لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۳

نصرالله: تحویل متهمان پرونده ترور حریری غیرممکن است


حسن نصر الله دبیر کل حزب‌الله اعلام کرد دستگیری افرادی که در دادخواست دادگاه بین المللی ویژه ترور رفیق حریری نخست وزیر سابق لبنان متهم شناخته شدند، غیر ممکن است؛ نه در سی روز مهلت تعیین شده برای تحویل آنها به دولت لبنان و نه پس از آن.

این نخستین واکنش حزب‌الله به کیفرخواست دادگاه بین‌المللی ویژه ترور حریری است که پنجشنبه ۳۰ ژوئن تسلیم دادستان لبنان شد.

در این کیفرخواست، مصطفی بدر الدین، سلیم عیاش، حسن صربا و حسین عنیزی، چهار عضور حزب الله هستند که در کیفرخواست متهم به دست داشتن در ترور حریری شده‌اند.

حکم بازداشت این افراد صادر و تسلیم دادستان لبنان شده و دولت لبنان تا ۳۰ روز فرصت دارد آ‌نها تسلیم دادگاه بین‌المللی کند.

رفیق حریری سال ۲۰۰۵ در انفجار مهیبی در مرکز بیروت پایتخت لبنان ترور شد. پس از آن با تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد و توافق با دولت وقت لبنان، دادگاه ویژه‌ای برای رسیدگی به این ترور تشکیل شد.

نصرالله در یک سخنرانی تلویزیونی که شامگاه شنبه ۲ جولای از شبکه تلویزیونی المنار وابسته به حزب الله پخش می‌شد تاکید کرد: «امکان بازداشت متهمان نه در ۳۰ روز، نه در ۳۰ سال و نه در ۳۰۰ سال وجود ندارد.»

دبیر کل حزب الله لبنان کیفرخواست دادگاه بین‌المللی ویژه ترور حریری را جزئی از پروژه‌ای بزرگ دانست که به گفته او ابتدا نشانه‌های آن در روزنامه فرانسوی فیگارو دیده شد.

روزنامه فیگارو سال گذشته در گزارشی نوشت که افرادی از حزب‌الله متهم به دست داشتن در ترور حریری خواهند شد.

نصر الله گفت: «ابتدا با متهم کردن سوریه آغاز کردند. سپس ما را متهم کردند.»

وی افزود: «ما نمی‌توانیم دادگاه را لغو کنیم زیرا از اراده‌ای آمریکایی ریشه گرفته که می‌خواهد اهداف خود را با وجود تمام هزینه‌ها و سود‌هایی احتمالی، محقق کند. به همین دلیل پیش‌تر خواستار تعطیلی دادگاه بین‌المللی، دست درازی نکردن به مقاومت و جلوگیری از فتنه‌ای شدم که در لبنان ممکن است میان شیعیان و سنی‌ها به وجود بیاید.»

حزب الله خواستار لغو تعهدات دولت لبنان به دادگاه ‌بین‌المللی است. ۴۹ درصد بودجه دادگاه را لبنان تامین می‌کند و سه قاضی لبنانی نیز در آن حضور دارند.

نصر الله همچنین به سخنرانی چند ماه پیش خود اشاره کرد که در آن «اسنادی» ارائه داده و مدعی شده بود که نشان از دست داشتن اسرائیل در ترور حریری دارند.

او گفت که نه دادگاه بین‌المللی و نه دانیل بلمار دادستان این دادگاه کوچک‌ترین اهمیتی به این اسناد ندادند و حتی از تحقیق درباره احتمال دست داشتن اسرائیل در ترور پرهیز کردند.

او در«اسناد» خود برای زیر سوال بردن دادگاه بین‌المللی ویژه ترور رفیق حریری مدعی شد هنگامی که کارمندان این دادگاه لبنان را ترک می‌کردند، همه از راه فرودگاه رفتند اما ۹۷ کامپیو‌تر از راه ناقوره ابتدا به اسرائیل منتقل شدند.

دبیر کل حزب الله لبنان سپس به کارکنان در دادگاه بین‌المللی و تیم تحقیقات آن پرداخت و گفت دست کم باید افراد بی‌طرف به این منظور استخدام می‌شدند.

سپس تلویزیون المنار با پخش فلیم‌هایی به معرفی شماری از این کارکنان در دادگاه پرداخت و برخی از آنها از جمله نیک کلداس، مایکل تایلر و رابرت پیر را متهم کرد که ماموران سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سیا هستند که به ادعای او در ماموریت‌هایی در لبنان علیه حزب الله و عماد مغنیه فرمانده پیشین نیروهای نظامی این حزب شرکت داشتند.

عماد مغنیه سال ۲۰۰۸ با انفجار خودروش در دمشق پایتخت سوریه کشته شد.

در ادامه نصر الله مسئولان تیم‌های تحقیق در دادگاه بین المللی ویژه ترور رفیق حریری را «غیرحرفه‌ای» و از لحاظ مالی و اخلاقی «فاسد» خواند.

سپس المنار فیلمی پخش کرد که گرهارد لمن سر تیم پیشین تحقیقات دادگاه بین المللی در لبنان را نشان می‌دهد که «در حال دریافت پول در مقابل تحویل یک پاکت است». دبیر کل حزب الله مدعی شد که در این فیلم لمن در حال فروش اطلاعات دادگاه است.

او در ادامه به «محرمانه نبودن» نتایج تحقیقات اشاره کرد که به گفته او از دلایل «ناعادلانه بودن» دادگاه است.

او همچنین گفت هدف دیگر از درز این اطلاعات «خدمت سیاسی» به یک گروه در لبنان است.

نصر الله قضات دادگاه را نیز «غیر عادل» خواند و به آنتونیو کاسیزی یکی از قضات اشاره کرد و او را «دوست بزرگ اسرائیل» توصیف کرد.

در همین زمینه فیلمی المنار پخش کرد که در آن نشستی در اسرائیل نمایش داده می‌شود و یکی از سخنرانان کاسیزی را که غایب آن جلسه بود، به عنوان «دوست بزرگ اسرائیل»معرفی می‌کند.

دبیر کل حزب‌الله در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که «فتنه‌ای لبنان را فرا نخواهد گرفت و تنشی میان شیعیان و سنی‌ها پیش نخواهد آمد» که به گفته او هدف دادگاه و کیفر خواست همین «فتنه» است.

او سپس گروه ۱۴ مارس گروه را خطاب قرار داد و گفت که دولت نجیب میقاتی را برای کاری که نمی‌تواند بکند زیر فشار قرار ندهند و تاکید کرد که حتی اگر این گروه رقیب حزب‌الله دولت را به طور کامل در دست داشت، نمی‌توانست متهمان را تحویل دادگاه بدهد.

گروه ۱۴ مارس را سعد حریری نخست وزیر سابق لبنان و همپیمانانش تشکیل می‌دهند. این گروه مدافع دادگاه بین‌المللی است و خواهان محاکمه متهمان در ترور رفیق حریری در این دادگاه است.

دبیر کل حزب الله در ادامه مخاطب قرار دادن حزب الله گفت که سعد حریری برای ماندن در قدرت تعهداتی داده بود که وزرای امور خارجه قطر و ترکیه در میانجی‌گری‌های خود بر سر آن با او به توافق رسیده بودند. او گفت که هر کس از نمایندگان پارلمان بخواهد این تعهدات در اختیار او قرار خواهد گرفت و خطاب به گروه ۱۴ مارس اظهار داشت: «چیزی را که سعد حریری از آن کوتاه آمد از نجیب میقاتی نخواهید.»

حدود پنچ ماه پیش وزرای هم‌پیمان حزب الله که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران و سوریه هستند با استعفای خود دولت سعد حریری را سرنگون کردند.

آن هنگام دلیل این اقدام حمایت دولت حریری از دادگاه عنوان شد. اکنون نصر‌الله می‌گوید که مساله دادگاه دلیل سرنگونی دولت نبوده بلکه به گفته او دولتی که سعد حریری در راس آن است قادر به اداره لبنان در بحران‌ها نیست. هم اینک در دولت جدید لبنان به ریاست نجیب میقاتی، حزب الله و همپیماناش اکثریت را در دست دارند.

گروه ۱۴ مارس سرنگونی دولت سعد حریری را «کودتا» می داند. از همین رو این گروه شرکت در دولت جدید لبنان را نپذیرفت.

دو روز پیش از اعلام نخست وزیری میقاتی، آن هنگام که گمانه زنی‌ها بر این بود که پارلمان لبنان بار دیگر بر سر نخست وزیری حریری توافق می‌کند، نیروهای حزب‌الله با لباس‌های سیاه اقدام به بستن برخی از راه‌های اصلی در بیروت کردند. در پی این اقدام برخی مدارس و اداره ها تعطیل شد.
XS
SM
MD
LG