لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۵

هفته‌نامه ۹ دی توقیف شد


هیئت نظارت بر مطبوعات ایران در جلسه روز دوشنبه، ۱۰ خرداد ماه خود، هفته‌نامه ۹ دی به مدیر مسولی حمید رسایی را به اتهام «بی‌توجهی به مصوبات شورای عالی امنیت ملی»، « افترا به مقامات، نهادها، ارگان‌ها» و«پخش شایعات و مطالب خلاف واقع» توقیف و پرونده این نشریه را به دادگاه ارسال کرد.

براساس تصمیم این هیئت، همچنین پرونده هفته نامه پایتخت کهن به دادگاه ارسال شد و نشریات چشم‌انداز ایران و رمز عبور نیز تذکر گرفتند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، هیئت نظارت بر مطبوعات ایران، هفته‌نامه ٩ دی، را به دلیل انتشار «مطالب مغایر با بند ٨ و ١١ ماده ٦ قانون مطبوعات» و «بی‌توجهی به مصوبات شورای عالی امنیت ملی» توقیف و پرونده آن را به دادگاه ارجاع کرد.

دراین گزارش اشاره‌ای به نوشته‌هایی که منجر به توقیف این نشریه شده، نشده است.

بند ۸ ماده ۶ قانون مطبوعات مربوط به «افترا به مقامات، نهادها، ارگان‌ها و هر یک از افراد کشور و توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی» و بند ۱۱ ماده ۶ نیز مربوط به«پخش شایعات و مطالب خلاف واقع و یا تحریف مطالب دیگران» است.

نشریه ۹ دی با مدیر مسولی حمید رسایی نماینده عضو جبهه پایداری در مجلس نهم پیش از این چندین بار از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات توقیف وبا حکم دادگاه رفع توقیف شده بود.

از جمله هیئت نظارت بر مطبوعات روز دوشنبه ۱۲ مرداد ۹۴ ضمن «بررسی عملکرد» رسانه‌ها دربارهٔ مذاکرات اتمی ایران و گروه ۱+۵، هفته‌نامه ۹ دی را توقیف و پرونده آن را به دادگاه «ارجاع» کرده بود.

هیئت نظارت بر مطبوعات در جلسه دوشنبه ۲۷ بهمن ۹۳ خود هفته‌نامه ۹ دی را توقیف کرده بود.

این هفته‌نامه اکبر هاشمی رفسنجانی و علی‌اکبر ولایتی را «به سازش کشاندن» آیت‌الله خمینی و «تحمیل جام زهر» به او برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق متهم کرده بود.

هفته‌نامه ۹ دی در اسفند ۹۲ نیز به دستور هیئت نظارت بر مطبوعات توقیف شده بود اما مدتی بعد با حکم قوه قضائیه مجدداً منتشر شد.

این هفته‌نامه همچنین در دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران، نیز یک بار به دلیل انتشار کاریکاتور محمد خاتمی، رئیس جمهوری اسبق ایران، با لباس روحانیت توقیف شده بود.

حمید رسایی، مدیر مسئول این نشریه، از روحانیون منتقد دولت حسن روحانی و نماینده تهران در مجلس نهم بود که در انتخابات مجلس دهم رد صلاحیت شد.

بنا به گفته محمد اشرفی اصفهانی، رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری، آقای رسایی همچنین به پنج سال محرومیت از مسئولیت‌های دولتی محکوم شده‌ است هرچند خود او این مسئله را رد می‌کند.

هیئت نظارت بر مطبوعات ایران در جلسه روز دوشنبه خود همچنین به دلیل انتشار مطلب «عاشورا، استبداد و فضیلت» در نشریه چشم‌انداز ایران، به مدیر مسئول این نشریه تذکر کتبی داد.

مطلب «عاشورا، استبداد و فضیلت» سخنرانی داوود فیرحی در عاشوری ۹۴ است که در شماره ۹۶ نشریه چشم انداز ایران منتشر و در برخی وب سایتها از جمله وب‌سایت ملی مذهبی بازنشر شده است.

در جلسه هیئت نظارت بر مطبوعات همچنین به هفته نامه پایتخت کهن، به علت انتشار مطلب «اگر فقیه عالیقدر ...»، تذکر کتبی داده شده و پرونده این نشریه به دادگاه ارجاع شد.

براساس این گزارش این هیات همچنین به نشریه رمز عبور به دلیل درج مطلبی تحت عنوان «بتن‌ریزی در قلب دانشگاه» تذکر کتبی داد.

دراین گزارش اشاره‌ای به جزییات مطالب این نشریه ها نشده است.

XS
SM
MD
LG