لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۸

نادال در مادريد زانو زد


مرد شماره يک تنيس جهان که دو هفته قبل در بارسلونا جام قهرمانی را بالای سر برده بود، اين بار در فينال مادريد و روی خاک رس که زمين رويايی او محسوب می‌شود، مغلوب نوواک جوکوويچ شد تا ضمن ناکامی از دستيابی به جام قهرمانی، طلسم دو سال شکست ناپذيری‌اش در زمين‌های خاکی نيز در هم بشکند.

در فاصله چند روز تا آغاز رقابت‌های تنيس آزاد فرانسه که دومين گرنداسلم سال محسوب می‌شود، در جدول رده‌بندی برترين تنيس‌بازهای جهان، نادال با ۱۲۴۷۰ امتياز فعلاً دست نيافتنی است. نوواک جوکوويچ با ۱۰۶۶۵ امتياز در رده دوم قرار دارد. راجر فدرر با ۸۹۰۰ امتياز سوم است.

قهرمانی هر يک از اين ۳ نفر در گرند اسلم پاريس، می تواند چهره متفاوتی به صدر جدول بدهد. قهرمانی احتمالی نادال، موقعيت او را در صدر جدول مستحکم خواهد کرد. اما فدرر و جوکوويچ در صورت قهرمانی، در بهترين شرايط برای به زير کشيدن تنيس باز چپ دست اسپانيايی قرار خواهند گرفت.

پس از اين ۳ نفر، اندی ماری، رابين سودرلينگ و داويد فرر در رده‌های بعدی قرار دارند.
نادال که پنج قهرمانی از رقابت های خاک رس تنيس آزاد فرانسه را در کارنامه دارد، برای دفاع از عنوان قهرمانی اش در اين مسابقات حضور خواهد يافت.

از بارسلون تا مادريد

پيش از حضور در مادريد، نادال برای ششمين قهرمانی‌اش در تورنمنت ۵۰۰ امتيازی خاک رس بارسا، در ديدار نهايی هموطنش داويد فرر را از پيش رو برداشت. اين دو تنيس باز يک هفته قبل از آن هم در ديدار نهايی مونته کارلو به مصاف يکديگر رفته بودند که نادال در دو ست به پيروزی رسيده بود.

نادال پنج سال پياپی در اين جام قهرمان شده بود. پارسال اما فرناندو ورداسکو در غياب نادال مصدوم، جام را نصيب خود کرد.

از سال ۲۰۰۲ و پس از قهرمانی گاستون گائوديو از آرژانتين، هيچ تنيس باز غير اسپانيايی موفق به قهرمانی در بارسا نشده است.

رافائل نادال در بارسلونا ابتدا هموطنش دانيل خيمنو تراور را از پيش رو برداشت. سانتياگو خيرالدو از کلمبيا رقيب مغلوب بعدی نادال بود. گائل مونفيل فرانسوی نيز چاره ای جز تسليم در برابر او نداشت.

ايوان دوديگ شگفتی ساز از کرواسی، حريف نادال در مرحله نيمه نهايی بود که او هم در دوست پياپی باخت تا نادال و فرر برگزار کننده ديدار پايانی باشند. رقابت های مادريد اما ۱۰۰۰ امتيازی است و اعتبار بيشتری نسبت به تورنمنت ۵۰۰ امتيازی بارسلونا دارد.

جوکوويچ در فينال با نتايج ۷-۵ و ۶-۴ نادال را مغلوب کرد تا برای سی و چهارمين بار متوالی، برنده از زمين خارج شود.

نادال بعد از ۲ سال شکست‌ناپذيری در زمين خاکی بالاخره باخت. آخرين بار او در رقابت‌های تنيس آزاد فرانسه در سال ۲۰۰۹ و مقابل رابين سودرلينگ سوئدی مغلوب شده بود. همان رقابت‌هايی که طلسم ناکامی‌های فدرر را در رولان گاروس پايان داد.

نادال و فدرر در مادريد نيز با هم روبرو شدند. در ست اول اين ديدار که فوق‌العاده مهيج بود، دو تنيس باز ۵-۵ مساوی شدند. فدرر سرويس می‌زد. نادال ۴۰-۰ پيش افتاد تا سه Break point داشته باشد.

اما جادوی فدرر باز هم کارگر افتاد و اين ست را در نهايت ۷-۵ برد! گرچه دو ست بعدی را نادال به سهولت پيروز شد تا روانه فينال شود.

مرد شماره يک تنيس جهان غير از راجر فدرر، بر مارکوس باغداتيس از قبرس، خوان مارتين دل پوترو از آرژانتين و ميشل لوردا از فرانسه چيره شده بود.

اما نوواک جوکوويچ از صربستان که در اوج آمادگی قرار دارد برای فتح اين رقابت‌ها کوين آندرسون(آفريقای جنوبی)، گارسيا لوپز و داويد فرر(اسپانيا)، توماس بلوچی از برزيل و سرانجام رافائل نادال از کشور ميزبان را مغلوب کرد.

يکی ديگر از زيباترين مسابقات اين تور، رقابت هميشه جذاب راجر فدرر با رابين سودرلينگ بود که باز هم اعجوبه سوئيسی بر رقيب سوئدی اش فائق آمد.
XS
SM
MD
LG