لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۲۵

احمدی‌نژاد و بقایی: از هیچ نامزدی حمایت نمی‌کنیم


محمود احمدی‌نژاد و حمید بقایی
محمود احمدی‌نژاد و حمید بقایی

محمود احمدی‌نژاد و حمید بقایی، دو نامزد رد صلاحیت‌شده انتخابات ریاست جمهوری، در نخستین واکنش به رد صلاحیت خود، در بیانیه‌ای اعلام کردند که از هیچ نامزدی حمایت نخواهند کرد.

محمود احمدی نژاد و حمید بقایی روز یکشنبه، ۳ اردیبهشت، اعلام کردند که به دلیل «درخواست‌های گسترده و مکرر» مردم نامزد شده‌اند و خود را «خادم کوچک ملت و سرباز انقلاب» می‌دانند.

این دو نامزد رد صلاحیت‌شده انتخابات ریاست جمهوری در بیانیه خود نوشتند که «به صراحت اعلام می‌داریم که در انتخابات پیش رو از هیچ فردی حمایت نکرده و نخواهیم کرد».

دراین بیانیه اشاره‌ای به شرکت و یا شرکت نکردن محمود احمدی‌نژاد و هوادارانش در انتخابات نشده است.

شورای نگهبان صلاحیت محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران و حمید بقایی، معاون وی در دولت دهم، را تایید نکرد.

پس از رد صلاحیت آقای احمدی‌نژاد، تعدادی از امامان جمعه از نامزدهای رد صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری خواستند که «جنجال راه نیندازند».

در روزهای گذشته گزارش‌هایی درباره نامه محمود هاشمی شاهرودی، رییس هیات حل اختلاف قوا، به رهبر جمهوری اسلامی برای تایید صلاحیت محمود احمدی‌نژاد منتشر شده بود.

کانال تلگرامی «دولت بهار»، نزدیک به محمود احمدی نژاد اما این گزارش‌ها را تکذیب کرده است.

در همین حال عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، شامگاه شنبه، ۲ اردیبهشت، در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که «بعید می‌دانم، فرد دیگری مانند سال ۸۴ با حکم حکومتی تایید صلاحیت شود».

وی همچنین اعلام کرده بود که «توصیه» رهبر جمهوری اسلامی به محمود احمدی‌نژاد برای نامزد نشدن در انتخابات ریاست جمهوری در بررسی صلاحیت وی «لحاظ نشده است مگر اینکه حکم حکومتی باشد».

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز پنجم مهر ۹۵‌ تایید کرد که به محمود احمدی‌نژاد گفته است که «صلاح نیست» در انتخابات پیش رو شرکت کند.

نامزدی محمود احمدی‌نژاد بر خلاف این «توصیه» با اعتراض برخی از اصولگرایان روبه‌رو شده و شماری از چهره‌های اصولگرا خواستار رد صلاحیت او و حمید بقایی شده‌ بودند.

با این حال محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه با خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس با تاکید بر حمایت از حمید بقایی، درباره دلیل نامزدی خود با وجود توصیه رهبر جمهوری اسلامی گفته بود که «شرایط به طور کلی تغییر کرده است».

وی پیش از آن نیز اعلام کرده بود که با نامزدی ابراهیم رییسی انتخابات عملا به حالت دو قطبی تبدیل شده و با نامزدی او سه قطبی خواهد شد.

XS
SM
MD
LG