لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۳

۱۳ سرباز آمریکایی در حمله انتحاری کابل کشته شدند


 محل حمله انتحاری کابل در روز شنبه
محل حمله انتحاری کابل در روز شنبه
دو حمله انتحاری و تیراندازی به نیروهای ائتلاف در افغانستان، روز شنبه را به روزی خونبار در این کشور تبدیل کرد. بر پایه آخرین گزارش‌های منتشره، در این حمله، ۱۳ سرباز آمریکایی، چهار افغان و سه استرالیایی جان خود را از دست داده‌اند.

این حمله در حالی صورت گرفته است که در همین روز یک حمله انتحاری دیگر در شمال شرقی افغانستان صورت گرفت و یک فرد مسلح هم در جنوب افغانستان به سوی نیروهای ائتلاف آتش گشود.

برپایه گزارش‌ها، روز شنبه در شهر کابل یک خودروی مملو از مواد منفجره، خود را به اتوبوس زرهی نیروهای ناتو کوبید که در نتیجه آن ۱۳ دستکم سرباز آمریکایی، دو پلیس و دو کودک افغان جان خود را از دست داده‌اند.

پس از سرنگونی هلی‌کوپتر شینوک آمریکا به دست طالبان در ششم ماه اوت، که طی آن ۳۰ آمریکایی و هشت سرباز آمریکایی کشته شدند، این پرتلفات‌ترین روز آمریکایی‌ها در افغانستان به‌شمار می‌آید.

این حمله در ساعت ۱۱:۳۰ به وقت کابل صورت گرفت و طالبان نیز مسئولیت آن را برعهده گرفته است. نیروهای طالبان می‌گویند در این حمله ۲۵ نفر کشته شده‌اند.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخلی افغانستان در مصاحبه با رادیو آزادی گفته است فرد انتحاری به یک کاروان نیروهای ائتلاف حمله کرده است.

حمله انتحاری در کابل، در حالی صورت گرفته است، که در همین روز مقام‌های افغان و ناتو در گوشه‌ای دیگر از این شهر سرگرم گفت‌وگو برای طرح‌ریزی مرحله دوم واگذاری امنیت ولایات این کشور به نیروهای افغان بودند.

طبق برنامه قرار است ناتو نیروهای رزمی خود را تا پایان سال ۲۰۱۴ از افغانستان خارج کند.

از سوی دیگر در یک حمله‌ انتحاری دیگر، در شمال شرق افغانستان یک زن خود را در نزدیکی اداره اطلاعات و امنیت افغانستان منفجر کرد.

به گفته صبور اللهیار، معاون رئیس پلیس ولایت کنر، این زن که قصد داشت به اداره اطلاعات و امنیت داخل شود هدف گلوله قرار گرفت و پس از آن خود را منفجر کرد. به گفته این مقام پلیس، دو غیرنظامی و دو پلیس در حمله زخمی شدند.

روز شنبه در حمله‌ای دیگر، یک مرد مسلح که یونیوفورم ارتش افغانستان را به تن داشت به سوی نیروهای ائتلاف ذر ولایت اروزگان در جنوب افغانستان آتش گشود وسه استرالیایی و یک سرباز افغان را به قتل رساند.
XS
SM
MD
LG