لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۰

خشم فلسطینی‌ها از کشته شدن زنی به دلیل شلیک گاز اشک‌آور


هزاران فلسطينی خشمگين شامگاه شنبه جسد يک زن ۳۶ ساله فلسطينی را که در تظاهرات روز جمعه گذشته در کرانه باختری، طی درگيری با نيروهای امنيتی اسرائيل بر اثر استنشاق گاز اشک آور کشته شده بود، به خاک سپردند.

جواهر ابو رحمه، روز جمعه همراه با بيش از هزار نفر ديگر در اعتراض به کشيده شدن ديوار حايل امنيتی اسرائيل از زمين های فلسطينی‌ها، در شهرک «بلعين» دست به تظاهرات زده و گلوله گاز اشک آوری که بسوی او شليک شد، وی را ابتدا راهی درمانگاه شهرک کرد.

وی پس از ساعاتی که از بازگشت به خانه‌اش سپری شد، جان داد.

باسم ابو رحمه، برادر جواهر ابو رحمه نيز آوريل ۲۰۰۹ در تظاهرات درهمين شهرک بر اثر اصابت گلوله گاز اشک آور به سينه اش جان داده بود. برادر ديگر، شريف ابو رحمه نيز در سال ۲۰۰۸ طی درگيری با نيروهای اسرائيلی در همين شهرک زخمی شده بود.

صائب عريقات، مذاکره کننده ارشد تشکيلات فلسطينی مرگ جواهر ابو رحمه را يک جنايت جنگی تازه اسرائيل و خشونتی نابخشودنی توصيف کرد.

مادر جواهر ابو رحمه به عزاداران گفت که بايد به تظاهرات سنتی روزهای جمعه در شهرک ادامه داد اما گفت که حس انتقام گيری شخصی از اسرائيل ندارد.

ارتش اسرائيل گفته است که آماده انجام تحقيق در مورد کشته شدن خانم ابو رحمه است اما مقامات فلسطينی همکاری در اين زمينه را رد کردند و گفتند واقعيت همين است که اين زن جان خود را از دست داده است.

اسرائيل می خواست بدن ابو رحمه کالبد شکافی شود اما خانواده ابو رحمه اصرار در خاکسپاری سريعتر او طبق اصول اسلامی داشتند. اسرائيل مدعی است که سابقه پزشکی اين زن نشان داده که او بيماری آسم داشته است.

اکنون شش سال و نيم است که هر روز جمعه صدها فلسطينی، همراه با اسرائيلی های چپگرا و حاميان فلسطينی، در حالی که هر هفته شماری از شهروندان خارجی پشتيبان فلسطينی‌ها نيز به آنان می‌پيوندند، در سه شهرک «بلعين»، «نعلين» و «نبی صلاح» تظاهرات می‌کنند.

اين سه شهرک در نزديکی رام الله، مقر سياسی فلسطينی‌ها قرار دارند.

اين تظاهرات سنتی و دايمی از زمانی که اسرائيل برای برپا کردن ديوارحايل امنيتی در اطراف خود، بخشی از زمين های فلسطينی‌های کرانه باختری را مورد تعرض قرار داد، آغاز شد و تا به امروز ادامه يافته است.

اکثر تظاهرات روزهای جمعه با مسالمت پايان می‌گيرد اما اين بار فلسطينی‌ها و نهادهای مدافع حقوق بشر فلسطينی، اسرائيل را به خاطر خشونتی که منجر به مرگ اين زن فلسطينی شده، شديدا نکوهش کرده‌اند.

محمود عباس، رييس تشکيلات خود گردان فلسطينی و سلام فياض، نخست وزير اين دولت و شمار زيادی از بلند پايگان حکومت خودگردانی بارها از تظاهرات مسالمت جويانه در اين سه شهرک که به نماد مقاومت بدور از خشونت تبديل شده است، پشتيبانی کرده و بارها وزيران دولت فلسطينی نيز شخصا در اين تجمع های اعتراضی شرکت کرده‌اند.

بامداد يکشنبه نيز محمد دراغمه، يک مرد فلسطينی بيست ساله به هنگام عبور از پست بازرسی «بکعوت» در کرانه باختری مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.

يک سرباز زن در اين ايست- بازرسی گفته بود که اين مرد فلسطينی می‌خواسته است که با بطری شيشه‌ای به او حمله کند. اما فلسطينی‌ها گفتند که او تنها با خود يک آشاميدنی داشته است.
سخنگوی ارتش اسرائيل گفت اين حادثه را بررسی می‌کند ولی از سربازان خواست «به آسانی دست به اسلحه نبرند».

درهمين حال، ارتش اسرائيل شامگاه شنبه به نوار غزه نيز حمله هوايی کرد، و به گفته رسانه‌های فلسطينی، دست کم يک کشته و دو زخمی برجای نهاده است.

سخنگوی ارتش اسرائيل گفت که اين حمله واکنشی به حملات راکتی و خمپاره‌ای روزهای اخير از غزه به اسرائيل بوده، که آخرين مورد آن، شنبه رخ داده بود.

اسرائيل می‌گويد که در سال ۲۰۱۰ يکصد راکت و بيش از ۵۰ خمپاره از غزه به اسرائيل شليک شده بود.

حماس که بر باريکه غزه تسلط دارد، می گويد که خواهان ادامه آرامش با اسرائيل است اما تهديد کرده که اگراسرائيل در صدد حمله نظامی تازه ای به غزه باشد، شاخه نظامی اين جنبش «آماده دادن پاسخی جدی است».

تنش ها در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه اسرائيل شنبه پيشنهاد محمود عباس را در زمينه لزوم ارائه راهکارهای جايگزين صلح رد کرد.

آقای عباس جمعه در آيين نهادن سنگ بنای سفارتخانه فلسطين در برازيليا، پايتخت برزيل، گفت که روند صلح کنونی ناکام شده و بايد در جستجوی راهکارهای جايگزينی بود.

ابو مازن تاکيد کرد که اسرائيل بايد هم اکنون بگويد که مرزهای نهايی کشورش و کشور مستقل فلسطين کجاست.

صائب عريقات، مذاکره کننده ارشد فلسطينی نيز يکشنبه گفت تا زمانی که دولت اسرائيل حاضر به گفت و گو درباره مرزهای کشور فلسطين نباشد، مذاکره بی‌معناست.

آقای عريقات هفته گذشته تاکيد کرد که کشورهای بسياری در جهان در حال برسميت شناختن کشور مستقل فلسطين هستند، و لذا به گفته او «فلسطينی‌ها ديگر نيازی به چنين گفت و گوهايی با اسرائيل ندارند».

محمود عباس ابراز اميدواری کرده که تا زمان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر، کشور مستقل فلسطين به عنوان عضو جديد به جامعه کشورهای جهان بپيوندد.

همزمان، روزنامه اسرائيلی هاآرتص يکشنبه به نقل از «يک مقام ارشد اسرائيل» نوشت که دولت باراک اوباما از قول‌های بدون ضمانت اهود باراک، وزيردفاع اسرائيل در زمينه از سرگيری روند صلح خسته شده است.

هاآرتص نوشت «مقامات ارشد آمريکا می گويند احساس می‌کنند که هربار با اهود باراک ديدار کرده‌اند و او قول حرکت به جلوی روند صلح را داده است، همه حرفهايش بدون پشتوانه بوده و در واقع آمريکا را سر کار گذاشته است».

فلسطينی‌ها و کشورهای عرب اکنون برای تصويب قطعنامه‌ای در شورای امنيت می‌کوشند که اسرائيل را به خاطر خانه‌سازی‌ها در اراضی اشغالی، که موجب شکست مذاکرات سياسی اخير شد، دوباره محکوم کند اما از وتوی قطعنامه از سوی آمريکا نگران هستند.

سخنگوی وزارت خارجه آمريکا در روزهای گذشته گفته بود که از نظر دولت واشينگتن، مذاکرات ميان طرفين اسرائيلی و فلسطينی بدون جايگزين است.
XS
SM
MD
LG