لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۵

انفجار بمب مقابل سفارت فرانسه در لیبی


سفارت فرانسه در لیبی
سفارت فرانسه در لیبی
انفجار خودرویی بمب‌گذاری شده، مقابل سه شنبه ۳ اردیبهشت، سفارتخانه فرانسه در طرابلس پایتخت لیبی را هدف قرار داد و دو تن از نگهبانان فرانسوی سفارتخانه را زخمی کرد.
این خودرو مقابل در ورودی سفارتخانه لیبی منفجر شده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از ساکنان منطقه اندلس که مجتمع سفارت فرانسه در آن قرار دارد گزارش داده که گفته‌اند صدای دو انفجار را حدود ساعت ۷ صبح به وقت محلی شنیده‌اند.

یکی از ساکنان که منزلش کمتر از ۱۰۰ متر با سفارتخانه فاصله دارد گفته است: «هنگام انفجار اول تمام شیشه‌های منزل لرزید.»

یک شاهد دیگر هم گفته است: «به گمانم دو انفجار روی داده است. یکی صدایش خیلی مهیب بود و دیگری کوچک‌تر بود. ابتدا دود سیاه از محل انفجار به هوا برخاست و پس از آن دود سفید شد.»

یک مسئول در سفارت فرانسه هم گفته است: «عامل انفجار خودروی بمب‌گذاری شده بود. خسارت‌های سنگینی به ساختمان سفارتخانه وارد آمد. بخشی از دیوار بیرونی سفاتخانه فروریخت و دو نگهبان زخمی شدند که حال یکی از آن‌ها وخیم است.»

نمایندگی‌های خارجی در لیبی تاکنون در معرض حمله قرار گرفته‌اند که برجسته‌ترین آنها حمله به کنسولگری آمریکا در شهر بنغازی است. این حمله به کشته شدن سفیر آمریکا و سه دیپلمات آمریکایی دیگر انجامید.

اما حمله سه شنبه خطرناک‌ترین حمله به یک سفارتخانه در پایتخت لیبی است که امنیت در آن بهتر از مناطق شرق این کشور است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در پی این حادثه، فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه از مقام‌های لیبی خواست با انجام تحقیق‌های لازم، دلایل و عاملان انفجار را معرفی کنند. او گفته است که این انفجار، فرانسه و همه کشورهایی که علیه تروریسم مبارزه می‌کنند را، هدف قرار داده است.

لورن فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه هم بعد از ظهر سه شنبه به فرانسه رفت. یک منبع دولتی لیبی گفته است که فابیوس در محل سفارتخانه فرانسه با محمد المقریف رئیس شورای ملی لیبی، کنفرانس خبری مشترکی برگزار خواهد کرد.

آندرس فوگ راسموسن دیبرکل ناتو نیز در کنفرانسی خبری انفجار در مقابل در ورودی سفارت فرانسه را محکوم کرد.

کا‌ترین اشتون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا هم با صدور بیانیه‌ای اظهار داشته است: «حمله به سفارتخانه فرانسه در طرابلس را به شدت محکوم می‌کنم.»

او افزوده است: «مسئولان این حمله باید در اختیار دستگاه قضایی قرار داده شده و مجازات شوند. بدون شک مقام‌های لیبی تحقیق‌های لازم را در این زمینه انجام می‌دهند.»

او ادامه داده است: «تروریسم تهدید خطرناکی برای صلح و امنیت بین‌المللی تشکیل می‌دهد.»

شبکه خبری الجزیره گزارش داده است که پلیس لیبی، محل انفجار را به طور کامل بسته‌اند. همچنین تیم‌های تحقیقاتی لیبیایی از بلافاصله پس از انفجار، به محل حادثه اعزام شدند.
XS
SM
MD
LG