لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۲

احمدی‌نژاد: به جهنم که غرب از ما نفت نمی‌خرد


محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌جمهور ايران، با اشاره به اينکه «ملت ايران امکان تامين ۱۰ برابر ارز حاصل از فروش نفت را با استفاده از ابداعات خود دارد» خطاب به کشورهای غربی گفت: «به جهنم که از ما نفت نمی‌خريد».

به گزارش روز سه شنبه ۳ بهمن ماه خبرگزاری فارس، محمود احمدی‌نژاد طی اظهاراتی در استان همدان، با اشاره به «سرعت بالای سازندگی» در اين استان گفت: «ظرفيت‌های عظيم ملت ايران برای بهره‌برداری از ثروت‌های خدادادی بايد آزاد شود و در اين صورت هيچ‌کس نخواهد توانست ايران را تحت فشار قرار دهد. نفت نمی‌خريد؟ به جهنم که نمی‌خريد، ما می‌توانيم با ابداعات خود در دانشگاه‌ها ۱۰ برابر پول نفت را تامين کنيم».

اين اظهارات در حالی است که بر اساس گزارش سالانه اوپک، ايران در سال ۲۰۱۱ ميلادی حدود ۱۳۰ميليارد و ۵۴ میلیون دلار صادرات داشته که نزدیک بر ۱۱۵ ميليارد دلار آن از محل صادرات نفت و محصولات نفتی بوده است؛ به عبارتی ۸۷.۹ درصد از صادرات ايران به نفت وابسته است.

بر اساس گزارش «سازمان جهانی انرژی» ايران ماهانه به خاطر کاهش صادرات نفت خود تا ۵ ميليارد دلار زيان می‌کند. صادرات نفت ايران در سال ۲۰۱۱ روزانه ۲,۲ ميليون بشکه بود که در سال گذشته ميلادی تا يک ميليون بشکه در روز کاهش پيدا کرده است.

غلامرضا کاتب، سخنگوی کميسيون برنامه و بودجه ۱۸ دی ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ايسنا بر اساس گفته‌های وزير نفت ايران اعلام کرد که «بر اساس گزارش ارائه شده، ۴۰ درصد کاهش در فروش نفت و ۴۵ درصد نيز در وصول درآمدها و ميعانات گازی صورت پذيرفته‌است».

محمود احمدی‌نژاد رئيس جمهوری ايران همچنين به مساله «نوسانات ارزی» اشاره کرد و گفت که «با حضور ملت ايران در صحنه و آزاد شدن انرژی مردم، ما می‌توانيم تاثير نوسانات ارز را به حداقل برسانيم». به گفته وی اينها شدنی است به شرطی که «ما دست به دست هم دهيم و با همدلی به سمت جلو حرکت کنيم».

ارزش پول ايران طی يک سال گذشته همواره با افت و خيزهايی همراه بوده است. اصلاح «نوسانات ارزی» در حالی مطرح می‌شود که ریال ایران در یک سال گذشته افت چمشگیری دربرابر ارزهای خارجی داشته است.

بر اساس آمار شبکه اطلاع رسانی بانک و بيمه، بينا، در ۳ بهمن ماه سال ۱۳۹۰ قيمت فروش دلار در بازار آزاد ۲۱۰۰ تومان بوده است. هم‌اکنون دقيقا يک سال از اين گزارش می‌گذرد و قيمت دلار، ۳ بهمن ۱۳۹۱، در بازار آزاد تهران به ۳۷۰۰ تومان رسيده است.

هفته گذشته احمد توکلی نماينده اصولگرای مجلس طی اظهاراتی گفت که ارزش پول ايران طی يک سال گذشته ۵۵ درصد افت داشته است.

رئيس جمهوری ايران روز سه‌شنبه علت «نوسانات ارزی» را تلاش عده‌ای در خارج با «همدستی برخی‌ها در داخل» عنوان کرد.

وی با عملی دانستن پيشرفت کشور گفت «متاسفانه ديدگاه ما به دليل حاکميت انديشه‌های غربی محدود شده است، ما بايد نگاه خود را اصلاح کنيم. چگونه ۲ هزار سال پيش در تمام اين مملکت راه و جاده کشيده‌اند؟ ما هم می‌توانيم اين کار را انجام دهيم».
XS
SM
MD
LG