لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۱

درگیری در دمشق و واکنش‌های بین‌المللی به کشته شدن مقام‌های سوری


 تصاویری که شبکه دولتی سوریه روز چهارشنبه آن را پخش کرد.
تصاویری که شبکه دولتی سوریه روز چهارشنبه آن را پخش کرد.
پس از کشته شدن شماری از مسئولان بلند پایه امنیتی و نظامی سوریه در انفجار ساختمان سازمان امنیت ملی این کشور در دمشق، تحولات در این کشور و واکنش‌های بین‌المللی سرعت گرفته است.

گزارش‌ها از شدت گرفتن درگیری‌ها میان نیروهای دولتی و مخالفان نظام بشار اسد رئیس جمهور سوریه در مناطقی از دمشق حکایت دارد. همچنین گزارش شده که شماری از نیرو‌ها و افسران ارتش دولتی سوریه پس از انفجار، اعلام جدایی کردند.

در همین حال مسئولان کشورهای مختلف در خصوص اوضاع سوریه موضع گیری کردند. جلسه شورای امنیت سازمان ملل که قرار بود پیش نویس قطعنامه‌ای در خصوص سوریه را شامگاه چهارشنبه بررسی کند، به پنجشنبه موکول شد.

برپایه اعلام خبرگزاری دولتی سوریه، در انفجار روز چهارشنبه دمشق، داوود راجحه وزیر دفاع، آصف شوکت همسر خواهر بشار اسد و معاون وزیر دفاع و رئیس ستاد نیروهای مسلح و همچنین حسن ترکمانی رئیس کمیته بحران سوریه کشته شدند.

برخی منابع خبری از کشته شدن محمد الشعار وزیر کشور، حافظ مخلوف پسر دایی بشار اسد و از فرماندهان گارد ریاست جمهوری و هشام اختیار دبیر شورای امنیت ملی سوریه خبر داده‌اند. کشته شدن این افراد هنوز از سوی منابع رسمی تایید نشده است.

تشدید درگیری‌ها در دمشق

تلویزیون دولتی سوریه گزارش داد که نیروهای دولتی ظهر چهارشنبه به شماری از پایگاه‌های مخالفان در دمشق حمله کردند. این حمله ساعاتی پس از آن روی داد که مسئولان دولتی سوریه تاکید کردند عاملان انفجار دمشق را مجازات خواهند کرد.

ستاد فرماندهی نیروهای مسلح سوریه پس از انفجار با صدور بیانیه‌ای هشدار داد که این انفجار، تنها بر روحیه و حزب نیروهای نظامی افزوده و متعهد شده است که این نیرو‌ها کشور را از وجود «گروه‌های تروریستی» پاک خواهند کرد.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از شاهدان عینی و منابع مخالفان، از درگیری‌های شدید در برخی محله‌های دمشق میان مخالفان و نیروهای دولتی خبر داده است. بنا بر این گزارش، نیروهای دولتی سوریه برخی از محله‌های دمشق از جمله المیدان، کفر بطنا، یرموک و حجر الاسود را با هلیکوپتر گلوله باران کردند. نیروهای ارتش آزاد سوریه- مخالفان مسلح بشار اسد- در این محله‌ها در برابر یورش نیروهای دولتی مقاومت می‌کنند. در همین حال وزیر اطلاع‌رسانی سوریه در تلویزیون این کشور، عربستان، قطر، ترکیه و کشورهای غربی را مسئول خشونت‌ها و انفجارهای روز چهارشنبه دانست.

تلویزیون الجزیره نیز تصاویری از درگیری‌ها در برخی از محله‌های دمشق را پخش کرد. بنا بر گزارش این شبکه، صدای تیراندازی شدید در اطراف خیابان بغداد و میدان العباسیین در مرکز دمشق شنیده می‌شود.

این در حالی است که درگیری‌های شدید میان نیروهای دولتی و مخالفان در دمشق، روز چهارم خود را پشت سر می‌گذارد. دوشنبه ارتش آزاد سوریه اعلام کرد عملیات آزاد سازی دمشق را با نام «آتشفشان دمشق، زلزله سوریه» آغاز کرده است.

«جدا شدن نیروهای دولتی»

اتحادیه کمیته‌های محلی هماهنگی اعتراض‌های سوریه، از اوج‌گیری روند جدا شدن نیروهای دولتی در چند منطقه پس از منتشر شدن خبر انفجار دمشق خبر داده است.

بنا بر این اعلام که تلویزیون الجزیره آن را منتشر کرده است، دمشق و حومه آن، حماه و ادلب، شاهد جدا شدن ده‌ها تن از نیروهای دولتی بودند. در برخی از مناطق نیروهای مستفر در شماری از ایست‌های بازرسی، به طور کامل جدا شده‌اند.

در دمشق، سرتیپ زکی لوله معاون فرمانده عملیات منطقه جنوبی، جدایی خود از نیروهای دولتی و پیوستن به مخالفان را اعلام کرد. در محله التظامن دمشق، یک سرهنگ به همراه افراد تحت امرش، از نیروهای دولتی جدا شدند. خبرهایی جدایی‌های مشابهی در محله جوبر نیز منتشر شده است.

فعالان سوری می‌گویند که در حمص دستکم ۱۰۰ سرباز ارتش دولتی، از محل استقرار خود گریختند.

واکنش‌های بین‌المللی

شورای امنیت سازمان ملل متحد جلسه خود را که قرار بود شامگاه چهارشنبه برای بررسی پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده از سوی کشورهای عربی در خصوص سوریه برگزار شود، به روز پنجشنبه موکول کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از هیات نمایندگی بریتانیا در سازمان ملل متحد، درخواست تعویق جلسه شورای امنیت را کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه ارائه داده است.

از سویی، لئون پانتا وزیر دفاع آمریکا چهارشنبه گفت که وضعیت در سوریه به سرعت از کنترل خارج می‌شود.

پانتا که در کنفرانس خبری مشترک با فیلیپ هاموند وزیر دفاع بریتانیا سخن می‌گفت افزود که جامعه بین‌المللی، باید شدید‌ترین فشار را بر بشار اسد وارد کند تا از قدرت کناره‌گیری کرده و اجازه انتقال مسالمت آمیز قدرت را بدهد.

از سویی هاموند گفت که نظام بشار اسد به خاطر پشتیبانی‌های برخی از قدرت‌های جهانی پابرجا است.

اشاره وزیر دفاع بریتانیا به روسیه و چین است که تاکنون دوبار قطعنامه شورای امنیت در محکومیت خشونت‌های دولتی سوریه را وتو کرده‌اند.

ویلیام هیگ وزیر امور خارجه بریتانیا هم گفته است انفجارهای دمشق نشان از آن دارد که شورای امنیت باید تحرکی قاطع در خصوص اوضاع سوریه از خود نشان دهد.

در همین حال، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه که در حاشیه دیدار ولادیمر پوتین رئیس جمهور این کشور و رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در مسکو با خبرنگاران سخن می‌گفت اظهار داشت: «اکنون درگیری‌های تعیین کننده‌ای در دمشق در جریان است.»

به گزارش خبرگزاری اینترفکس، لاوروف تاکید کرد: «تصویب قطعنامه مورد نظر غرب در شورای امنیت، به معنای حمایت مستقیم از انقلابیون دمشق است. چنانچه مساله انقلاب است پس به سازمان ملل متحد ارتباطی ندارد که در آن دخالت کند.»

در پیش‌نویس ارائه شده از سوی غرب، برای نظام بشار اسد ضرب الاجلی ۱۰ روزه به منظور خارج کردن اسلحه سنگین از مناطق مسکونی تعیین شده است. براین پایه در صورت سرپیچی از قطعنامه تحریم‌هایی علیه این نظام تصویب می‌شود.

برنالر والرو سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه هم گفت که پاریس معتقد است که تلاش بشار اسد برای حفظ قدرت «بی‌نتیجه» است.

او در این باره افزود: «بشار اسد باید بداند هیچ چیز حرکت مردم سوریه را به سوی آینده دموکراتیک متوقف نخواهد کرد.»

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز در واکنش به اخبار منتشر شده از انفجار دمشق گفت که این حادثه نشان می‌دهد که وقت صدور قطعنامه از سوی شورای امنیت فرا رسیده است.
XS
SM
MD
LG