لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۹

حمایت احمدی‌نژاد از آتش‌بس میان طرف‌های سوری در عید قربان


 محمود احمدی‌نژاد در کنفرانس خبری روز چهارشنبه در کویت
محمود احمدی‌نژاد در کنفرانس خبری روز چهارشنبه در کویت
محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت که در دیدار با رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه، پیشنهاد آتش بس میان طرف‌های درگیر در سوریه در عید قربان را داده است.

این پیشنهاد را پیشتر اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای حل و فصل بحران سوریه پس از دیدار روز دوشنبه‌اش با مقام‌های ایرانی در تهران مطرح کرده بود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، احمدی‌نژاد که عصر چهارشنبه ۲۶ مهر در کویت در جمع سردبیران جراید و رسانه‌های این کشور سخن می‌گفت، با اشاره به دیدارش با نخست وزیر ترکیه گفت: «صلح و شرایط سوریه بخش مهمی از مذاکرات ما را در این ملاقات تشکیل داد و برای ایجاد آرامش، ثبات، امنیت، تامین اصول اساسی مردم، آزادی عدالت، احترام و حق انتخاب تلاش می‌کنیم.»

احمدی‌نژاد و اردوغان روز سه‌شنبه در حاشیه نشست سران کشورهای عضو سازمان اکو در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان، با یکدیگر دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه «همه ملت‌ها باید از این حقوق برخوردار باشند و استثنایی وجود ندارد» به بحران سوریه اشاره کرد و اظهار داشت: «تفاهم ملی نیاز است و باید برای آینده سوریه و برقراری آتش بس وحدت به وجود آید.»

او ادامه داد: «آینده سوریه را باید مردم تعیین کنند و به هر چیزی که مردم رای دادند باید همه تبعیت کنند.»

احمدی‌نژاد تاکید بر اینکه هیچ کس نباید مخالف حرف مردم سوریه عمل کند، افزود: «هر کس دوستدار مردم سوریه است باید تلاش کند تا زمینه انتخاب آزاد در این کشور فراهم شود.»

از سوی دیگر، احمد داوود اغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفت که ایران پشتیبانی خود را از طرح پیشنهادی اخضر ابراهیمی برای آتش بس در روزهای عید قربان اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، داوود اغلو که چهارشنبه در کنفرانسی خبری در آنکارا سخن می‌گفت اظهار داشت: «اتحادیه عرب، ترکیه و ایران، این پیشنهاد را تایید می‌کنند.»

وزیر امور خارجه ترکیه خاطرنشان کرد که با همتای ایرانی‌اش در این باره، گفت‌و‌گو کرده است.

این در حالی است که خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از روزنامه دولتی «الثوره» سوریه گزارش داده که دمشق اعلام کرده است موافقت با طرح آتش‌بس در روزهای عید قربان «بیهوده» است، زیرا به گفته دولت سوریه، «شورشیان» دارای تشکیلات منسجم نیستند و رهبر واحدی میان آنها وجود ندارد تا به نیابت از تمام مخالفان با این طرح موافقت کند.

پیشتر، جهاد مقدسی سخنگوی وزارت امور خارجه سوریه، گفته بود دمشق آماده گفت‌و‌گو بر سر طرح پیشنهادی اخضر ابراهیمی برای آتش بس در روزهای عید قربان است.

اما مالک الکردی معاون فرمانده ارتش آزاد سوریه، مخالفان مسلح بشار اسد، در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره، موافقت اولیه گروهش با این طرح را اعلام کرد. او در عین حال خاطرنشان کرد اجرایی شدن این طرح نیازمند «ضمانت‌های واقعی» است؛ زیرا به گفته او نظام سوریه به هیچ تعهدی پایبند نخواهد بود و «چه بسا از آتش بس مخالفان به عنوان فرصتی برای کشتار بیشتر» استفاده کند.

گردان الفتح، وابسته به ارتش آزاد سوریه که در حلب، بزگترین شهر این کشور با نیروهای دولتی در حال نبرد است هم با انتشار بیانیه‌ای، با طرح آتش بس در روزهای عید قربان اعلام موافقت کرد. این گردان در بیانیه خود خاطرنشان کرده که این آتش‌بس نیروهای دولتی را که «در چند جبهه در محاصره هستند» نجات می‌دهد.

روز جمعه، نخستین روز از عید قربان در کشورهای عربی است. در کشورهای عربی، عید قربان به مدت ۴ روز جشن گرفته می‌شود.

پیشتر کوفی عنان فرستاده ویژه سابق سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای حل و فصل بحران سوریه، طرحی ۶ ماده‌ای ارائه داده بود که آتش بس میان طرف‌های درگیر، نخستین و مهم‌ترین بند آن بود. اما با وجود حضور ناظران بین‌المللی، خشونت‌ها در سوریه نه تنها متوقف نشد، بلکه شدت هم یافت. نیروهای دولتی و مخالفان، یکدیگر را به نقض آتش بس مورد توافق برپایه طرح عنان متهم می‌کنند.

اردوغان و طرح سه‌گانه

در همین حال رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، پس از بازگشت از باکو به آنکارا، اظهار داشت که در گفت‌و‌گو با محمود احمدی‌نژاد، پیشنهاد‌هایی برای حل و فصل بحران سوریه ارائه داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اردوغان شامگاه سه شنبه در کنفرانسی خبری گفت: «سه مسیر را برای حل و فصل بحران سوریه پیشنهاد داده‌ام که هر کدام شامل تشکیل میزهای مذاکره سه جانبه است.»

نخست‌وزیر گفت: «در گروه اول ترکیه، مصر و ایران می‌توانند حضور داشته باشند، گروه دوم هم می‌تواند از ترکیه، روسیه و ایران تشکیل شود و در گروه سوم هم ترکیه، مصر و عربستان سعودی می‌توانند حضور داشته باشند.»

او همچنین پیشتیبانی خود را از تلاش‌های اخضر ابراهیمی برای دستیابی به آتش‌بس پس از حدود ۱۹ ماه خونریزی در سوریه اعلام کرد.
XS
SM
MD
LG