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت را امضا کرده‌اند. با این حال خبرهایی از احتمال منتفی شدن طرح استیضاح، منتشر شده است.

محمد بیاتیان٬ عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، سه شنبه ۳ دی، در گفت‌و‌گو با واحد مرکزی خبر، با بیان اینکه امضاکنندگان طرح استیضاح وزیر صنعت از ۶۰ نفر فرا‌تر رفته است، گفت: «متن درخواست استیضاح فردا (چهارشنبه) و حداکثر یکشنبه آینده برای اعلام وصول، تقدیم هیئت رئیسه می‌شود.»

بیاتیان همچنین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری خانه ملت، محورهای طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت را این گونه بیان کرد: «ناکارآمدی وزارت صنعت، معدن و تجارت، افزایش قیمت کالاهای اساسی، واردات بی‌رویه کالاهای لوکس و خودروهای گران قیمت، تعطیلی واحدهای تولیدی، عدم برنامه مناسب برای نجات صنعت کشور، حمایت نکردن از تولید داخلی، به کارگیری مدیران بازنشسته، حذف مدیران باتجربه، عدم آغاز عملیات اجرایی مناطق ویژه اقتصادی، نابسامانی مدیریتی و عدم استفاده از نخبگان مهم‌ترین محورهای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت است.»

در صورت اعلام وصول طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت، او نخستین وزیر دولت روحانی خواهد بود که توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استیضاح می‌شود. این در حالی است که تنها چهار ماه از آغاز به کار دولت روحانی می‌گذرد.

در مدتی که از فعالیت دولت می‌گذرد، تاکنون چندین بار وزرا از سوی نمایندگان مجلس احضار شده یا تذکر کتبی و شفاهی دریافت کرده‌اند. رضا فرجی دادنا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و علی اصغر فانی وزیر آموزش و پروزش، تاکنون بیشترین بازخواست‌ها را از سوی نمایندگان داشته‌اند.

بیشترین سوال‌ها و تذکر‌ها هم از سوی نمایندگان اصولگرای نزدیک به جبهه پایداری مطرح می‌شود. جبهه پایداری نام ائتلافی است که با محوریت محمد تقی مصباح یزدی تشکیل شده و در انتخابات ریاست جمهوری اخیر، سعید جلیلی را به عنوان نامزد خود معرفی کرد.

در همین حال حسین گروسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با استیضاح نعمت‌زاده مخالفت کرده و در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفته است: «با گذشت کمتر از چهارماه از فعالیت نعمت‌زاده، تلاش برای استیضاح وی اقدامی عجولانه است.»

گروسی افزوده است: «در حالی که هنوز بودجه سال آینده بررسی نشده و تنها مدت زمان کوتاهی از آغاز فعالیت دولت جدید گذشته، اقدام به استیضاح یک وزیر توجیه منطقی ندارد.»

او همچنین از عملکرد نعمت‌زاده تمجید و اظهار کرده است: «نعمت‌زاده در این مدت کوتاه عملکرد قابل قبولی داشته و نمی‌توان وی را عامل وجود مشکلات و کمبود‌ها دانست و با استیضاح او انتظار بهبود شرایط را داشت.»

احتمال منتفی شدن طرح استیضاح وزیر صنعت

با وجود امضای طرح استیضاح محمد رضا نعمت‌زاده توسط بیش از ۶۰ تن از نمایندگان، احتمال منتفی شدن این طرح وجود دارد.

ناصر صالحی نسب نماینده مردم سوسنگرد در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با سایت بوتیا نیوز دلیل اصلی امضاء استیضاح وزیر صنعت توسط نمایندگان را عدم اجرای «طرح انتزاع وظایفی از وزارت صنعت معدن وتجارت و تجمیع آنها در وزارت جهاد کشاورزی» عنوان کرده است که مصوبه سال قبل مجلس بود.

وی افزود: «قرار بود دولت در مدت سه ماه آیین نامه اجرایی این طرح را تنظیم و بلافاصله اجرا کند ولی متاسفانه چندین ماه گذشته و اقدامی صورت نگرفته است.»

اما جلسه سه‌شنبه کمیسیون کشاورزی مجلس با وزرای کشاورزی و صنعت، این احتمال را به وجود آورده است که طرح استیضاح نعمت‌زاده منتفی شود. به گفته علی ایران‌پور عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، نعمت‌زاده در این جلسه قول داده است که «قانون انتزاع» تا پایان دی ماه اجرا شود.

ایران‌پور در این باره اظهار کرده است: «در روز‌های اخیر بحث استیضاح وزیر صنعت نیز مطرح بوده و حدود ۶۳ امضا نیز برای آن جمع شده است ولی با توجه به جلسه امروز، به دلیل اینکه اکثر نمایندگانی که استیضاح را امضا کرده بودند از کمیسیون کشاورزی هستند، احتمالا استیضاح وزیر منتفی خواهد شد. البته لغو استیضاح منوط به اجرای کامل قانون تا یک ماه آینده است.»
XS
SM
MD
LG