لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۱

خطرات اردوگاه‌های ترک اعتیاد در ایران


از نگاه علمی فرد معتاد بیمار است، اعتیاد به ماده‌ای دارد که باید با درمان برطرف شود، نه به زور
از نگاه علمی فرد معتاد بیمار است، اعتیاد به ماده‌ای دارد که باید با درمان برطرف شود، نه به زور

رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران، با انتقاد از اجرای برنامه مراکز ماده ۱۶ تاکید کرد این مراکز استاندارد نیست و کیفیت آنها باید به میزان زیادی افزایش پیدا کند.

به گزارش ایسنا٬ مینو محرز با بیان اینکه سال‌هاست در کشورهای اروپایی این سبک از جمع‌آوری معتادان منسوخ شده‌، اظهار کرد: جمع کردن معتادان در یک مکان، علمی نیست؛ چراکه می‌توان آنها را به صورت سرپایی درمان کرد. برای این کار نیز لازم است مراکز کاهش آسیب گذری تقویت شوند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:05 0:00
لینک مستقیم

به‌گفته وی کاهش آسیب با زندانی کردن جور در نمی‌آید. قطعا در اردوگاه‌های ترک اعتیاد بیماری‌های عفونی ایجاد می‌شوند، چون برخی از معتادان قبل از دستگیری مبتلا به اچ آی وی مثبت هستند.

مهرداد درویش‌پور٬ جامعه‌شناس مقیم سوئد در مورد نحوه برخورد با مساله اعتیاد معتقد است نگاه درستی به این موضوع در ایران وجود ندارد و ابتدا باید جرم و کژروی اجتماعی را از یکدیگر منفک کرد.

معتادانی که مشمول ماده ۱۶ می‌شوند، معتادانی هستند که به مراکز درمانی مراجعه نکرده و طبق قانون مجرم شناخته می‌شوند و بر این اساس به اردوگاه‌های ترک اعتیاد انتقال داده می‌شوند.

مینو محرز، رییس مرکز تحقیقات ایدز، با اشاره به این که تاسیس اردوگاه‌های ترک اعتیاد سال‌هاست در سایر کشورها منسوخ شده تاکید می‌کند که هزینه برنامه‌های کاهش آسیب از ایجاد اردوگاه بسیار کمتر است. به گفته وی وقتی به صورت قضایی به معتاد نگاه شود، در نتیجه تصمیم‌ می‌گیریم که او را دستگیر کنیم. اما از نگاه علمی فرد معتاد بیمار است، اعتیاد به ماده‌ای دارد که باید با درمان برطرف شود، نه به زور.

پرویز افشار یک مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران روز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت با اعلام این موضوع که سهم زنان از مجموع معتادان از سال ۸۰ تا ۹۰، دو برابر شده است، آن را زنگ خطری جدی‌ توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان، در بهمن سال گذشته گفته بود که ۱۰ درصد معتادان را زنان تشکیل می‌دهند.

پیش از آن نیز به گزارش ایرنا، کوروش پرند، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در آذر سال گذشته تعداد معتادان در ایران را حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن اعلام کرده بود.

XS
SM
MD
LG