لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۵

استقبال رهبر جمهوری اسلامی از سخنان اوباما


آیت الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در واکنش به سخنان اخیر باراک اوباما که با هدف کاستن از فضای تنش و جنگ سرد پیرامون برنامه‌های هسته‌ای ایران ایراد شده بود، به شکل بی‌سابقه‌ای از این سخنان استقبال کرده و آن را ستود.

«کریستین ساینس مانیتور» می‌نویسد که آیت الله خامنه‌ای در بخشی از سخنرانی اخیر خود در جمع اعضای مجلس خبرگان گفت: «این حرف‌ها حرف‌های خوبی است و نشان می‌دهد که توهم را کنار گذاشته‌اند. اما رییس جمهور آمریکا کماکان این حرف‌ها را ادامه داده که می‌خواهد از طریق تحریم مردم ایران را به زانو در آورد. این بخش از سخنان او نشان دهنده توهم آنها در مورد این مسئله است»

واکنش مثبت و بی‌سابقه آیت الله خامنه‌ای به موضع گیری‌های رییس جمهور آمریکا را شاید بتوان اولین نشانه جدی از کاهش هراس و نگرانی‌های رژیم ایران از زمان وقوع ناآرامی‌های سیاسی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹ تلقی کرد. جمهوری اسلامی ایران برگزاری انتخابات مجلس در هفته گذشته را یک پیروزی بزرگ جلوه داد و ادعا می‌کند که شرکت قریب به ۶۴ درصد از واجدان شرایط در این رای گیری‌ها عامل مهمی در تضمین امنیت داخلی و مشروعیت حکومت است.

آیت الله خامنه‌ای گفت که حضور فعال و گسترده مردم باعث تقویت «امنیت و وجهه نظام» خواهد شد. با وجود تحریم این انتخابات توسط مخالفان و تخلفات گسترده، رهبر جمهوری اسلامی ایران با اتکا به یک چنین «موفقیتی» از احساس اعتماد به نفس لازم برخوردار شده است تا به طور علنی نسبت به سخنان باراک اوباما واکنش مثبت نشان دهد. ولی در عین حال باید در نظر داشت که رهبر جمهوری اسلامی با وجود احساس اطمینان از شرایط داخلی ایران نگران فشار‌ها و تهدیدهای خارجی است.

روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» یادآوری می‌کند که باراک اوباما در سخنرانی روز سه شنبه خود با انتقاد از مواضع نامزدان حزب جمهوری خواه در مورد ایران گفت: «این یک بازی نیست و مسئله‌ای بسیار جدی است» او رقبای خود را متهم کرد که با طرح شعار حمله نظامی به ایران بدون درک مسئولیت و حساسیت‌های چنین بحرانی شعارهای توخالی و غیرواقعی را مطرح می‌کنند. رییس جمهوری آمریکا تاکید کرد که هنوز هم امکان حل این بحران از طریق اقدامات دیپلماتیک وجود دارد.

واکنش آیت الله خامنه‌ای به مواضع باراک اوباما در راستای رفع تنش و تجدید رابطه با ایران در تمام سه سال گذشته منفی بوده است. آیت الله خامنه‌ای که تصمیم گیری‌های مهم در عرصه سیاست خارجی جمهوری اسلامی را برعهده دارد با حدی از همراهی با سیاست رفع تنش با آمریکا موافق بوده ولی همواره هشدار داده است که هدف نهایی دولت آمریکا تغییر رژیم ایران است بنابراین واشنگتن را در بسیاری از ناآرامی‌های سیاسی و نارضایتی‌های مدنی در ایران دخیل می‌داند.

«کریستین ساینس مانیتور» می‌افزاید که سخنان آیت الله خامنه‌ای در ستایش موضع‌گیری باراک اوباما با انتشار خبر موافقت گروه پنج بعلاوه یک با از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران همزمان شده است.

هیئت رییسه آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز تاکید کرده است که این مذاکرات باید «جدی و هدفمند» باشند. دو مورد سفر هیئت عالیرتبه آژانس به تهران طی ماه گذشته برای حل اختلافات این نهاد با حکومت ایران عملا بی‌نتیجه ماند.

برخی از تحلیلگران اشاره می‌کنند که شاید مهم‌ترین عامل در تغییر لحن رژیم جمهوری اسلامی برگزاری آرام انتخابات اخیر مجلس بوده است. از نظر رهبران ایران این انتخابات یک پیروزی بزرگ و تاریخی بر دشمنان و عاملی در تقویت احساس اطمینان و اعتماد به نفس حکومت ایران است.

آیت الله خامنه‌ای به فاصله کوتاهی پس از اعلام نتایج انتخابات مجلس در پیام‌های خود به زبان انگلیسی روی شبکه توئیتر نوشت: «این انتخابات سیلی محکمی بر صورت کسانی بود که در مورد آینده نظام جمهوری اسلامی توهم داشتند.» رهبر ایران در پیام بعدی خود روی شبکه توئیتر‌ با اشاره به سخنان اخیر باراک اوباما گفت: «این خوب است که متوجه شده‌اند جنگ با ایران عملی نیست و به نظر می‌رسد که او دیگر در مورد این مسئله توهم ندارد.» و در پیام بعدی آیت الله خامنه‌ای افزود: «اینکه اوباما فکر می‌کند که می‌تواند مردم ایران را با تحریم به زانو درآورد فقط یک توهم است.»

«کریستین ساینس مانیتور» در پایان گزارش خود یادآوری می‌کند که در ماه‌های گذشته فضای تنش و جنگ سرد بین دو طرف به اوج خود رسیده بود. حکومت ایران همواره تاکید می‌کند که هدف برنامه‌های هسته‌ای این کشور تولید انرژی و در چهارچوب مقررات بین المللی است. آیت الله خامنه‌ای اواخر ماه فوریه باری دیگر اعلام کرد که از نگاه شرعی نیز سلاح هسته‌ای «حرام» است و ایران هیچگاه به دنبال تولید این تسلیحات نخواهد رفت.

اما جامعه بین المللی و به خصوص آمریکا در مورد اهداف برنامه‌های تسلیحاتی ایران سوء ظن دارند هر چند که در آخرین ارزیابی دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا اعلام شده که ایران با وجود برخی از تحقیقات و کسب توانایی‌های لازم هنوز برای تولید سلاح هسته‌ای تصمیم نگرفته است.
XS
SM
MD
LG