لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۲

چوپانی که گرگ را بخشید


درویش خسروی٬ از دامداران بخش مزایجان شهرستان بوانات استان فارس٬ یک قلاده گرگ گرسنه‌ای که با همراهی گرگ دیگری٬ بیش از ۳۸ راس از گوسفندان گله وی را دریده بود «به احترام محیط زیست» رها کرد.

به گزارش روز ۱۲ فروردین‌ماه وب‌سایت محلی «حرف رسا»٬ این برای اولین بار طی ۵۰ سال فعالیت دامداری آقای خسروی بوده که گرگ‌ها موفق به حمله به گله وی شدند.

گله وی دارای ۲۰۰ راس گوسفند بوده و گرگ‌ها با استفاده از فرصت بسته بودن سگ‌های گله٬ وارد دامداری شده و علاوه بر کشتن ۳۸ گوسفند٬ تعدادی از دام‌ها را نیز زخمی کردند.

حمله این گرگ‌ها به دامداری درویش خسروی٬ به گفته خودش «ماحصل تلاش یکساله» وی و فرزندانش را که آنها نیز دامدار هستند٬ از بین برده و دست‌کم ۱۶ میلیون تومان خسارت مادی به این خانواده وارد کرده است.

خسروی گفته که «وقتی با لاشه‌های بی‌جان گوسفندانم روبرو شدم بسیار خشمگین بودم و هم من و هم فرزندانم بسیار ناراحت شدیم اما وقتی گرگ گرفتار را دیدم با خود گفتم حتی اگر این گرگ که نه حتی ۱۰۰ گرگ را هم بکشیم گوسفندان من زنده نمی‌شوند.»

فرزندان وی پس از فرار یکی از گرگ‌ها٬ گرگ دوم را در آغلی گرفتار کرده و قصد تنبیه وی را داشتند که با مخالفت پدر٬ گرگ را رها می‌کنند.

این چوپان٬ مقصر چنین حوادثی را «انسان‌ها» دانسته که با از میان بردن حیات وحش٬ اجازه نمی‌دهند حیوانات وحشی برای پر کردن شکم خود غذای کافی داشته باشند.

خسروی افزوده «این حیوانات زبان بسته برای پر کردن شکم خود خطر می‌کنند و به ما انسان‌ها و شهرها و روستاها نزدیک می‌شوند و چنین می‌شود.»

وی که گله خود را بیمه نیز نکرده بوده٬ از مسئولان ذیربط خواستار کمک در این زمینه شده است.

پیش از این نیز خبرگزاری مهر به نقل از یک دامدار متضرر پلدختری که گرگ‌ها ۲۴ راس از گوسفندان وی را از پای درآورده بودند٬ علت بیمه نکردن دام‌ها از سوی دامداران را سخت‌گیری و عدم پرداخت خسارت از سوی شرکت بیمه احشام گزارش کرده بود.

روحانی محمدی که گرگ‌های گرسنه در منطقه سلطان کوه پلدختر٬ ۲۴ راس از گوسفندان را کشته و زخمی کرده بودند٬ گفته بود «با وجود این که اسلحه داشتیم اما به خاطر حفظ حیات وحش اقدام به کشتن گرگ‌ها نکردیم.»

XS
SM
MD
LG