لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۸

کلینتون: اظهارات‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای نکته جدیدی نداشت؛ به راه‌حل دیپلماتیک امیدواریم


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، در واکنش به اظهارات روز یکشنبه آیت‌الله خامنه‌ای گفت که واشینگتن به دنبال راه‌حل دیپلماتیک است و سخنان رهبر جمهوری اسلامی «نکته جدیدی» نداشت.

آیت‌الله خامنه‌ای روز یکشنبه ۱۴ خرداد در مراسم سالگرد آیت‌الله خمینی با اشاره به تهدید‌های اسرائیل گفته بود: «هر قدم کج يا حرکت ناشايست آنها، همانند صاعقه بر سر خودشان فرود خواهد آمد.»

هیلاری کلینتون که در استکهلم به سر می‌برد در یک کنفرانس خبری با اشاره به برنامه‌ هسته‌ای ایران گفت: «ما خواستار یک راه‌حل دیپلماتیک هستیم. هم‌اکنون این فرصت فراهم است که به این راه‌حل دست یابیم. ما امیدواریم که این فرصت از دست نرود.»

رهبر جمهوری اسلامی روز یکشنبه غربی‌ها و آمریکایی‌ها را متهم کرد که «برای مشکلات خود و دور کردن ذهن‌ها، مسئله هسته‌‌ای ايران را بزرگنمايی می‌کنند و آن را در صدر مسايل دنيا قرار می‌دهند و به دروغ، نام سلاح هسته‌‌ای را به ميان می‌آورند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیلاری کلینتون که در سفر اروپایی خود در سوئد به سر می‌برد اظهار داشت که خود فرصت نداشته سخنان آیت‌الله خامنه‌ای را بخواند، اما گفت که این سخنان مصرف داخلی دارد.

وزیر خارجه ایالات متحده خطاب به خبرنگاران گفت: «به نظر من هیچ تازه‌ای در آنچه گزارش کردید وجود نداشت.»

هیلاری کلینتون افزود: «بهترین راه برای ایران جهت عمل به تعهدات بین‌المللی‌اش و نیز رفع نگرانی‌های بقیه دنیا از نیات و اعمالشان، آمدن بر سر میز مذاکره در مسکو در دو هفته دیگر و آغاز کار جدی ... برای دست یافتن به راه‌حل دیپلماتیک است.»

وزیر خارجه ایالات متحده تصریح کرد: «ما امیدواریم ایرانی‌ها با پیشنهاد اقدامات مشخص (به مسکو) بیایند.»

آمریکا یکی از اعضای گروه ۱+۵ است و پس از مذاکرات بغداد قرار شد این گروه دو هفته دیگر با ایران در مسکو تشکیل جلسه دهد.

پیشتر باراک اوباما و هیلاری کلینتون از اینکه آیت‌الله خامنه‌ای بمب اتم را «حرام» دانسته استقبال کرده و خواستار ضمانت‌های عملی برای این «فتوا» شده بودند.
XS
SM
MD
LG