لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۸

حکم هشت سال حبس تعزیری کشیش ایرانی-آمریکایی «تایید شد»


وکیل مدافع سعید عابدینی کشیش مسیحی ایرانی- آمریکایی روز دوشنبه چهارم شهویور ماه اعلام کرد که دادگاه تجدید نظر حکم بدوی هشت سال حبس تعزیری برای موکلش را تایید کرده است.

عابدینی یک نوکیش مسیحی است و علاوه بر تابعیت ایرانی، تابعیت آمریکایی نیز دارد؛ گزارش شده که وی مهرماه سال ۹۱ پس از سفری به ایران که «برای بازدید از خانواده و پیگیری تاسیس یک پرورشگاه» صورت گرفته بود، بازداشت شد.

ناصر سربازی وکیل این کشیش ایرانی-آمریکایی به خبرگزاری ایسنا در این باره گفت: «شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران بدون توجه به ایراداتی که به دادنامه بدوی صادره از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران وارد بود، رای دادگاه بدوی را عینا تایید کرد؛ بنابراین موکل به هشت سال حبس قطعی محکوم شده است.»

وی گفت که هنوز این حکم به طور رسمی به وی ابلاغ نشده است.

اتهام سعید عابدینی «تشکیل و راه‌اندازی کلیسای‌های خانگی به قصد برهم زدن امنیت ملی» عنوان شده است.

وکیل سعید عابدینی با این حال گفته است که از «طریق مجاری قانونی اقدامات لازم را برای احقاق حق موکل و نقض دادنامه‌ای که صادر شده» را انجام خواهند داد.

وی افزود: «از طریق اعاده دادرسی و در صورت لزوم تقاضای اعمال ماده ۱۸ اصلاحی قانون تشکیل دادگا‌ه‌های عمومی و انقلاب از طریق رئیس قوه قضاییه پیگیر نقض دادنامه و آزادی موکل خواهیم بود.»

اسفند ماه سال گذشته بیش از ۸۰ نماینده کنگره آمریکا از جان کری وزیر خارجه ایالات متحده خواستند که برای آزادی این کشیش ایرانی-آمریکایی از هیچ تلاشی دریغ نکند.

وزارت خارجه آمریکایی هم پیشتر با ابراز نگرانی از سرنوشت سعید عابدینی خواستار آزادی وی شده بود.

عابدینی پیش از این طی نامه‌ای گفته بود که مورد ضرب وشتم قرار گرفته و در امور درمانی وی هم کوتاهی شده است.

در گزارش‌هایی که احمد شهید گزارشگر سازمان ملل در مورد ایران تهیه کرده از «نقض» حقوق اقلیت‌های مذهبی انتقاد شده است.
XS
SM
MD
LG