لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۵

دو شکست پیاپی والیبال ایران از آمریکا و روسیه


 بازی ایران و آمریکا جمعه شب؛ عکس از وب‌سایت فدراسیون والیبال ایران
بازی ایران و آمریکا جمعه شب؛ عکس از وب‌سایت فدراسیون والیبال ایران
در شانزدهمین دوره رقابت‌های والیبال جوانان جهان، ایران مقابل دو تیم از ابرقدرت‌های شرق و غرب والیبال جهان متحمل دو شکست پیاپی شد.

ایران که در محله مقدماتی هم به صربستان باخته بود، با شکست‌های متوالی مقابل آمریکا و روسیه، بخت قرار گرفتن در جمع ۴ تیم بر‌تر جهان را از دست داد.

ایران که خود در سال ۲۰۰۳ میزبان این رقابت بوده، بهترین نتیجه‌اش را در سال ۲۰۰۷ کسب کرد و پس از برزیل و روسیه، در رده سوم ایستاد.

امسال اما تیم ملی جوانان ایران در مرحله دوم این رقابت‌ها که به میزبانی برزیل برگزار می‌شود، در گام نخست مقابل آمریکا تن به شکست داد.

آمریکا پس از واگذار کردن گیم اول، این بازی را ۳-۱ به سود خاتمه داد. ایران در گیم سوم و چهارم افت محسوسی داشت و در گیم سوم فقط ۱۵ امتیاز گرفت؛ گیم چهارم را نیز ۲۵-۱۷ واگذار کرد.

ترکیب تیم ایران را فرهاد سال‌افزون، حامد باقرپور، پوریا فیاضی، امیر غفور، سجاد دهنوی و سعید شیرود قربانی تشکیل می‌دادند. در طول بازی نیز حامد تاری وردی و مجتبی میرزاجان‌پور به تناوب به میدان آمدند.

نتیجه این بازی به قدری برای سرمربی ایران دور از انتظار بود که به سایت فدراسیون جهانی والیبال گفت: «تنها می‌توانم بگویم این یکی از بد‌ترین بازی‌های ما در طول تاریخ بود.»

فرهاد سال‌افزون کاپیتان ایران هم مانند سرمربی تیم، بهت زده بود و گفت: «صادقانه بگویم نمی‌دانم چرا این اتفاق افتاد و چرا در این دیدار شکست خوردیم.»

اما تیلور کراپ کاپیتان آمریکا از نقشه مشخص کادر فنی‌ تیم برای غلبه بر ایران خبر داد و در تشریح جزئیاتش گفت: «در گیم اول در دریافت سرویس‌های شناور مشکل داشتیم. اما در گیم دوم توانستیم در دفاع تمرکز کنیم. ایران بازیکنان بلند قامتی دارد. به همین دلیل ما مجبور بودیم با ارائه بازی منظم در مقابل حملات حریف دفاع کنیم و خیلی خوب از پس این کار برآمدیم.»

سایر نتایج ایران

ایران مقابل روسیه با نتیجه ۳-۰ مغلوب شد. روسیه تنها تیمی است که بدون واگذاری حتی یک گیم، به مرحله نیمه نهایی راه یافته است.

پس از شکست ایران از روسیه، سایت فدراسیون جهانی والیبال، آندری کولسنیک از روسیه را به عنوان بهترین بازیکن میدان و امیر غفور را نیز بر‌ترین بازیکن ایران معرفی کرد.

ست‌کوویچ سرمربی ایران پس از این شکست گفت: «روسیه عالی بود و به ویژه در دفاع و سرویس خیلی خوب بازی کرد.»

سرگئی شلیانیپکوف سرمربی روسیه نیز ابراز امیدواری کرد که تیمش با برتری در مرحله نیمه نهایی، به فینال این دوره از مسابقات راه پیدا کند.

روسیه با ۷ جام قهرمانی، پر افتخار‌ترین تیم تاریخ این رقابت هاست. برزیلی‌ها ۴ بار و لهستان هم ۲ بار موفق به ایستادن روی سکوی قهرمانی شده‌اند.

کره جنوبی موفق‌ترین تیم آسیایی در تاریخ رقابت‌هاست. آنها‌ سال ۱۹۸۷ که رقابت‌ها در بحرین برگزار می‌شد، موفق شدند با غلبه بر تیم قدرتمند آن دهه یعنی کوبا، جام قهرمانی و مدال طلا را به خود اختصاص دهند.

ایران در رقابت‌های سال ۲۰۱۱، در اولین دیدار خود موفق شده بود با نتیجه ۳-۰ بر کانادا غلبه کند.

تیم والیبال جوانان ایران اما با سرمربیگری یوتسا ست‌کوویچ؛ در دومین دیدار با نتیجه ۳-۲ مغلوب صربستان شد.

در آخرین روز از مرحله مقدماتی رقابت‌های والیبال قهرمانی جوانان جهان، ایران با برتری ۳-۱ مقابل بلژیک، به عنوان تیم دوم گروه و پس از صربستان، به مرحله یک ‌چهارم نهایی صعود کرد.

غیر از ایران تیم‌های آمریکا، برزیل و هندوستان نیز همگی به عنوان تیم دوم، راهی دور بعد شدند.

تیم‌های آرژانتین، اسپانیا، روسیه و صربستان با صدرنشینی در گروه‌های چهار گانه، به عنوان تیم‌های اول، راهی دور بعد شدند.
XS
SM
MD
LG